4

چشمه های آبگرم گنو در دل کوه های بندرعباس

  • کد خبر : 30929
  • 17 مرداد 1397 - 10:03
چشمه های آبگرم گنو در دل کوه های بندرعباس

چشمه های آبگرم گنو در دل کوه های بندرعباس

چشمه های آبگرم گنو

همانطور که گفتیم چشمه های آبگرم گنو در بندرعباس قرار دارد منطقه ای گردشگری برای کسانی که می خواهند سفر دلچسبی را در جنوب ایران تجربه کنند نیز می باشد. در آب های این چشمه ماهی آوینیوس گینویس زیست می کنند ماهی ای که هیچ کجای جهان یافت نمی شود. به طور کلی استان هرمزگان یکی از مناطقی است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می کنند تا به تماشای جاذبه های گردشگری در آن بپردازند. چشمه ی آبگرم گنو در کوه گنو در فاصله ی ۳۴ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس قرار گرفته و این چشمه و بخش های اطراف آن مکانی است برای استراحت و تفرج های خانوادگی که اغلب اووقات هم در فصل های تابستان شلوغ است.

با توجه به اینکه آب و هوای استان هرمزگان در اغلب اوقات سال گرم و شرجی است اما در منطقه ای که کوه گنو و چشمه های آبگرم گنو قرار گرفته اند به دلیل ارتفاع زیادی که دارد آب و هوای متعدلی در آن محدوده برقرار است و همین خود دلیلی است که برای گذراندن اوقات فراغت آخر هفته گزینه ی مناسبی باشند. جالب است بدانید که کوه گنو با ارتفاع ۲۳۴۷ متر ششمین کوه بلند این استان به شمار می رود و همین خود دلیلی است تا مانع از عبور بخارات آب دریا بشود و در نتیجه هوای این منطقه شرجی است. معتدل بودن آب و هوای این کوه باعث می‌شود که گردشگران زیادی به این منطقه سفر کرده و ساعاتی را در آنجا سپری کنند. لازم به ذکر است که گنو به‌عنوان منطقه حفاظت شده شناخته می ‌شود.

چشمه های آبگرم گنو در دره ای از شمال تا جنوب در دره ای واقع شده است و آن را ارتفاعات آهنگی کوه گنو پوشانده است. البته تنها چشمه های آبگرم گنو در این منطقه جلوه گری نمی کنند بلکه چشمه های دیگری نظیر انارون، تنگ باغ، کهنو، چاهو، پشتنگ، هوبیر، پشت بنگرو، رمر، سرچربه، پرکوه، مردو و خرگو از جمله چشمه‌ هایی هستند که در این منطقه واقع هستند.

در فصل زمستان صبح ها دمای آب چشمه های آبگرم گنو در بندرعبارس حدود ۴۱ درجه ی سانتی گراد است و تا ارتفاع یک متری بخار آب محدود را فرا می گیرد که جلوه زیبایی به محیط می ‌بخشد.

ویژگی های چشمه های آبگرم گنو در بندرعباس

در آب چشمه های آبگرم گنو در بندرعباس ترکیباتی نظیر هیدروژن سلفوره و کلر وجود دارد که این مواد به همراه دمای بالای آب محیط نیز ایجاد می شود که در آن تنها گیاهان و حیوانات اندک می توانند زندگی کنند. نکته ی جالبی که وجود دارد این است که در چنین شرایطی که چشمه های آبگرم گنو در بندرعباس دارا هستند نوعی ماهی به نام آوینیوس گینویس زیست می کند که نمونه ای بی نظیر در کل دنیا می باشد. البته با نگاه گذرا نمی توانید ماهی هایی که در آب این چشمه زندگی می کنند را مشاهده کنید چرا که این ماهی های بسیار کوچک و سریع هستند و به همین دلیل در جریانات تند آبگرم گنو نمی‌ توانید آن را مشاهده کنید. اما در آب‌های نهر این چشمه اگر مدتی را برای این موضوع اختصاص دهید، می‌توانید ماهی مذکور را مشاهده کنید.

چشمه های آبگرم گنو

امکانات موجود در منطقه گنو

دو استخر زنانه و مردانه در منطقه چشمه های آبگرم بندرعباس وجود دارد که گردشگران می توانند از آن ها استفاده کنند. همچنین چندین مجتمع برای استراحت و اقامت مسافران در این محل نیز تعبیه شده است و فروشگاه هایی هم برای خرید وسایل مورد نیاز در این منطقه وجود دارد. آلاچیق‌ هایی در محیط اطراف این بخش وجود دارند که گردشگران می‌ توانند در آن‌ ها ساعاتی را بنشینند و از مناظر و هوای خوب منطقه استفاده کنند.
آب این استخرها از چشمه های آبگرم گنو در بندعباس تامین می شود و پساب روخانه از استخر خارج شده و سپس به شکل آبشاری کوچک به پایین می ریزد و از آن برای آبیاری نخلستان های موجود در اطراف این منطقه استفاده می شود.
هر چه به بخش‌ های بالاتر کوه گنو بروید، هوای خنک‌ تری را تجربه خواهید کرد و البته باید بدین نکته نیز توجه داشته باشید که جاده ‌ای آسفالته و پیچ در پیچ تا بالای این ارتفاعات کشیده شده است.

پوشش گیاهی منطقه گنو در بندرعباس

پوشش گیاهی منطقه گنو بسیار متنوع است و شما زمانی که به آن وارد می شوید بین درختان گرمسیر، استپ های بیابانی، استپ کوهپایه ای و گونه های گیاهی در نواحی سردسیر نیز مواجه خواهید شد. گیاهانی که در این منطقه روییده می شود نیز شامل پرسیاوش، سرخس معطر، گون گاوی، زیره، آویشن بومادران، پونه، اورس، استبرق، مسواک، کنار، پرخ، ناترک، آکاسیا، بنه و رزوک می شود و گفته می ‌شود که در منطقه مذکور ۳۶۰ گونه از گیاه آوندی نیز یافت می شود. مهرخوش، بادام وندلیو و پامچال صخره‌ای از گیاهانی هستند که به طور اختصاصی در این منطقه از ایران رشد می کنند.

دسترسی به چشمه های آبگرم گنو

چشمه مذکور در کنار جاده بندرعباس به سیرجان واقع شده و یک راه آسفالته منتهی به آن می‌شود.

دیگر جاذبه های گردشگری در منطقه گنو

در منطقه گنو گردشگری تنها به کوه های گنو و چشمه های آبگر گنو در بندرعباس محدود نمی شود بلکه در قسمت جنوبی این کوه مسیر دسترسی به قله نصیر با عبور از تپه مولا به دره ای به نام تنگ سیاه می رسید که در برخی از ماه های چندین آبشار در آن ددیده و همین خود سبب شده تا زیبایی بی نظیری در این منطقه به وجود بیاید. مسیر دره تنگ سیاه طبیعت زیبا و بکری دارد و کوه گنو در جنوب شرقی رشته کوه های زاگرس آن واقع شده است. شمال ‌غربی این کوه به بندرعباس محدود می‌شود و از شرق این کوه نیز جاده بندرعباس به سیرجان عبور می‌کند. در جنوب کوه مذکور هم جاده بندرعباس به بندرلنگه کشیده شده است.


منبع: مجله گردشگری الی گشت

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=30929

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi