0

نوگرایی، دستاورد بزرگ دولت در صنعت برق

  • کد خبر : 31536
  • 04 شهریور 1397 - 9:15
نوگرایی، دستاورد بزرگ دولت در صنعت برق

نوگرایی، دستاورد بزرگ دولت در صنعت برق

یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه صنعت برق توسعه تولید نیرو به ویژه بهره گیری از انرژیهای نو می باشد، مزیتی که علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها منجر به اشتغالزایی نیز شده است.

شرکت برق منطقه ای خراسان با مرکزیت مشهد که مدیریت تامین برق سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی را برعهده دارد یکی از نمونه های موفق این اقدام دولت در عرصه صنعت برق محسوب می شود بطوری که مازاد بر نیاز تولید کرده و همواره کمک رسان دیگر نقاط کشور در گسیل نیروی برق به شبکه سراسری برای رفع نیاز دچار کمبود نیرو است.
در این چارچوب از روشهای نوینی برای صرفه جویی در مصرف نیرو نیز بهره گرفته شده و مزیت نور آفتاب مناسب و انرژی باد نیز برای تولید برق بکار گرفته است.

* نیروگاههای خورشیدی
توزیع نیروی برق در خراسان رضوی دو دستگاه متولی شامل شرکت توزیع نیروی برق استان و شرکت توزیع نیروی برق مشهد دارد. شرکت استانی همه نقاط این منطقه را به جز مشهد زیر پوشش دارد.
با توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر در سطح خراسان رضوی طی فعالیت دولت تدبیر و امید علاوه بر تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی شاهد استفاده بهینه از منابع و سرمایه ها هستیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون یک میلیون و ۲۷۰ هزار مشترک برق شهری و روستایی در این استان زیر پوشش خدمات صنعت برق قرار دارند.
محمدرضا مزینی افزود: شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ۸۲۰ قرارداد با مجموع ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی منعقد کرده که حدود ۵۰ درصد آنها به شبکه متصل شده اند. بر همین اساس این شرکت به عنوان برترین شرکت توزیع برق ایران در توسعه انرژیهای پاک و تجدیدپذیر معرفی شده است.
وی همچنین به مهمترین اقدامات دو سال اخیر اشاره و بیان کرد: با استفاده از توان علمی و اجرایی شرکتهای دانش بنیان بومی در سطح خراسان رضوی طرحهای مهم و مفیدی برای توسعه انرژیهای پاک و تجدیدپذیر اجرا شده که از جمله می توان به اجرای ‘طرح وقف انرژی’ با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه جهت نصب نیروگاههای خورشیدی مقیاس کوچک در موقوفات و بقاع متبرکه اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی اجرای ‘طرح برکت آفتاب’ در قالب نصب پنلهای خورشیدی خانگی با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور توانمندسازی مددجویان، انعقاد تفاهمنامه با سازمان بهزیستی جهت مشارکت مددجویان این نهاد در تولید برق از طریق پنلهای خورشیدی و اجرای عملیات برقرسانی به روستاها با استفاده از پنل خورشیدی را از دیگر طرحهای اجرا شده برای توسعه استفاده از انرژیهای نو در تولید برق ذکر کرد.
وی ادامه داد: امضای تفاهمنامه با اتحادیه های تعاونی، نصب ۵۱ نیروگاه خورشیدی سه کیلوواتی برای مساجد و مدارس در سطح خراسان رضوی و تامین بخشی از انرژی مورد نیاز ساختمانهای اداری مدیریتهای برق شهرستانی با استفاده از انرژی خورشیدی از دیگر اقدامات هستند.

* پروژه فهام
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در چارچوب فعالیت دولت یازدهم برای نخستین بار در کشور سال ۱۳۹۴ پروژه فهام یا ‘فراسامانه هوشمند اندازه‌ گیری و مدیریت انرژی’ توسط این شرکت اجرا شد. یکی از مهمترین قابلیتهای هوشمندسازی شمارشگرها این است که مشترک می تواند با مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق مشهد و وارد کردن مشخصات اشتراک، اطلاعات انرژی مصرفی خود را به صورت روزانه پایش و مدیریت کند.
علی سعیدی بهینه سازی و بهبود خدمات مشترکان را از مزایای شمارشگرهای هوشمند ذکر و بیان کرد: نصب این شمارشگرها برای مشترکان کیلوواتی در مشهد که نیمی از مصرف انرژی این شهر را به خود اختصاص داده اند برای نخستین بار در کشور به پایان رسیده است.
وی افزود: از قابلیتهای شمارشگرهای هوشمند در اجرای طرحهای مدیریت مصرف در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ نیز استفاده شد بطوری که سال ۱۳۹۵ حدود ۶۱ مگاوات و پارسال ۱۱۵ مگاوات کاهش مصرف در اوج بار بدون اختلال در تولید کارخانه ها حاصل شد.
سعیدی ادامه داد: شمارشگرهای هوشمند برای چاههای کشاورزی نیز نصب شده زیرا استفاده بهینه از این سامانه تاثیر بسزایی در مدیریت منابع آب در بخش مصرف کشاورزی دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد استفاده از ‘فناوری خط گرم فرمان از نزدیک’ بدون اعمال خاموشی، اتوماسیون شبکه و جایگزینی کابل خودنگهدار به جای سیمهای مسی را نیز از دیگر اقدامات نوین فنی در دوره فعالیت دولت تدبیر و برشمرد.
وی همچنین کاهش ۶۰ مگاوات برق بین ساعت ۱۱ تا ۱۵ هر روز، امضا تفاهمنامه با مشترکان کشاورزی برای کاهش مصرف و مدیریت بار، اجرای طرح ذخیره عملیاتی و کاهش بار در صنایع، اجرای ۱۱ پروژه با ۲۳۰ میلیارد ریال هزینه برای حوزه روشنایی فشار ضعیف، فشار متوسط و اصلاح دستکها در مشهد به ویژه حاشیه این شهر را از دیگر اقدامات ذکر کرد.
سعیدی افزود: همچنین تا پایان پارسال سه مگاوات نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب در مشهد در قالب ۳۰۰ نیروگاه که ۲۰۰ نیروگاه آن در قالب خرید تضمینی است نصب شد که ظرفیت تولید آنها تا سقف ۱۰۰ کیلووات است.
وی گفت: شرکت توزیع برق مشهد ۱۴ هزار کیلومتر شبکه و ۱۰ هزار دستگاه ترانسفورماتور برای تامین برق مشترکان در اختیار دارد. همچنین با شش هزار کیلومتر شبکه و ۲۵۳ هزار لامپ روشنایی معابر با بار مصرفی ۱۳۰۰ مگاوات در مساحت ۱۰ هزار کیلومتر در سطح کلانشهر ۳٫۵ میلیون نفری مشهد خدمت می کند.

* از برق شهری تا برق روستایی
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان هم به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاهی در سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی پنج هزار و ۲۳۱ مگاوات است که از این میزان ۳۸ مگاوات مربوط به نیروگاههای انرژی تجدیدپذیر از جمله توربینهای بادی و نیروگاههای خورشیدی است.
محمدحسن متولی زاده افزود: هم اکنون طول خطوط شبکه انتقال در استانهای سه گانه خراسان دو هزار و ۹۲۰ کیلومتر و طول شبکه فوق توزیع در این استانها ۹ هزار و ۱۷۹ کیلومتر است.
وی ادامه داد: ظرفیت پستهای انتقال نیروی این منطقه در ابتدای فعالیت دولت یازدهم چهار هزار و ۷۸۸ مگاوات بود که این میزان در پایان پارسال به پنج هزار و ۷۸۸ مگاوات رسید. همچنین تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد دستگاههای پست فوق توزیع برق در سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به ۱۶۶ دستگاه رسید.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان به موضوع تلفات برق در شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع نیز اشاره و بیان کرد: در ابتدای سال ۱۳۹۲ تلفات برق در شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع این منطقه ۹ درصد بود اما این میزان اواخر پارسال گذشته به ۸٫۱۸ درصد رسید که چهار درصد کمتر از میانگین کشوری است.
وی گفت: ابتدای امسال نیز ۱۰ طرح صنعت برق در خراسان رضوی با هزینه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال در شهرستانهای مشهد، گناباد، سرخس، تربت جام، درگز و سبزوار بهره برداری شد که شامل توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت تربت جام، اجرای خط ۴۰۰ کیلوولت تربت جام – شادمهر، افزایش ظرفیت پست ۱۳۲ کیلوولت شهرستانهای گناباد، درگز و سرخس و احداث دیسپاچینگ های پشتیبان مشهد و RDC منطقه سبزوار بود.
متولی زاده افزود: نیاز استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی به برق روزانه به سه هزار و ۵۰۰ مگاوات می رسد و این آمار نشان می دهد منطقه خراسان مازاد تولید برق دارد و این یک مزیت به شمار می رود.
وی ادامه داد: از اقدامات مهم انجام شده شرکت برق منطقه ای خراسان در سال ۱۳۹۶ می توان به افزایش ظرفیت پستها به ۹۱۰ مگاولت آمپر و برقداری بیش از ۹۰ کیلومتر مدار خط انتقال و فوق توزیع و کسب رتبه برتر در اجرای موفقیت آمیز طرح ذخیره عملیاتی صنایع اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی ۱۸۷ روستای خراسان از مزایای نیروی برق برخوردار بودند که این تعداد در ابتدای دولت یازدهم به پنج هزار و ۴۸۹ روستا رسید و با برقرسانی به ۱۲۰ روستای دیگر در طول دولت گذشته هم اکنون پنج هزار و ۶۰۹ روستا در استانهای خراسان و همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار در خراسان رضوی دارای برق هستند.
تعداد مشترکان برق شرکت برق منطقه ای در استانهای سه گانه خراسان سه میلیون و۴۰۰ هزار مورد است.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31536

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi