4

نقش ورزش بانوان در نشاط و سلامت جامعه

  • کد خبر : 15362
  • 21 تیر 1396 - 12:50
نقش ورزش بانوان در نشاط و سلامت جامعه

رابطه ی زن و ورزش و نقش ورزش بانوان در نشاط و سلامت جامعه ، از دو بُعد قابل طرح است. نخست تأثیر ورزش ـ چه عمومی و چه حرفه ‎ای ـ بر سلامت زن و در نتیجه سلامت جامعه و دیگر نقش زن به عنوان مادر و همسر (نقش تربیتی) در ایجاد فرهنگ ورزش در سطح خانواده و نهایتاً در سطح جامعه.

ورزش با ایجاد تغییرات در سیستم داخلی بدن به سلامت جسمانی کمک می ‎کند، قدرت کارآیی جسمانی را افزایش می ‎دهد، از بسیاری بیماری ‎ها پیش گیری می ‎کند و می ‎تواند در درمان بسیاری از بیماری ‎ها مفید باشد. هم چنین با توجه به رابطه ی جسم و روان، ورزش می ‎تواند علاوه بر تأمین و تضمین سلامت جسمانی، بر سلامت روانی نیز اثرگذار باشد.

ورزش می ‎تواند بر شکوفایی و پرورش خصیصه ‎های کارآمدی نظیر اعتمادبه نفس، صبر، صداقت، مسئولیت ‎پذیری، احترام متقابل به حقوق سایر افراد و کارگروهی ـ مخصوصاً در ورزش های گروهی ـ مؤثر باشد که محصول آن سلامت روانی فرد و در نتیجه سلامت جامعه می ‎شود.

برون داد این سلامت روانی را می توان در شادی و نشاط و سلامتی فردی و جمعی مشاهده کرد و می تواند در تمامی عرصه های جامعه حضوری پررنگ داشته باشد و در مقایسه با جامعه ‎ای که از این ویژگی برخوردار نیست، کاملاً متمایز است. در دین اسلام نیز بر ورزش تأکید شده و به ورزش ‎هایی نظیر شنا و تیراندازی توصیه شده است. حدیثی از پیامبر اکرم(ص) هست که فرموده اند: «پروردگارت بر تو حقی دارد، بدنت بر تو حقی دارد و خانواده ات نیز بر تو حقی دارند.» از این سخن، اهمیت ورزش و توجه به بدن آشکار می ‎شود و نشان می ‎دهد که اسلام هم به سلامت معنوی اهمیت می ‎دهد و هم به سلامت جسمانی و در خانواده باید به هر دوی این ها توجه شود؛ بنابراین باید حتماً در زندگی روزانه ی تک تک افراد فرصتی برای ورزش گنجانده شود.

نقش ورزش بانوان در نشاط و سلامت جامعه

نقش ورزش بانوان در نشاط و سلامت جامعه

رابطه ی زن و ورزش و نقش ورزش بانوان در نشاط و سلامت جامعه ، از دو بُعد قابل طرح است. نخست تأثیر ورزش ـ چه عمومی و چه حرفه ‎ای ـ بر سلامت زن و در نتیجه سلامت جامعه و دیگر نقش زن به عنوان مادر و همسر (نقش تربیتی) در ایجاد فرهنگ ورزش در سطح خانواده و نهایتاً در سطح جامعه.

به دیگر بیان، از آن جایی که زنان ـ چه در خانواده و چه در جامعه ـ نقش ‎های مهم و أثرگذاری را ایفا می ‎کنند، تأمین سلامت جسمانی و در پی آن سلامت روحی و روانی آنان، تضمین سلامت خانواده و جامعه را در پی خواهد داشت. در طول تاریخ بشر نقش زنان در ورزش، بازتاب دهنده ی شرایط در حال گذار زنان در جامعه بوده است. در گذشته حضور زنان در رشته ‎های ورزشی و مسابقات رایج نبوده؛ اما امروزه در بسیاری از نقاط جهان ورزش بانوان با استقبال مواجه شده است. حضور زنان در مجامع ورزشی و باورها و دیدگاه ‎های آن ها می ‎تواند در توسعه ی ورزش اثرگذار باشد؛ از طرف دیگر، مشارکت در ورزش می ‎تواند در نحوه ی زندگی زنان تغییر ایجاد کند و باعث غنی ‎تر شدن آن شود.

هم چنین زنان در زندگی خود مسئولیت ‎ها و نقش ‎های متعدد و متفاوتی را ایفا می ‎کنند. یکی از نقش ‎های مهم آن ها، یعنی مادری که با گذراندن مراحل مختلفی نظیر بارداری و زایمان حاصل می ‎شود و سپس با پرورش و تربیت فرزندان تداوم می ‎یابد، نیازمند سلامت جسمانی و روحی و روانی آن هاست و بی ‎تردید می ‎توان گفت عدم توجه به سلامت جسمانی که لازمه ی سلامت روانی است، پی آمد ‎های جبران ناپذیری را، هم برای خانواده و هم برای جامعه به همراه خواهد داشت؛ به عبارت دیگر، تمامی نقش ‎هایی که یک زن می ‎خواهد ایفا کند به نوعی با روی کرد او نسبت به جسم و عمل کرد جسمانی و فیزیکی او در ارتباط است. فعالیت فیزیکی روزانه و منظم و هم چنین مشارکت در فعالیت ‎های ورزشی فردی و گروهی برای رشد جسمانی، ذهنی، روانی و اجتماعی او لازم است و از این طریق، می ‎تواند با کاهش دادن اضطراب و افسردگی، شادی و نشاط را برای زندگی خود به ارمغان بیاورد و به ارتقای کیفیت زندگی خود و خانواده و نهایتاً جامعه کمک کند. هم چنین در مورد مسئله ی فرهنگ سازی ورزش، می توان گفت که والدین از جمله مادر، نقش بسزایی در ایجاد روحیه ی ورزش کردن در فرزندان دارند و اگر فرهنگ ورزش در یک خانواده نهادینه و تقویت شود، می ‎تواند سلامت جمعی را به همراه داشته باشد. برای مثال، ورزش برای کودکان می ‎تواند علاوه بر تأمین سلامت آن ها به افزایش موفقیت ‎های تحصیلی شان کمک کند، روابط اجتماعی آن ها را اتقا دهد و کاهش بزهکاری کودکان و نوجوانان را در پی داشته باشد؛ زیرا ورزش کردن هیجانات و انرژی ‎های منفی را تخلیه می ‎کند.

 

منبع: پايگاه اطلاع رسانی حوزه

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15362

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi