1

نکات مهم در خصوص قوانین و مقررات بیمه

  • کد خبر : 16700
  • 21 آگوست 2017 - 16:23
نکات مهم در خصوص قوانین و مقررات بیمه

به منظور اطلاع رسانی به عموم مردم و گسترش فرهنگ بیمه ای و با توجه به ظرافت های موجود در این امر تصمیم گرفتیم تا با درج مطالب مفید بیمه ای و نکات مهم در خصوص قوانین و مقررات بیمه به قدر توانمان در این امر سهیم باشیم.

به منظور اطلاع رسانی به عموم مردم و گسترش فرهنگ بیمه ای و با توجه به ظرافت های موجود در این امر تصمیم گرفتیم تا با درج مطالب مفید بیمه ای و نکات مهم در خصوص قوانین و مقررات بیمه به قدر توانمان در این امر سهیم باشیم.

نکات مهم در خصوص قوانین و مقررات بیمه

* در حوادث رانندگی منجر به خسارت بدنی غیر از فوت، در صورت مطالبه زیان دیده و شرایط پیش بینی شده در قانون، بیمه گر وسیله نقلیه مقصر حادثه و یا صندوق، حسب مورد مکلفند بلافاصله حداقل 50% از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت کنند و باقی مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه (یعنی پس از صدور رأی صادره از محاکم قضایی و مشخص شدن میزان دقیق دیه) حداکثر پانزده روز پس از دریافت مدارک مورد نیاز پرداخت نمایند.

* هزینه های معالجه اشخاص ثالث زیان دیده و راننده مسبب حادثه در صورتی که شامل بیمه دیگری نباشد با توجه به شرایط مندرج در قانون بر عهده بیمه گر مربوط یا صندوق می باشد.

* با توجه به کیفری بودن حوادث ناشی از کار، این موضوع مشمول مرور زمان نمی شود.

* به استناد ماده 12 قانون مسئولیت مدنی، کارفرمایانی که مشمول قانون کار هستند مسئول جبران خساراتی می باشند که از طرف کارکنان ادرای و یا کارگران آنان در حین انجام کار یا به مناسبت آن وارد شده است مگر این که محرز شود تمام احتیاط هایی که اوضاع و احوال قضیه ایجاب می نمود به عمل آورده و یا این که اگر احتیاط های مزبور را به عمل می آورد باز هم جلوگیری از ورود زیان مقدور نمی بود.

* طبق مقررات بیمه ای شرکت بیمه موظف است به همراه بیمه نامه صادره کلیه شرایط بیمه نامه مشتمل بر شرایط عمومی، خصوصی و کلوزها به بیمه گذار (خریدار بیمه نامه) تسلیم نماید.

* در آتش سوزی های عمومی در صورتی که بیمه گذار (خریدار بیمه نامه) و جانشین و شرکای وی در ایجاد و بروز حادثه و خسارت نقشی نداشته باشد. پس از بررسی توسط شرکت بیمه قابل پرداخت می باشد.

* قبل از طرح هر گونه دعوی و شکایت نزد مؤسسات نظارتی و قضایی می توان براساس مقررات بیمه ای و از طریق داوری اختلاف بیمه ای را با سرعت بیشتری حل و فصل نمود. معرفی داور مطلع و توانمند مهم ترین موضوع داوری می باشد.

* براساس قانون حتی عابران پیاده مقصر نیز می توانند از مزایای بیمه استفاده نمایند.

* در راه هایی که برای عبور عابران پیاده مسیرهای ویژه اختصاصی داده شده است در صورت تصادف با وسیله نقلیه راننده مشروط به این که کلیه مقررات را رعایت نموده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد مسئولیتی نخواهد داشت. عدم مسئولیت راننده مانع استفاده مصدوم یا وارث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد و شرکت بیمه ملزم به اجراء تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا وارث متوفی خواهد بود.

* در بیمه نامه های مسئولیت حرفه ای کارفرما و قراردادهای بیمه عمر، حوادث و درمان گروهی، خسارات مربوط به کارکنان با تابعیت غیر ایرانی تنها در صورتی قابل پرداخت می باشد که دارای اقامت با حق کار مشخص بوده و پروانه کار دریافت نموده باشند

* محدودیت سقف سنی 70 سال از تاریخ 1/2/91 در بیمه نامه های زندگی و مستمری حذف گردیده است.

لینک منبع

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=16700

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi