4

پروژه نصب و کالیبراسیون گیربکس CVT روی پلتفرم X200 (خودروهای ساینا و کوییک)

  • کد خبر : 24027
  • 06 اسفند 1396 - 16:06
پروژه نصب و کالیبراسیون گیربکس CVT روی پلتفرم X200 (خودروهای ساینا و کوییک)

پروژه نصب و کالیبراسیون گیربکس CVT روی پلتفرم X200 (خودروهای ساینا و کوییک)

به گزارش روابط عمومی مگاموتور، مهندس درخشان، مدیر طراحی و توسعه گیربکس در معاونت تحقیق و توسعه شرکت مگاموتور با اشاره به مطالعات انجام شده درخصوص بازار خودرو ایران توسط مرکز مطالعات استراتژیک سایپا طی سنوات گذشته گفت: در محدوده خودروهای ارزان قیمت که عمده آنها شامل خودروهای ساخت داخل می شوند، خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک وجود نداشته و در صورت عرضه خودرو اتوماتیک با قیمت مناسب و رقابتی، بازار ایران کشش و تمایل بسیار زیادی به این نوع خودرو دارد. با توجه به این موضوع و در جهت کسب سهم بازار بیشتر، شرکت سایپا پروژه نصب گیربکس اتوماتیک روی پلتفرم X200 (خانواده تیبا) را در دستور کار قرار داد و بر همین اساس بررسی ها و مطالعات درخصوص انتخاب یک گیربکس اتوماتیک مناسب برای پلتفرم X200 توسط شرکت مگاموتور از سال ۹۴ آغاز گردید. در این ارتباط ضمن دریافت اطلاعات فنی و مدل های سه بعدی گیربکس های اتوماتیک تولیدی شرکت های مختلف و انجام مطالعات جانمایی در محفظه موتور خودروهای گروه X200، گیربکس CVT شرکت Punch Powertrain بلژیک برای ادامه مراحل پروژه انتخاب گردید.
مهندس درخشان با اشاره به دلیل انتخاب گیربکس CVT شرکت Punch Powertrain  اظهار داشت: گیربکس CVT یکی از انواع گیربکسهای اتوماتیک موجود در بازار دنیا می باشد که بدلیل ویژگی تغییر پیوسته نسبت دنده در این نوع گیربکس
(Continuously Variable Transmission)، امکان بهینه سازی مصرف سوخت در کنار عملکرد مناسب خودرو وجود دارد. گیربکس CVT انتخاب شده برای پلتفرم X200، توسط شرکت ZF آلمان طراحی شده و هم اکنون توسط شرکت Punch Powertrain بلژیک در حال تولید می باشد. این گیربکس که مجهز به سامانه کنترل الکترونیکی (TCU) بوده، توسط شرکت Punch Powertrain طراحی، کالیبره و تولید می شود و در مقایسه با سایر گیربکسهای شرکتهای دیگر از ابعاد کوچکتری برخوردار می باشد. این امر جانمایی آن در محفظه موتور پلتفرم X200 را امکان پذیر ساخته است.
مدیر طراحی و توسعه گیربکس در معاونت تحقیق و توسعه با بیان اینکه در ابتدای انجام پروژه، خودرو ساینا (۲۳۲) و کوییک (۲۱۲) جهت شروع فعالیتهای پروژه از طرف شرکت سایپا انتخاب شد، گفت: به منظور نصب گیربکس CVT در محفظه موتور این دو خودرو، اصلاح و طراحی مجدد بسیاری از قطعات و مجموعه های مرتبط با گیربکس (مثل مجموعه دسته دنده، مجموعه دسته موتورها، سیستم خنک کاری، مجموعه فرمان، بدنه و غیره) متناسب با شرایط جانمایی گیربکس جدید توسط شرکت سایپا، مرکز تحقیقات سایپا و شرکت سازه گستر انجام گردید. همچنین در این پروژه سامانه کنترل الکترونیکی موتور (ECU) به منظور امکان استفاده از دریچه گاز برقی (ETC) با مشارکت شرکت Continental دچار تغییرات اساسی شد تا امکان تطبیق و کالیبراسیون همزمان موتور و گیربکس CVT فراهم گردد.
مهندس درخشان افزود: در این پروژه بدلیل افزایش وزن خودرو تغییراتی نیز در حوزه مجموعه های اکسل جلو (سیستم ترمز و بلبرینگهای چرخ) خودرو ایجاد شد که کلیه امور توسط همکاران معاونت تحقیق و توسعه و با مشارکت زنجیره تامین مگاموتور انجام و به تولید انبوه رسیده است. همچنین به منظور تطبیق گیربکس CVT با موتور تیبا و سایر قطعات موجود (مثل مجموعه استارت)، پوسته کلاچ جدید برای گیربکس CVT طراحی شده و قالب ریخته گری آن ساخته شده است. در ادامه کالیبراسیون و صحه گذاری TCU گیربکس در طی دو سال گذشته با مشارکت شرکت Punch Powertrain در شرایط مختلف آب و هوایی و در جاده های مختلف انجام و به اتمام رسیده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کلیه مراحل طراحی، نمونه سازی، کالیبراسیون و صحه گذاری خودرو به پایان رسیده است گفت: قالب و ابزارهای مورد نیاز جهت تولید انبوه توسط زنجیره تامین شرکت مگاموتور، تهیه شده است. در حال حاضر شرکت سایپا در مرحله انجام تولید آزمایشی خودرو (Pilot Production) به منظور تعیین شاخصهای کیفی می باشد. پس از تحقق اهداف تعیین شده برای شاخصهای کیفی، تولید انبوه خودرو آغاز خواهد شد. همچنین پیش فروش خودرو به مشتریان نهایی انجام گردیده است.
مدیر طراحی و توسعه گیربکس مگاموتور ضمن توضیح در خصوص نحوه پوشش استانداردهای اجباری در خودروهای مجهز به گیربکس CVT گفت: در حال حاضر و با استفاده از موتور فعلی تیبا (M15GS) که طی انجام پروژه فوق مجهز به دریچه گاز برقی شده و سامانه کنترل الکترونیکی آن دچار تغییرات اساسی شده است، امکان حصول استاندارد آلایندگی Euro 4 وجود دارد. همچنین میزان مصرف سوخت خودرو مطابق با استاندارد جدید سازمانی ملی استاندارد در محدوده مجاز قرار دارد.
از سوی دیگر مطابق با الزامات قانونی، از اوایل دی ماه سال ۹۷، استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی می بایست به Euro 5 ارتقا یابد که در این ارتباط و به منظور پوشش این استاندارد توسط خودرو ساینا و کوییک مجهز به گیربکس CVT، پروژه ارتقاء سطح آلایندگی این خودروها با مشارکت شرکت Continental تعریف و در حال انجام می باشد.
علاوه بر موضوع ارتقا سطح استاندارد آلایندگی، معیارهای مصرف سوخت خودرو از اوایل دی ماه سال ۹۸ سخت گیرانه تر خواهد شد. جهت پوشش معیارهای جدید، پروژه طراحی و توسعه موتور بهبود یافته تیبا (M15GSI) تعریف و در حال انجام می باشد. سامانه کنترل الکترونیکی (ECU) این موتور توسط شرکت Bosch آلمان در حال توسعه و کالیبراسیون بوده و سامانه کنترل الکترونیکی گیربکس (TCU) منطبق با موتور جدید توسط شرکت Punch Powertrain بلژیک انجام خواهد شد. پیش بینی می شود که قوای محرکه فوق (موتور و گیربکس CVT) در نیمه اول سال ۹۸ به مرحله تولید انبوه برسد.
لازم به توضیح است با استفاده از موتور بهبود یافته تیبا (M15GSI) و گیربکس CVT بر روی خودروهای ساینا و کوییک، ضمن پوشش استانداردهای جدید آلایندگی (Euro 5) و مصرف سوخت، وضعیت عملکردی خودرو نیز بهبود خواهد یافت.

منبع: مگاموتور

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=24027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام من نیازبه گیربکس اتوماتیک دارم وازکجا نوبخرم چون معلول هستم و برروی تیبابایدسوارکنم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi