2

نقص فنی در خودرو حادثه‌ساز است!

  • کد خبر : 2040
  • 25 بهمن 1394 - 12:10
نقص فنی در خودرو حادثه‌ساز است!

نقص فنی خودروها یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت در کشور است تا جایی که نقص فنی خودرو و ناایمن بودن آن را عامل وقوع ۱۵ درصد تصادفات رانندگی در کشور عنوان می‌کنند.

نقص فنی خودروها یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت در کشور است تا جایی که نقص فنی خودرو و ناایمن بودن آن را عامل وقوع ۱۵ درصد تصادفات رانندگی در کشور عنوان می‌کنند. براساس آنچه در دنیا درباره دلایل وقوع تصادفات رانندگی بررسی شده و به اثبات رسیده است که البته کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در وقوع حوادث رانندگی دخیل هستند که برای هر کدام از این ها سهمی در نظر گرفته شده است.
نقش وسیله نقلیه در وقوع حوادث رانندگی به دو بخش ایمنی خودرو و نقص فنی تقسیم‌بندی می شود :
در موضوع ایمنی خودروها نداشتن کیسه هوا و ترمز (ای.بی.اس) می‌تواند به تصادفات جرحی و فوتی دامن بزند.
درنقص فنی خودرو عواملی مانند ترکیدن لاستیک‌ها، حساس نبودن ترمز، مشکل داشتن چراغ‌ها یا ایراد داشتن سیستم موتور از جمله عواملی هستند که می‌توانند زمینه بروز حادثه را فراهم کنند.
چند نقص فنی حادثه‌ساز در خودروها
وقتی صحبت از نقص فنی خودرو به میان می‌آید، اولین و مهم‌ترین تصویری که به ذهن شما می‌رسد، وجود مشکلی در سیستم موتور یا ترمز است و شاید حتی به ذهنتان هم خطور نکند که موارد خیلی ساده‌ای در خودرو وجود دارد که نقص احتمالی در عملکرد آن ها می‌تواند حادثه رانندگی مهیبی را رقم بزند.
در حالی که موارد بسیاری در خودروهاست که بی‌توجهی به سالم بودن و وجود نقص در هرکدام از آن ها می‌تواند بالقوه موجب وقوع حادثه‌ای درهنگام رانندگی شود. این موارد عبارتند از :
1- کنترل شیشه‌ها
2- کنترل برف‌پاک‌کن و شیشه شوی
3- عملکرد کمربند ایمنی
4- وضع لاستیک‌ها
5- کنترل وضع بدنه خودرو از لحاظ دفرمگی و پوسیدگی
6- کنترل وضع دود خودرو جهت تشخیص روغن‌سوزی
7- کنترل وضع بلوری چراغ‌های جلو و طلق‌های چراغ عقب
8- کنترل عملکرد چراغ‌های ترمز
9- کنترل عملکرد چراغ دنده عقب و پلاک خودرو
10- کنترل عملکرد چراغ‌های راهنما
11- چراغ‌های عقب
12- کنترل وضع متعلقات اضافی
13- کنترل صدای خروجی از اگزوز
14- صدای بوق
15- آزمون سنجش آلایندگی خودرو
16- آزمون عملکرد چراغ‌های جلو از لحاظ شدت نور و میزان انحراف
17- آزمون همراستایی چرخ‌ها
18- آزمون کمک‌فنر
19- تست ترمز
20- کنترل زیر خودرو روی جک
21- بررسی اهرم‌بندی فرمان
22- اتصالات جلوبندی

سالم بودن این موارد در خودرو می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا و ارتقای سطح ایمنی خودرو هنگام تردد داشته باشد، به‌عنوان مثال نقص کارکرد چراغ‌های ترمز یک خودرو به‌دلیل هشدار ندادن بموقع به راننده خودروی پشتی می‌تواند موجب تصادف بخصوص در بزرگراه‌ها شود. همچنین خرابی چراغ‌های جلو از لحاظ کارنکردن نور بالاو پایین و شدت و زاویه نور موجب پایین آمدن سطح دید راننده یا اختلال دید خودروهای روبه‌رو خواهد شد. بی‌توجهی به خرابی لاستیک‌ها یکی از عوامل حادثه‌ساز در رانندگی عنوان شده و تاکید شده است که خراب بودن لاستیک‌ها و صاف بودن آن باعث ترکیدگی لاستیک و انحراف خودرو خواهد شد که این مسأله در سرعت‌های بالا می‌تواند حتی در مواردی موجب واژگونی خودرو یا تصادف با دیگر خودروها شود.
ایراد در میزان فرمان و وجود ناهمراستایی در چرخ‌ها می‌تواند باعث عدم پایداری خودرو، کشیدگی فرمان و سائیدگی شدید لاستیک‌ها شود. خرابی در کمک‌فنر‌ها نیز می‌تواند انحراف خودرو هنگام ترمز گرفتن، واژگونی خودرو در پیچ‌ها و آسیب رسیدن به دیگر قطعات جلوبندی خودرو شود. خراب بودن سیستم ترمز می‌تواند موجب کاهش نیروی ترمز در هر چرخ، کاهش شتاب ترمزگیری و به طبع توقف نکردن بموقع خودرو پس از اعمال ترمز در یک فاصله مناسب باشد.
وجود هرگونه ایراد در اتصالات اهرم‌بندی فرمان، جلوبندی و وجود لقی و ضعف در سیبک‌ها می‌تواند موجب شکستگی و جدا شدن قطعات جلوبندی و وقوع یک فاجعه شود. وجود شکستگی و ترک در شیشه می‌تواند باعث اختلال در دید راننده و همچنین ضعیف شدن مقاومت شیشه هنگام تصادف شود . در تصادفات دیده می‌شود شیشه‌های سالم هنگام برخورد جسم به دلیل خرد نشدن خطری برای سرنشینان ایجاد نمی‌کند.
سلامت کارکرد چراغ‌های هشدار و اخطار در خودروها از الزامات اولیه و مهم ایمنی است زیرا بسیاری از تصادفات فقط به واسطه خرابی همین چراغ‌ها در خودرو اتفاق می‌افتد. بطور مثال خودرویی که چراغ راهنمای آن معیوب است با تغییر مسیر و گردش به چپ و راست به‌دلیل ندادن هشدار به دیگر رانندگان موجب تصادف‌های شدیدی خواهد شد.
در کشور ما به‌دلیل این‌که در چند سال اخیر خودروهای تولید داخل از کیفیت و ایمنی چندان بالایی برخوردار نیستند، بازبینی‌های دوره‌ای برای بررسی نقایص فنی احتمالی و کنترل عملکرد دقیق و صحیح آنها ضروری است که این بازبینی‌ها می‌تواند هم در تعمیرگاه‌های مجاز و هم در مراکز معاینه فنی انجام شود.
نکاتی برای رانندگی بدون حادثه
چه قصد سفر و رانندگی در جاده را داشته باشید و چه قصد شما فقط سفرهای درون شهری به قصد انجام کارهای روزمره باشد، به هر حال رانندگی در فصل زمستان بایدها و نبایدهایی دارد که باید آن ها را رعایت کرد، بخصوص در روزهایی که دمای هوا بشدت رو به کاهش می‌رود و این کاهش دما با بارش برف و یخ زدگی معابر همراه است.
رعایت این نکات کلیدی می‌تواند در رانندگی ایمن و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی کمک کند.
1- کنترل و بازدید ضد یخ آب رادیاتور: افزودن ضد یخ به آب رادیاتور با نسبت ۵۰درصد؛ این کار یکی از ضروری‌ترین موارد در فصل زمستان است، زیرا با سرد شدن هوا این ماده از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری می‌کند.
2- کنترل لاستیک‌ها: لاستیک‌ها را از لحاظ میزان فشار باد و عمق آج لاستیک بازدید و در صورتی که عمق آج لاستیک کمتر از سه میلی‌متر باشد، باید آن را تعویض کنید.
3- بازدید برف پاک‌کن‌ها: عملکرد برف پاکن‌ها و وضع تیغه‌های آن را کنترل کنید، برف پاک‌کن خودروی شما باید قابلیت پاک‌کنندگی برف، باران، گل و لای ونمک سطح جاده – که از دیگر خودروها روی شیشه پاشیده می‌شود- در کمترین زمان برای تأمین بهترین وضع دید را داشته باشد.
4- بازدید آب شیشه شوی: وضع عملکرد شیشه شوی و مایع داخل آن را کنترل کنید. می‌توانید برای یخ نزدن آب شیشه‌شوی از مایعات ضد یخ‌زدگی در آن استفاده کنید.
5- کنترل سیستم گرمایشی: قبل از شروع فصل زمستان برای بازدید از سیستم گرمایشی خودرویتان به یکی از مراکز مجاز تعمیرگاهی مراجعه کنید.
6- بازدید روغن موتور: در فصل زمستان باید از روغن‌های مخصوص این فصل استفاده کنید.
7-بازدید باتری: قطب‌های باتری را بازدید کرده و در صورت سولفاته‌شدن آن ها را با آب جوش بشویید.
8- بازدید سیستم ترمز: برای شناسایی ایرادهای سیستم ترمز خودروی خود به یکی از مراکز مجاز معاینه فنی مراجعه کنید.

منبع مطلب:
https://alef.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=2040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi