1

وظایف شیعیان و یاوران امام زمان(عج) در دوران غیبت

  • کد خبر : 27204
  • 01 می 2018 - 12:30
وظایف شیعیان و یاوران امام زمان(عج) در دوران غیبت

وظایف شیعیان و یاوران امام زمان(عج) در دوران غیبت

در دوران غیبت امام عصر (عج)، منتظران واقعی آن امام بزرگوار وظایفی را بر عهده دارند که می بایست با آگاهی کامل از آنها ، فعالیتهای لازم را داشته ، زمینه ظهور منجی عالم بشریت را فراهم آورند .

یاد امام زمان، دعوت برای شناخت امام زمان، دعا برای سلامتی ، دعا برای تعجیل ظهور آن حضرت، ندبه بر امام زمان، زیارت امام زمان، خودسازی و ایجاد شرایط لازم برای ظهور آن حضرت از جمله وظایفی است که برای منتظران واقعی امام زمان (عج) مطرح شده است :

یاد امام

وظیفه یک شیعه و یک عاشق دلسوخته قبل از هر چیز یاد امام زمان است، یاد امام نه تنها یک وظیفه است بلکه آرام بخش و نشاط آور، سازنده و تربیت کننده،  اصلاح گر وشور آفرین و وسیله تقرب به خدا و توشه لحظه پر وحشت مرگ است .

دعا برای شناخت امام

معرفت و شناخت امام زمان ، امری حتمی و ضروری است ، بنابراین یکی از وظایف مسلم انسان این است که امام زمان خود را بشناسد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزد .
از جمله اقداماتی که در این راستا می توان داشت دعا برای شناخت امام از حضرت حق تعالی است، در واقع می بایست از خدا استعانت بجوید و بخواهد که معرفت امام را برای او میسرو مقدور کند .

دعا برای سلامت امام

یکی ازوظایف دوستان و منتظران امام زمان  این است که برای سلامت و صیانت حضرت از خطرات و بلایایی که جان امام را تهدید می کند ، با هر زبانی که به آن مسلط هستند، دعا کنند.

دعا برای تعجیل در ظهور امام

یکی از وظایف مسلم شیعیان در زمان غیبت امام زمان ، دعا برای قرب ظهور و درخواست تعجیل در قیام آن حضرت است . شیعه راستین و دلباخته امام زمان کسی است که در هر صبح و شام و با هر نماز دست حاجت به پیشگاه خدای مهرمان دراز کرده و از او ظهور مولایش را  می طلبد .

کسی که شیفته واقعی امام زمان است در دعا برای ظهور مولایش اسیر الفاظ و گرفتار عبارت پردازی نیست ، بلکه از عمق جان دعا می کند و با تمام وجود گمشده اش را می طلبد ، تنها زبانش سخن نمی گوید ، بلکه قلبش در هجران یار می سوزد ، دلش در فراق محبوب مضطرب است و دیدگانش در انتظار دیدار اشکبار است . گردش زبانش در گام ، همچون اشکهای غلطانش برگونه ، نشانه محبت درونی و علاقه قلبی او به مولا و محبوب اش است .

ندبه بر امام

ندبه بر حضرت مهدی اظهار شوق به لقای او ، گریه و ابراز نگرانی از مفارقت ومحروم بودن از فیض حضور او ، دعا برای تعجیل فرج وظهور او، ذکر مناقب وفضایل و اقدامات و برنامه های انقلابی و اصلاحی آن وجود مبارک و اظهار تأسف از اوضاع ناهنجار و روی کار بودن حکومتهای باطل ومستبد و روشهای بیدادگرانه ، سنت حسنه ای است که همواره شیعه بر آن مداومت داشته و آنرا شعار خود قرار داده و تا ظهور دولت حق و تأسیس حکومت جهانی اسلام ،  آزادی و نجات تمام انسانها ، این شعار برقرار بوده و روشنگر خواسته های ارزنده و با ارج و هدفهای مترقی و نجات بخش ‌اسلام‌ است .

زیارت امام

از جمله وظایف دوستان امام عصر (عج) این است که در هر روز بویژه در روز جمعه به زیارت امام بپردازند و یکی از زیارتنامه هایی که برای آن حضرت در کتب دعا معرفی شده را بخوانند.

توسل به امام

همانگونه که هر عبدی اگر مبتلا به مشکلی شود به مولای خود پناه می برد و رفع شدائد و مشکلات را از او می طلبد ، بویژه اگر آن مولا توان رفع مشکل راداشته باشد ، شیعه نیز باید در همه حالات بویژه درهنگام شداید وتهاجم دشمن ، به امام زمان (عج)  متوسل شود و رفع مشکل را از مولای خود بخواهد .

‌‌خودسازی

شیعه درطول غیبت کبری به انتظار نشسته که چه زمانی یوسف گم گشته باز آید و غم هجران یعقوبی آنها به سرور وصال مبدل شود و عزت از دست رفته باز گردد . همه امید شیعه این است که روزی در زیر پرچم امام عصر به جهاد علیه دشمنان خدا و دین پرداخته و از جمله یاران امام و شهداء در رکاب حضرت باشد . می دانیم که این مقامات با آلودگی و پلیدی سازگار نیست و از سوی دیگر چون آمدن امام زمان دقیقی ندارد ، پس شیعه منتظر باید در تمام ابعاد زندگی خودسازی کند، هم در بعد عقیده و هم در بعد نفسانیات ، اخلاق و عمل ، چرا که نه شخص فاسد العقیده در حریم امام راه دارد و نه شخص فاسد الاخلاق و نه انسان آلوده به گناه .

ایجاد زمینه برای آمدن امام

منظور از ایجاد زمینه تنها آمادگی شخصی نیست که هر فردی موظف باشد خود را در بعد عقیدتی، اخلاقی و عملی آماده سازد ، بلکه مقصود آن است که افراد صالح و ذی نفوذ ، مانند مراجع تقلید ودانشمندان ، خطیبان و صاحبان قلم ، دست به یک اقدام اصلاحی در جامعه بزنند ومردم را با تبلیغات از خطر دشمنان آگاه کرده و به آثار وجودی امام زمان و بیان زندگی سعادتمندانه وشرافتمندانه در عصر ظهور توجه دهند و آنها را مهیا و آماده سازند .

انتظار فرج آن حضرت

از دیگر وظایف شیعه انتظار ظهور و فرج آن حضرت است . در این مورد  روایات بسیاری وارد شده است .

اظهار حزن، ذکر فضایل و مناقب، اظهار علاقه، شرکت در جلسات مربوط به آن حضرت، رعایت حقوق امام و رعایت حقوق برادران دینی از دیگر وظایف منتظران در عصر غیبت است .

منبع: خبرگزاری مهر

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=27204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi