* بخش عمده ای از بودجه سال ۹۷ به استانها اختصاص داده شده و تأکید شده است که استانها می توانند تا ۵۰ درصد از محل صرفه جویی اعتباراتشان را به طرح های عمرانی همان استان اختصاص دهند.

* در بودجه سال ۹۷ تصمیمی برای افزایش ضرایب مالیاتی وجود ندارد و با توجه به تورم ۹ درصد، مالیات به قیمت واقعی محاسبه شده و هیچ افزایشی نیافته است.

* معافیت های مالیاتی در بودجه سال آینده همچون امسال در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه کل بودجه سال آینده حدود ۱۰ درصد رشد دارد، حقوق کارکنان اعم از شاغلان و بازنشستگان در سال ۹۷ ده درصد افزایش می یابد.

* دولت در سند برنامه ششم توسعه برای متناسب سازی و همسان سازی حقوق بازنشستگان اقدام کرد و با وجود تصویب مجلس، پیشنهاد دولت در شورای نگهبان رد شد.

* دولت از هر مصوبه مجلس برای بهبود وضعیت حقوق بازنشستگان استقبال می کند.

* باتوجه به اینکه امسال مستمری افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی سه و چهار دهم برابر افزایش یافته است، تا ۷۰۰ هزار تومان به خانواده های ۵ نفر به بالا پرداخت می شود.

* مجلس به دولت اجازه داده است تا هر سال در قانون بودجه منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی را تا ۴۸ هزار میلیارد تومان افزایش دهد در حالی که دولت تا ۳۴ هزار میلیارد تومان از این ظرفیت استفاده می کند.

* طرح تحول سلامت با قدرت ادامه می یابد هر چند برای بقا، نیازمند بازنگری و اصلاح است.

* در سال گذشته پنج هزار میلیارد تومان به طرح تحول سلامت اختصاص یافت که امسال این اعتبار به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و در صددیم این اعتبار را تا پایان سال به ۱۱ هزار میلیارد تومان برسانیم.

* برنامه ایجاد اشتغال گسترده از محل اصلاح قیمت ها و صندوق توسعه در سال آینده به اجرا در می آید.

* ۷۴ هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت ها، صندوق ها و نظام بانکی برای ما به التفاوت سود و وجوه اداره شده و به منظور ارزان کردن سرمایه گذاری در سال ۹۷ اختصاص می یابد.

* هزینه های جاری دولت در سال آینده ۲۷۶ هزار میلیارد تومان است.

* با توجه به اینکه فروش دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت به قیمت حدود ۵۵ دلار برای بودجه سال آینده پیش بینی شده است، مجموع درآمدهای نفتی؛ ۵۰ میلیارد دلار معادل حدود ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است.

* وی محاسبه نرخ دلار را برای سال آینده ۳۵۰۰ تومان، تورم را ۹ درصد و رشد اقتصادی سال ۹۷ را شش و نیم تا ۷ درصد اعلام کرد.

*سال آینده مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان باید بابت پول اوراقی که سررسیدش آمده پرداخت شود.

* هم اکنون ۷۲ هزار طرح عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که شش هزار طرح آن ملی و مابقی استانی است.

* مجموع درآمدهای دولت در سال ۹۷؛ ۲۴۷ هزار میلیارد تومان است که ۱۹۴ هزار میلیارد آن درآمدهای عمومی، ۱۰۶ هزار میلیارد درآمدهای فروش نفت و ۴۷ هزار میلیارد تومان اوراق ملی است.

* ۳۲ درصد از منابع فروش نفت به صندوق توسعه واریز می شود و معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان از این صندوق برای اجرای طرح های اولویت دار برنامه ششم توسعه اختصاص خواهد یافت.

* مجموع اعتبارات طرح های عمرانی کشور در سال آینده  ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است که ۵۳ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به روش مشارکتی خصوصی- عمومی جذب خواهد شد.

* بر اساس برنامه ششم توسعه، هر سال باید ۹۵۵ هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شود که نیازمند ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

* پیش بینی دولت این است که علاوه بر بیکاران موجود​، هر سال ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار نیروی کار جدید و متقاضیان شغل در کشور اضافه شود.

منبع: دنیای اقتصاد