6

نقش رسانه‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

  • کد خبر : 33489
  • 28 نوامبر 2018 - 16:08
نقش رسانه‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

نقش رسانه‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست منعکس کردن نقاط ضعف و قوت و عملکرد هر سازمان یا اداره است، آنها می‌توانند افکار عمومی را نسبت به آن مسائل حساس کنند

نقش رسانه‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست منعکس کردن نقاط ضعف و قوت و عملکرد هر سازمان یا اداره است، آنها می‌توانند افکار عمومی را نسبت به آن مسائل حساس کنند

منابع طبیعی و محیط زیست

منابع طبیعی و محیط زیست اعم ازجنگل، مرتع، آب، هوا، خاک، حیات وحش، چشم انداز‌های طبیعی،معادن فلزات، زغال سنگ ونفت و گاز سرمایه‌های ارزشمندی است که به منزله بستر حیات آدمی محسوب می‌شود و مدیریت برآنها موجب تامین مواد غذایی، حفظ اراضی کشاورزی، راه‌ها و تاسیسات صنعتی شده، سلامت جامعه را تضمین می‌نماید.

در مقابل بی‌توجهی به این منابع، خشکسالی، سیل و پدیده‌هایی چون فقر و مهاجرت را بدنبال دارد. روند رو به افزایش جاری شدن سیلاب‌ها در فصول بارندگی، افت سطح آبهای زیرزمینی، پرشدن مخازن سدها از رسوبات آبرفتی، تغییرات نامطلوب آب وهوایی، کاهش فرآورده‌های جنگلی ومرتعی، گسترش بیابان ها، ازبین رفتن محیط زیست وحیات وحش در کشور نشانگر بروز اوضاعی است که بر منابع طبیعی وارد شده وخسارات فراوانی به بار آورده است.

امروزه وضعیت زیست محیطی به گونه‌ای شده است که مردم از آثار آلودگی دیگر در امان نیستند و این باعث شده تا لزوم استفاده از رسانه‌ها برای آموزش‌های زیست محیطی پر رنگ‌تر گردد.مسئله محیط زیست یک موضوع جهانی است و این مهم بدون حضور و کمک رسانه‌ها امکان پذیر نیست.

نقش رسانه‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

نقش رسانه‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست منعکس کردن نقاط ضعف و قوت و عملکرد هر سازمان یا اداره است، آنها می‌توانند افکار عمومی را نسبت به آن مسائل حساس کنند و مسئولین نیز با توجه به این که رسانه، انعکاس دهنده فعالیت‌های آنهاست، نسبت به جبران کمبودها اقدام کنند. رسانه به عنوان ناظر بر فعالیت‌های هر سازمان، نقش ارزنده‌ای در بهبود شرایط و جلوگیری از کمبودها بر عهده دارد.

منابع طبیعی اکنون آنچنان اهمیت خود را آشکار ساخته که دولتها، جوامع دانشگاهی و سازمانهای مردم نهاد درصددند بزرگترین چالش زندگی بشر یعنی وضعیت تخریب سرزمین را کاهش داده و درجهت احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی از این منابع تلاش نمایند.

بحران جهانی تخریب محیط زیست

به همین دلیل در محافل علمی و سیاسی بحث زیست محیطی پر سر و صداترین و جدی‌ترین بحث روز است. امروزه تخریب محیط زیست به بحرانی جهانی تبدیل شده که روز به روز بر عمق و دامنه این بحران افزوده می شود، به همین دلیل حفاظت از آن به چنان ارزش اخلاقی تبدیل شده که حمایت کیفری از آن ضروری می نماید.

از طرفی محیط زیست که به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار در حیات انسانی نقش موثری را ایفا می‌نماید، به راهی برای دستیابی به توسعه زودهنگام براساس دیدگاه های سودمحور موجود در جهان سرمایه‌داری تبدیل شده است. لذا حفاظت از محیط زیست به عنوان اثربخش‌ترین ساز و کار جامعه برای مقابله با بزرگترین چالش قرن یعنی توسعه پایدار شناخته شده است.

تأثیر کارکرد رسانه‌ای بر توسعه پایدار ملی

در این میان نقش رسانه‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در جامعه پذیری و درونی کردن منابع تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی، به خصوص مشارکت بسیار مهم است. همین کارکرد رسانه‌ای می تواند تاثیر بسیار مهمی بر توسعه پایدار ملی داشته باشد و توجه به این رسالت مهم برای دولتمردان، برنامه ریزان و عاملان رسانه‌های جمعی ضرورتی انکارناپذیر بوده است.

تجربیات آموزش رسانه‌ای نشان داده است که مشکلات اجتماعی از جمله حفظ و اهمیت محیط زیست را می‌توان از طریق آموزش عمومی برطرف کردجایگاه شایسته رسانه‌ها در تصویر افکار و ایجاد فضاهای مناسب برای گفت و گو و برخورد سالم و سازنده نظرات و همچنین اهمیتی که رسانه‌های گروهی در ارتقاء سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند، بی‌گمان یکی از مهمترین عوامل توسعه و از نشانه‌های پویایی وتحرک هر جامعه است.

 از نظر بسیاری از صاحب نظران علوم اجتماعی و ارتباطات، آموزش زیست محیطی و توسعه فرهنگی شاید از مهمترین کارکردهای وسایل ارتباط جمعی باشد. آموزش صحیح در خصوص استفاده درست از منابع طبیعی در جهت رسیدن به توسعه پایدار مهم است. آموزشی که در آن اهمیت هوا، جمعیت، بازیافت مواد زائد را برای توسعه زیست محیطی و فرآورده‌هایی که در راستای حفظ محیط زیست باشد، مورد توجه قراردهد.

به تصویر کشیدن تخریب و ویرانی محیط زیست توسط رسانه ها

نقش رسانه‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها، مجلات،ماهنامه‌ها، فصلنامه‌ها و… باید بتوانند بدون هیچ محدودیتی تخریب و ویرانی محیط زیست را با توجه به نقش رسانه‌ها در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست به تصویر بکشند. رسانه‌ها گاه و بیگاه به تهیه گزارشهایی در خصوص رعایت نکردن الگوی مصرف، بی‌توجهی صاحبان معادن و کارخانه‌داران چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، مبادرت می‌کنند. ولی آنچنان که لازم و شایسته است، به مساله نمی‌پردازند.

از آنجایی که محیط زیست موهبت رایگان ارزشمندی است که خداوند به انسان، ارزانی داشته است وبسیاری از تهدیدهای محیط زیستی، تخریب منابع و آلوده سازی محیط، نتیجه فعالیت‌های انسانی هستند، از این رو آگاه سازی عمومی و آموزش جامعه در رابطه با ارزش و اهمیت محیط زیست برای ادامه حیات بشر امری ضروری است.

در همین راستا پایگاه خبری دانستنی آنلاین با درج حدود  ۱۶۰ مورد مقاله، خبر، مطالب علمی و پژوهشی در رابطه با حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در سایت پایگاه به حفظ جایگاه شایسته رسانه‌ای خود و تنویر افکار عموم مردم انجام وظیفه نموده است.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=33489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi