2

پیش بینی ایجاد 6هزار شغل با طرح توسعه تامین مالی در سال 97

  • کد خبر : 30792
  • 14 مرداد 1397 - 12:12
پیش بینی ایجاد 6هزار شغل با طرح توسعه تامین مالی در سال 97

پیش بینی ایجاد 6هزار شغل با طرح توسعه تامین مالی در سال 97

پیش بینی شده است امسال برای افزایش تولید ملی، خودکفایی و اشتغال پایدار به کمک طرح «توسعه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی»، 6 هزار شغل بر پایه کسب و کارهای کوچک در 14 استان کشور ایجاد شود.

ایجاد فرصت‌های شغلی با بهره‌گیری از کسب و کارهای خرد یکی از راهکارهای مرسوم در دنیاست و کارشناسان معتقدند در صورت وجود زمینه و انگیزه کافی، می‌تواند موتور محرک نوآوری در تولید باشد.
کسب و کارهای کوچک به دلیل امکان ایجاد فرصت‌های شغلی با سرمایه اندک، زمان اندک بین اجرای طرح و رسیدن به مرحله تولید و اشتغالزایی بالا ظرفیتی بی‌نظیر است.
حمایت از این کشب و کارها با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و کارمزد کم، رونق خاصی گرفته است.
سازمان برنامه و بودجه کشور بتازگی خلاصه ای از برنامه‌های تولید و اشتغال دولت در سال 1397 را منتشر کرده که شامل 10 طرح و برنامه در زمینه اشتغال است.
این طرح ها شامل طرح دانش آموختگان دانشگاهی، مشوق کارفرمایان، مهارت آموزی در محیط، یارانه دستمزد، تامین مالی خرد، توسعه مشاغل خانگی، توسعه اشتغال در بخش مسکن، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و گردشگری است.
طرح توسعه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی یکی از طرح های تولید و اشتغال امسال دولت است که افزایش توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی در مناطق روستایی، توانمندسازی افراد و بهبود معیشت روستاییان را دنبال می کند.
در این طرح به بانکداری پیوندی اشاره شده که به معنای پیوند مالی بین یک موسسه مالی رسمی با یک موسسه مالی غیررسمی محلی همچون گروه های خودیار است.
گروه های خودیار باید شامل 15 تا 25 نفر عضو ساکن همان محل باشد. از هر خانواده فقط یک نفر می تواند در این گروه عضو شود.
همچنین افراد زیر 18 سال و کسانی که بدهی معوق یا چک برگشتی دارند، نمی توانند به عضویت گروه درآیند.
طرح توسعه تامین مالی خرد با ایجاد تسهیلات بانکی، بدون نیاز به ضمانت و وثیقه برای روستاییان تنگدست و آسیب پذیر فراهم شده است که از طریق راهبردهای تامین مالی خرد نزد موسسه تاک میسر می شود.
همچنین افراد آسیب پذیر و کم درآمد در مناطق شهری و روستایی بویژه زنان و جوانان می توانند از این طرح استفاده کنند.
با توجه به تجارب موفق این برنامه و مشارکت و هماهنگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و بانک کشاورزی، می توان در 6 سال 100 هزار نفر جدید را در قالب 6 هزار گروه خودیار به جامعه زیر پوشش برنامه اضافه کرد.
در این برنامه از منابع قانون اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری استفاده می شود.

** منابع مالی مورد نیاز
دوره زمانی اجرای برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی سه سال است و مشتمل بر تشکیل گروه های خودیار، بانک پذیر شدن آنها و راه اندازی کسب و کار توسط حدود 10 درصد اعضای گروه های خودیار می شود.
هزینه ظرفیت سازی هر گروه خودیار 100 میلیون ریال برای سه سال است.
در هر یک از سال های اول و دوم 40 میلیون ریال و در سال سوم 20 میلیون ریال پرداخت می شود.
بنابراین با احتساب تشکیل یک هزار گروه در سال 1397 و ادامه فعالیت سه هزار گروه موجود، اعتبارات بودجه ای که برای ارائه خدمات فنی و مشاوره ای، بسیج اجتماعی، ظرفیت سازی در داخل بانک و سازمان های مدنی و افراد هدف مورد نیاز است، 120 میلیارد ریال برآورد می شود.
بر این اساس، اشتغالزایی 6 هزار نفر پیش بینی شده است.
برای اجرای طرح توسعه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی به عنوان یکی از طرح های اشتغالزایی، یک هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات و 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
این اعتبار و تسهیلات فقط به 14 استان اختصاص می یابد که در این میان استان های کمتر برخوردار مانند کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی بیشترین سهم را دارند و 17 استان مانند تهران، البرز، قم و همدان در این طرح جایی ندارند.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=30792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi