1

چند دانستنی درباره ی هویج

  • کد خبر : 4567
  • 09 خرداد 1395 - 10:31
چند دانستنی درباره ی هویج

هویج خاصیت های بی شماری برای سلامتی ما به همراه دارد این شاخه از سبزیجات فواید بی نظیری برای بدن ما به همراه دارد در ادامه یا انواع این فواید آشنا شوید.

#هویج #خواص_میوه_ها #دانستنی #بیشتر_بدانیم

فواید بیشمار مصرف هویج از کاهش کلسترول گرفته تا جلوگیری از نقصان حافظه شناخته شده است.

بتاکاروتن موجود در هویج مسئول رنگ نارنجی آن است. هرچه بتا کاروتن زیادتر باشد، هویج نارنجی تر می شود. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین آ است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود. در این نوشته بهترین دلایل برای مصرف روزانه این سبزی مفید بیشتر معرفی شده است:

کاهش کلسترول

هویج از جمله مواد غذایی مفید است که میزان کلسترول بد را کاهش داده و باعث افزایش سطح کلسترول خوب می شود. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف روزانه چند عدد هویج، کلسترول را 10 تا 20 درصد کاهش می دهد و از افزایش سطح کلسترول بد در افراد جلوگیری می کند. محققان علت این امر را فیبر محلول موجود در هویج (الیاف گیاهی) به نام پکتین می دانند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: بیوفلاونوئید موجود در هویج با کاهش خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه در ارتباط است. علاوه بر این، محققان اروپایی به این نتیجه رسیده‌ اند که هویج و هر آن چه حاوی رنگدانه‌ بتاکاروتن است در کاهش سرطان سینه مؤثر عمل می ‌کند.

بینایی سالم تر

هویج درمان کننده مشکلات بینایی موجود نیست اما می تواند در برابر مشکلات بینایی ناشی از کمبود ویتامین آ محافظت ایجاد کند. بدن شما بتاکاروتن موجود در هویج را تبدیل به ویتامین آ می کند. مصرف منظم هویج در پیشگیری از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا، شب کوری، و دید بهتر در تاریکی کمک کننده است.

جلوگیری از نقصان حافظه

افراد میانسالی که کمترین مصرف سبزیجات ریشه دار را دارند، بیش از سه برابر بیشتر در معرض زوال شناختی ناشی از سن قرار دارند و این را محققان هلندی به اثبات رسانده اند. محققان می گویند بتاکاروتن موجود در ریشه سبزیجاتی مانند هویج از سیستم عصبی مرکزی در برابر پیری محافظت می کند. محققان دانشگاه هاروارد نیز اثبات کرده اند مردانی که روزانه 50 میلی گرم مکمل بتاکاروتن را هر روز مصرف کرده اند، دیرتر از سایرین در معرض زوال شناختی قرار داشتند.

جلوگیری از دیابت

آنتی اکسیدان موجود در هویج با کاهش خطر ابتلا به دیابت در ارتباط است. در یک مطالعه مشخص شد کسانی که بیشترین میزان بتاکاروتن موجود در هویج را به عنوان یک آنتی اکسیدان در خون خود داشتند، سطوح قند خونشان 32 درصد پایین تر از سایر افراد بود.

تقویت سلامت استخوان

هویج همچنین حاوی مقادیر کمی از سایر مواد مغذی مانند ویتامین ث (5 میلی گرم به ازای هر فنجان) و کلسیم (96 میلی گرم در هر فنجان)، است. مصرف منظم این سبزی به ویژه در زنان یائسه منجر به تقویت استخوان ها و به تأخیر انداختن فرایند پوکی استخوان می شود.

منبع : سایت دکتر سلام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=4567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi