2

نقش بیمه در امنیت سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی

  • کد خبر : 15298
  • 10 جولای 2017 - 14:59
نقش بیمه در امنیت سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی

نقش بیمه در امنیت سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در این مورد تحقق پیدا می کند که با پوشش خطرات در حوزه‌های مختلف و قرار دادن بیمه‌گذاران در وضعیت ماقبل خسارت، وضعیت باثبات در حوزه اقتصادی و روانی جامعه ایفا کرده و از کاهش امنیت، خصوصاً اقتصادی جلوگیری به عمل می‌آورد.

صنعت بیمه در دو شاخص توسعه اقتصادی کشور، شامل سرمایه‌گذاری مستقیم در ابعاد مختلف و نیز سرمایه‌گذاری باواسطه (غیرمستقیم) صنعت کشور تأثیر دارد.

نمونه هایی از نقش بیمه در امنیت سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی

قبول ریسک و پوشش انواع خطرات در حوزه‌های مختلف اعم از: اموال اشخاص، مسئولیت و زیان‌های پولی به امنیت اقتصادی و روانی جامعه کمک می‌کند. نقش بیمه در امنیت سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در این مورد تحقق پیدا می کند که با پوشش این خطرات و قرار دادن بیمه‌گذاران در وضعیت ماقبل خسارت، وضعیت باثبات در حوزه اقتصادی و روانی جامعه ایفا کرده و از کاهش امنیت، خصوصاً اقتصادی جلوگیری به عمل می‌آورد.

وجوه حاصل از حق بیمه‌های دریافتی از بیمه‌گذاران مختلف را در بخش‌های پربازده سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند پاسخگو به تعهدات آتی خود در مقابل زیان دیدگان یا متعهدین باشد.

پیشرفت بیمه در کشور، می‌تواند منجر به حفظ ثروت ملی و تشکیل پس‌اندازهای بزرگ شود و در ارتباطی متقابل با رشد و توسعه اقتصادی، افزایش مبادلات و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها می‌باشد.

اشخاص و نهادها، می‌توانند ضمانت اموال و تأسیسات خود را با پرداخت حق بیمه مستمر، به شرکت‌های بیمه‌ای واگذاری نمایند. ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید، باعث توسعه و رشد اقتصادی هر کشور می‌شود، درصورتی‌که سرمایه‌گذار بداند خطری سرمایه‌اش را تهدید نمی‌کند، اقدام به سرمایه‌گذاری جدید می‌نماید. در این شرایط، بیمه می‌تواند نگرانی از وقوع خطر را کاهش دهد.

بیمه اتکایی، درواقع توزیع جهانی ریسک هست، به این معنی که هر شرکت بیمه، با توجه به سرمایه و امکانات مالی خود، بخشی از ریسک را می‌پذیرد و مازاد یا تمام آن را مجدداً نزد شرکت بیمه بزرگ‌تری بیمه می‌کند.

حتی‌المقدور باید سعی شود بیمه اتکایی توسط بیمه گران داخلی انجام شود تا بدین ترتیب، صادرات تقویت‌شده و تراز بازرگانی به نفع کشور تغییر کند.

صنعت بیمه با ایجاد آرامش روحی و امنیت، باعث از بین رفتن نگرانی‌های ناشی از حوادث ناگهانی شده و از این طریق به بهبود کیفیت زندگی مردم و فعالیت‌های اقتصادی کمک می‌کند.

«آلفرد مارشال» اقتصاددان مشهور در کتاب «اصول علم اقتصاد»(1980 م.) می‌نویسد: «بیمه بهایی است که برای رهایی از عدم اطمینان می‌پردازیم.»

-بیمه جانشین و تکمیل‌کننده‌ای برای برنامه‌های تأمین اجتماعی دولت است; بیمه، به‌ویژه بیمه عمر می‌تواند جایگزینی برای برنامه‌های تأمین اجتماعی دولت باشد.

-بیمه ها به تجهیز پس‌اندازها کمک می‌کنند; مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که به‌طور متوسط کشورهایی که پس‌انداز بیشتری دارند، سریع‌تر رشد می‌یابند و به‌عبارت‌دیگر پس‌انداز موتور رشد اقتصادی هر کشور می‌باشد. این در حالی است که صنعت بیمه می‌تواند نقش مهمی در تجهیز پس‌انداز و تخصیص آن در سرمایه‌گذاری ایفا نماید.

– بیمه به کاهش خسارت کمک می‌کند، شرکت‌های بیمه برای کمک به بیمه‌شدگان و جلوگیری از خسارت از انگیزه‌های اقتصادی بهره می‌گیرند.

نکاتی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه

-اصلاح الگوی بیمه‌گذاران بزرگ در چگونگی استفاده از بیمه گران داخلی در کنار سرعت بخشی به رسیدگی، پرداخت خسارت و صدور بیمه‌های شفاف با حداقل قیمت برای بیمه گذران.

– تولید و گسترش بیمه‌های متنوع و بومی ازجمله بیمه محصولات کشاورزی (پسته، خرما، مرکبات و …) و بیمه‌های روستایی یکی از ابزارهای اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه کشور است.

– تفاوت نرخ حق بیمه‌های باربری صادراتی و وارداتی جهت حمایت از صادرات در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی در صنعت بیمه کشور است.

-یکی دیگر از برنامه‌های صنعت بیمه در اقتصاد مقاومتی، ادغام شرکت‌های بیمه، تنظیم سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه، نظارت و کنترل سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه می باشد.

– حمایت از صادرات خدمات بیمه‌ای به خارج از کشور

– تأمین حداکثر نیاز صنعت بیمه از شرکت‌های بیمه داخلی

– تعامل با شرکت‌های بیمه خارجی که در دوران تحریم با صنعت بیمه ایران در ارتباط بوده‌اند، ادامه دهیم و در صورت داشتن شرایط یکسان، نیازهای خود را در مرحله اول از آنان تأمین کنیم.

– ساختار شرکت‌های بیمه بازرگانی در اقتصاد مقاومتی نیازمند تغییر است.

– برای موفقیت صنعت بیمه در اجرای برنامه‌های سیاست اقتصاد مقاومتی نیاز به نظارت و اجرای صحیح برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش‌های دیگر اقتصاد نیز می‌باشد.

 

منبع: دنیای توسعه

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi