1

پیمان ملی در چهارشنبه‌سوری امسال

  • کد خبر : 11917
  • 22 اسفند 1395 - 9:03
پیمان ملی در چهارشنبه‌سوری امسال

امسال،از همان نخستین ساعت‌هایی که آتش‌نشانان فداکار، جان‌شان را در کف دست نهاده جان صد‌ها نفر را در ساختمان پلاسکو نجات دادند، عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به آتش‌نشانان قول دادند که در شب چهارشنبه‌سوری امسال از مواد آتش‌زا و خطرناک استفاده نمی کنند تا آتش‌نشانان، کمی آسوده‌تر باشند.

#پیمان_ملی #چهارشنبه_سوری #بیشتر_بدانیم #دانستنی

چهارشنبه‌سوری امسال یک تفاوت عمده با سال‌های پیش دارد. سالیان پیش وقتی رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی از مردم می‌خواستند در برپایی این سنت، از مواد خطرناک و آتش‌زا استفاده نکنند، کسی گوشش بدهکار نبود؛ و نتیجه را هر ساله در بیمارستان‌ها می‌شد دید؛ در چشمان داغدار خانواده‌هایی که به سوگ می‌نشستند.

چهارشنبه‌سوری، شبی است که در کنار پلیس و کارکنان بیمارستان‌ها، ماموران آتش نشانی نیز در پی تماس‌های فراوان شهروندان، خود را به این سو و آن سوی شهر‌ها می‌رساندند تا آتشی را خاموش کنند که درختی، خانه‌ای یا دامن عده‌ای را گرفته بود.

امسال، اما از همان نخستین ساعت‌هایی که آتش‌نشانان فداکار، جان‌شان را در کف دست نهاده و با فدا کردن خویش، جان صد‌ها نفر را در ساختمان پلاسکو نجات دادند، عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به آتش‌نشانان قول دادند که در شب چهارشنبه‌سوری امسال از مواد آتش‌زا و خطرناک استفاده نمی کنند تا آتش‌نشانان، کمی آسوده‌تر باشند.

کم‌کم با نزدیک شدن به آخرین چهارشنبه سال، پیام هایی از این دست در شبکه‌های اجتماعی بیشتر دست به دست چرخید تا شاید امسال، این پیمان رنگ ملی به خود بگیرد.

اکنون که هنوز چند روزی به چهارشنبه‌سوری مانده، گاهی صدای ترقه‌ها و مواد آتش‌زا از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. اصولاً در ایران چهارشنبه‌سوری یک شب نیست، اصلاً شب نیست. حتی یک هفته هم نیست، بلکه کمابیش یک ماه است. از چند روز پیش از چهارشنبه‌سوری، صدای ترقه‌ها نه تنها در شب، که در روز هم از این سو و آن سو شنیده می‌شود. چهارشنبه‌سوری تنها اوج این فعالیت‌ها است؛ و همچنان این صدا‌ها تا روزهای پایانی نوروز شنیده می‌شود. بخش قابل توجهی از عیدی‌هایی که کودکان و نوجوانان به دست می‌آورند، در پی بی‌توجهی پدر و مادرها، صرف خرید مواد آتش‌زا می‌شود.

شوربختانه تئوری توطئه در دل و جان ما نفوذ کرده است. هرگاه از زشتی یک رفتار نادرست انتقاد می‌کنیم، سریعاً عده‌ای که کمترین آشنایی با فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم ندارند، شمشیر در می‌کشند که شما می‌خواهید سنت‌های ما را نابود کنید.

چهارشنبه‌سوری و آتش‌بازی بی‌تردید سنتی بسیار دیرینه و کهن است در این سرزمین و حتی سرزمین‌های اطراف. اما منفجر کردن مواد آتش‌زا و ایجاد مزاحمت برای همسایگان و انداختن ترقه زیر پای زنان و دختران، کجا جزو سنت های‌ ما بوده است و گیرم در پی بی‌توجهی ما، این رفتار زشتی که چند سال است فراگیر شده، تا یکصد سال دیگر تداوم یافته و تبدیل به سنت شود؛ آیا باید به صرف این که در این سرزمین برای مدتی اجرا می‌شده، بدون توجه به زشتی و نکوهش آن، نگاهش داریم؟

دور از ذهن نمی‌دانم اکنون دوباره عده‌ای بیایند و معترض شوند که برخی از افراد از راه فروش همین مواد آتش‌زا کسب درآمد می‌کنند. اما این‌ها با خودشان نمی‌اندیشند به چه بهایی؟

از دیگرسو، بسیاری از آن‌ها که در دل‌شان با این رفتارهای نادرست موافق نیستند هم، وقتی بی‌توجه از کنار این موارد گذشته و با این توجیه که یک دست صدا ندارد و یا دولت باید از این کار‌ها پیشگیری کند و…، میدان را برای ترویج‌دهندگان این رفتار‌ها خالی کرده و به نوعی چراغ سبز نشان‌شان می‌دهند و این یکی از ویژگی های جامعه‌ای است که بر ناتوانی خویش مهر تأیید زده و همیشه انتظار کسی را می‌کشد برای اصلاح آموزش.

به‌هرحال امیدواریم امسال یکایک ما تلاش‌مان را با یادآوری پیامدهای این رفتار به فرزندانمان، یا فرزندان آشنایانمان یا پدر و مادرهایشان، نشان دهیم که اگر با خودمان پیمان ببندیم، می‌توانیم.

پایگاه دانستنی آنلاین پیشنهاد می کند ویدئوی این مطلب را در خصوص عواقب آتش بازی و استفاده از مواد محترقه، ببینید.

منبع: فرارو

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11917

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi