پریسا رشید زاده  در ارتباط با انجام بخشی از فعالیت‌های مرکز جامع توانبخشی در زمینه درمان بیماری‌های روماتولوژی در کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: روماتولوژی اصطلاحی است که برای بیماری‌های مفصلی و ضایعات بافت نرم (مانند تاندون‌ها) به کار می‌رود که عوارض و مشکلات ناشی از این موارد با توجه به نوع بیماری و اختلالات زمینه‌ای متفاوت است.

 مسئول واحد کار درمانی مرکز جامع توانبخشی هلال احمر با اشاره به اینکه عوارض جدی بیماریهای روماتولوژی اطفال شامل تخریب مفاصل، اختلالات بینایی و معلولیت است، افزود: این آسیب‌های روماتولوژی در کودکان در واقع مجموعه‌ای از بیماریهایی است که به‌خاطر بروز علائم مشابه تحت یک عنوان قرار گرفته اند. این بیماریها می‌تواند در هر سنی شروع شود ولی اغلب قبل از سن ۵ سالگی و با شیوع بیشتر در دختران بروز می‌کند و اغلب‌ تا جوانی‌ بهبود می‌یابد.

رشید زاده در ادامه عنوان کرد: علائم این بیماری‌ در کودکان، شبیه سرماخوردگی است که با تب، علائم تنفسی و درد استخوانی همراه است. این بیماری عمدتاً با التهاب در بافت مفاصل مانند زانو، آرنج‌، مچ‌ پا و گردن همراه است.‌

مسئول واحد کار درمانی مرکز جامع توانبخشی هلال احمر با تاکید بر اینکه دسته بزرگی از این بیماریها ناشناخته اند و ژنتیک در ابتلای فرد به این بیماریها نقش مهمی دارد، عنوان کرد: چنانچه بیماریهای روماتولوژی به موقع تشخیص داده نشوند، کیفیت زندگی فرد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و هزینه زیادی به سیستم بهداشتی تحمیل می‌کند.

رشید زاده با اشاره به بروز نوع دیگر این بیماری در نوجوانان، گفت: روماتیسم در نوجوانان قبل از سن ۱۶ سالگی آغاز می‌شود و به دلایل ناشناخته، یک یا تعداد بیشتری از مفاصل فرد، ملتهب، متورم، دردناک و سفت شده و نمی‌توانند به‌طور طبیعی آن را حرکت دهند.

وی با تاکید بر نقش ویژه و مهم خانواده در بهبود شرایط و بیماری، عنوان کرد: استفاده از درمان‌های ممکن تحت نظر متخصصان روماتولوژیست، استفاده از داروهای مناسب، تمرینات ورزشی، تغذیه مناسب، کاردرمانی و فیزیوتراپی و … منجر به بهبود این بیماری در فرد و گاهی از بین رفتن دائمی نشانه‌های بیماری خواهد شد.

مسؤل واحد کاردرمانی مرکز جامع توانبخشی هلال احمر خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت درمان این دسته از بیماریها در کودکان و نوجوان، مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال احمر نیز از سال‌ها پیش با استفاده از علم، توان، تجربه و تخصص نیروهای کارآمدی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به ارایه خدمات توانبخشی خاص می‎پردازد.

منبع: دنیای اقتصاد