2

پایه گرانروی روغن موتور خودرو چیست ؟

  • کد خبر : 34357
  • 15 ژانویه 2019 - 10:15
پایه گرانروی روغن موتور خودرو چیست ؟

ویسکوزیته یا پایه گرانروی روغن موتور خودرو ، مقاومت سیال در مقابل جاری شدن است . از لحاظ گرانروی ، روغن به دو بخش تک درجه ای و چند درجه ای تقسیم می شود

پایه گرانروی روغن موتور خودرو یکی از ویژگی های روغن موتور است که داشتن اطلاعاتی در باره آن به راننده کمک می کند هنگام استفاده از روغن موتور، مناسب ترین محصول را انتخاب کند.

پایه گرانروی روغن موتور خودرو

ویسکوزیته یا پایه گرانروی روغن موتور خودرو ، مقاومت سیال در مقابل جاری شدن است . از لحاظ گرانروی ، روغن به دو بخش تقسیم می شود :

الف : روغن های تک درجه ای Mono Grade

ب : روغن های چند درجه ای یا چهار فصل Multi Grade

امروزه استفاده از روغن های تک درجه ای مانند ۳۰ یا ۴۰ ، در موتورها توصیه نمی شود و روغن های چند درجه ای (‌چهار فصل )،‌ کاربرد بیشتری دارند . این روغن ها مطابق طبقه بندی SAE  ( انجمن مهندسی خودرو ) ، به شرح زیر تعریف می شوند .

معمولا بر روی ظرف روغن موتورها ویژگی روغن موتور ها نوشته و اطلاعاتی در مورد آن ها به مصرف کنندگان داده می شود. مثل این نوشته: ۲۰W50 , 10 W 40   . در این نوشته، عدد قبل از W  نشان دهنده پایه گرانروی روغن موتور در دمای پایین بوده و هرچه این عدد کمتر باشد ، قابلیت استفاده در دمای پایین تر را دارا است .

عدد بعد از W  ، نشان دهنده پایه گرانروی روغن موتور در دمای بالا بوده و هرچه این عدد بزرگتر باشد ، روغن در دمای بالاتر، چسنده تر و سفت تر خواهد بود .

مهمترین و با اهمیت ترین خاصیت روغن ، حضور آن از لحظه استارت تا خاموش شدن خورو در داخل موتور خودرو به صورت بی وقفه است . به نحوی که با تمامی قطعات متحرک و ثابت در تماس باشد . لذا ویسکوزیته یا پایه گرانروی روغن موتور بایستی به گونه ای انتخاب شود که بهترین حالت روانکاری را در کمترین زمان ، ممکن سازد . ضمن این که خودرو در حالت سرد به راحتی استارت خورده و بدین ترتیب عمر باتری و استارت طولانی تر شود .

این مطالب را نیز در رابطه با روغن موتور خودرو بخوانید:

وظایف روغن موتور در عملکرد بهینه خودرو

روغن موتور استاندارد خودرو خود را چه زمانی تعویض کنیم ؟

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=34357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi