4

پختن غذا در ظروف مسی چه مزایا و معایبی برای سلامت انسان دارد؟

  • کد خبر : 34379
  • 26 دی 1397 - 10:47
پختن غذا در ظروف مسی چه مزایا و معایبی برای سلامت انسان دارد؟

پختن غذا در ظروف مسی باعث به وجود آمدن گلبول های قرمز می شود و نوشیدن آب و خوردن غذا در ظروف مسی باعث تقویت پوست و مو و مفاصل می گردد.

پختن غذا در ظروف مسی باعث به وجود آمدن گلبول های قرمز می شود و نوشیدن آب و خوردن غذا در ظروف مسی باعث تقویت پوست و مو و مفاصل می گردد.

در طول تاریخ ، مردم توانسته اند انواع مختلفی از ظروف را از مواد مختلف تولید کنند و از آن ها برای پختن و خوردن غذا استفاده کنند. برخی از این ظروف غذا واقعا برای سلامتی بدن مفید بوده و برخی نیز چون از مواد حاوی مواد شیمیایی سمی، جیوه و سایر عناصر مضر ساخته شده اند برای سلامت بدن مضر هستند ،

در ادامه این نوشتار به بررسی مزایا و معایب پختن غذا در ظروف مسی از نظر سلامت انسان خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب پختن غذا در ظروف مسی

پختن غذا در ظروف مسی چه مزایا و معایبی برای سلامت انسان دارد؟

 

نه تنها قابلمه ها و تابه های مسی در آشپزخانه جذاب هستند، بلکه مس هدایت کننده و منتقل کننده عالی برای گرما است و برای پخت و پز در میزان بالا، بسیار عالی است ؛ آشپزها ،اغلب از قابلمه ها و ماهیتابه های مسی برای تهیه سس ها و غذاهایی که نیاز به دمای به شدت تحت کنترل دارند، استفاده می کنند.

قابلمه ها و تابه های مسی، معمولا با قلع یا استیل ضد زنگ پوشانده می شوند، بنابراین مصرف کنندگان نیاز نیست نگران مسمومیت با مس باشند ؛ انتقال گرمای عالی آن ،می تواند از طریق پوشش آن محافظت شود.

کمبود مس در بدن بیماری‌هایی ایجاد می‌کنند مانند تهی سازی و تخلیه اکسیژن در سلول ها ، کاهش HDL کلسترول، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم خونی، کم شدن آنسفالین های مغزی و توهم های شنوایی می‌شود. که پختن غذا در ظروف مسی این کمبود را برطرف می کند.

نظرات متفاوت متخصصان طب سنتی در مورد پختن غذا در ظروف مسی

پختن غذا در ظروف مسی چه مزایا و معایبی برای سلامت انسان دارد؟

در مورد مصرف ظروف مسی برای آشپزی نظرات متفاوتی مطرح شده است.

  • اگر مس بیش از نیار بدن وارد بدن شود در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می کند همچنین تجمع مس در بدن موجب بروز تهوع و سر درد می شود.مس اگر وارد غذا شود جذب کلسیم و آهن را مختل می کند و ظروف مسی باید لعاب داشته باشد و ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارد پخت غذا در آن صحیح نیست.
  • باید بدانیم در کتاب های مرجع طب سنتی استفاده از ظروف مسی به شدت منع شده است! ظروف مسی که تحت عنوان «نحاس» یاد شده، از مضرترین ظروف برای طبخ غذا عنوان شده است.
  • میترا زراتی، متخصص تغذیه در رابطه با پخت غذا در ظروف مسی به خبرنگار سلامت تسنیم، می‌گوید: تفکر غلطی که در این خصوص وجود دارد این است که برخی افراد تصور می‌کنند که از طریق ظروف طبخ غذا مانند ظروف مسی می‌توانند مواد مغذی به بدن برسانند. به گفته وی اگر مس بیش از نیار بدن وارد بدن شود در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می‌کند همچنین تجمع مس در بدن موجب بروز تهوع و سر درد می‌شود.مس اگر وارد غذا شود جذب کلسیم و آهن را مختل می‌کند و ظروف مسی باید لعاب داشته باشد و ظروف مسی قدیمی که لعاب ندارد پخت غذا در آن صحیح نیست.
  • شیخ الرئیس نیز در کتاب قانون گفته است:«واجب است که پرهیز کنید از طبخ آنچه که شور یا چرب و یا شیرین است مانند گوشت و لبنیات و آنچه که ترش است در ظروف مسی و حتی آشامیدن در این ظروف زیرا که بدون تردید زنگار می بندد و زنگار نیز سم قاتل است.»

منابع: نمناک / باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=34379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi