2

چرا باید کتاب بخوانیم

  • کد خبر : 27885
  • 24 اردیبهشت 1397 - 9:02
چرا باید کتاب بخوانیم

چرا باید کتاب بخوانیم

اردیبهشت ماه هر سال برای اهل کتاب، خاطره انگیز و دوست داشتنی است، به عبارتی دیگر زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، بهار اهل مطالعه است. سوالی که مطرح می شود این است که چه نیازی به مطالعه داریم و چرا باید کتاب بخوانیم.

هر چند آمار سرانه مطالعه چندان امیدوار کننده نیست اما جنب و جوشی که به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب، دیده می شود بر امیدواری ها می افزاید.
بر این اساس بار دیگر صف های طویل خرید کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب، نویدبخش رونق اقتصاد نشر خواهد بود و کتاب به عنوان محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان ها در سبد خرید خانوارها قرار می گیرد.
پر بیراه نیست اگر بگوییم سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. مطالعه کتاب می‌تواند در شکوفایی و بالندگی افراد و جوامع نقش سازنده‌ای ایفا کند.
بر این اساس بررسی مقایسه ای میزان مطالعه کشورهای توسعه یافته با کشورهای کمتر توسعه یافته حاکی از آن است که توسعه یافتگی و پیشرفت با مطالعه دارای نسبتی همبسته است؛ به این معنا که هر چه میزان مطالعه و تحقیقات بالاتر باشد کشورها بیشتر به سمت توسعه یافتگی حرکت می کنند.
مطالعه، سطح آگاهی عمومی را ارتقا داده و نقش مهمی در تقویت تعهد و مسئولیت اجتماعی دارد. کتابخوانی علاوه بر گسترش دایره اطلاعات عمومی و عمق بخشی به اندیشه افراد، قوه استدلال و تخیل را تقویت می کند.
به باور کارشناسان افرادی که مطالعه می کنند از حافظه و تمرکز بهتری نسبت به افرادی که مطالعه نمی کنند، برخوردارند.
از آنجایی که دایره فرهنگ گستره و اثرگذاری بیشتری بر دیگر حوزه ها دارد، ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی می تواند به مثابه پیشرانی برای پیشرفت در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باشد.
از دیگر مزایای کتابخوانی می‌توان به پیشرفت مهارت‌های فکری، ساخت کلمات، بهبود مهارت‌های نگارشی و مهارت‌های ارتباطی اشاره کرد. تجربه اندوزی از دیگر دلایل مهم کتابخوانی است، در واقع با مطالعه آثارِ مختلف بر میزان تجربه های ما افزوده می شود و با جهان، اندیشه ها و تفکرات جوامع مختلف آشنا می شویم و از حاصل تجربیات نویسندگان استفاده می کنیم.
از آنجایی که انسان موجودی کمال گرا است، همیشه به دنبال راهی است که گره ای از مشکلات خود بگشاید. پس برای پیشرفت در عرصه های زندگی، به شناخت از خود و جامعه نیاز دارد، بر این اساس باید با گذشته وآینده ارتباط برقرار کند. کتابخوانی حلقه واسطی است که می تواند این امر را محقق سازد.
نظر به این که پاسخ مناسب پیدا کردن برای پرسش هایی که ذهن انسان را مشغول کرده با کتابخوانی جامه عمل می پوشد، مطالعه می تواند پرسش های افراد را با جواب های متنوعی همراه سازد و این امر موجب می شود که بر خلاقیت افراد افزوده شود.
هرگاه ضرورت کتابخوانی واهمیت آن با فرهنگ سازی و آموزش برای همگان تفسیر و تعبیر شود، می توان انتظار داشت که بیگانه بودن با مطالعه به حاشیه رانده شود. البته فرهنگ سازی در زمینه مطالعه نیازمند تاملی دوباره و برنامه ریزی های کلان در این زمینه است. زیرا تا زمانی که کتاب و کتابخوانی به عنوان امری ویترینی و تزیینی شناخته شود نمی توان شاهد ترویج مطالعه در جامعه شد.
البته طی سال های گذشته جدا از برگزاری نمایشگاه های کتاب، اجرای طرح های فصلی و عیدانه کتاب که فروش کتاب همراه با تخفیف بود تا حدودی توانست خونی تازه به رگ های بازار کتاب تزریق کند و بر تحرک بر بازار نشر و مطالعه بیافزاید. بنابر این اجرای چنین طرح های خلاقانه ای می تواند زمینه مناسبی برای گسترش مطالعه و کتابخوانی باشد.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=27885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi