5

نقد و بررسی کیا سراتو سایپا و سراتو وارداتی؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

  • کد خبر : 30764
  • 14 مرداد 1397 - 9:31
نقد و بررسی کیا سراتو سایپا و سراتو وارداتی؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

نقد و بررسی کیا سراتو سایپا و سراتو وارداتی؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

تلاش‌های کیا موتورز برای حضور در جدال و رقابت بین خودروهای کوچک خانوادگی سرانجام در سال 2003 باعث تولد کیا سراتو شد. کیا سراتو یا به عبارتی کیا فورته که از شجره نامه مشترکی با کیا ریو بهره می‌برد، به نحوی از نوه و حتی نتیجه‌های پراید خودمان هست. بعد از تولید اولین نسل از سراتو، اسم آن به فورته تقییر کرد ولی در برخی کشورها همچون ایران ترجیح به عرضه آن با همان نام سراتو بود. کیا سراتو در ایران در حال عبور از سومین نسل خود است، که به لطف اطلس خودرو تمامی نسل‌های سراتو در ایران حضور پیدا کرده و تا حد زیادی توانسته‌اند دل ایرانیانی که حق انتخاب زیادی هم در این کلاس نداشته را به دست بیاورد. کیا سراتو خودرویی پیشرفته با قدرتی مناسب و فضای کافی برای یک خانواده کم جمعیت ایرانی است که در کنار خدمات خوب اطلس خودرو در آن زمان‌ها باعث پیشرفت در فروش سراتو در نسل‌های بعدی خود بود.

حال پس از گذشت 15 سال و چهار نسل از سراتو، سایپا شروع به تولید نسل دوم این خودرو کرده که البته جالب است بدانید تولید این خودرو در کیا موتورز به سال 2008 باز می‌گردد. شاید دیگر عادت کرده‌ایم به تولید خودروهای منسوخ شده توسط خودرو سازان داخلی! حال در این تست، مقایسه‌ای بین سراتو وارداتی و سراتو تولیدی سایپا خواهیم داشت تا به تفاوت‌های این دو مدل و مزیت های هر طرف پی‌ببریم.

تفاوت های ظاهری

در نگاه اول بین کیا سراتو سایپا و نمونه وارداتی‌اش هیچ تفاوتی بجز رینگ‌های کوچک‌تر نمونه سایپا به چشم نمی‌خورد، اما با کمی دقت متوجه نبود خروجی اگزوز در نمای پشتی نمونه سایپا می‌شویم که کمی ناامیدکننده است. خروجی اگزوز نمونه وارداتی مزین به سری استیل از گوشه سمت چپ سپر عقب، خودنمایی می‌کند و نمای پشتی خودرو را کامل‌تر و اسپرت‌تر می‌سازد.

نکته بعدی که نظرمان را به خودش جلب کرد، چراغ‌های عقب بود که هر کدام از چراغ‌های عقب سراتو به صورت استاندارد از دو قسمت برای چراغ ترمز برخوردارند. در نمونه سایپا این چراغ‌ها توسط سایپا تحریف شده و مه‌شکن جای یکی از لامپ‌های ترمز را در هر دو چراغ گرفته‌اند. پارس خودرو هم همین کار را در سال‌های آخر تولید ماکسیما با این خودرو کرد که تاثیر بدی در نمای عقب ماکسیما داشت که در سراتو هم متاسفانه همین اتفاق افتاده است.

تجهیزات و امکانات رفاهی

با ورود به داخل سراتو وارداتی همان کیفیتی که انتظارش را داشتیم در ابتدا خودنمایی کرد ولی سپس نبود امکانات به روز و کهنگی اجتناب‌ناپذیر به دلیل گذشت چندین سال از عرضه این خودرو کمی مایوس‌کننده به نظر می‌آمد. این یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده نمونه سایپا است که به محض ورود، نو بودن و تازگی ادوات داخلی متفاوت بوده و به شدت نظر را در مقایسه با نمونه‌های وارداتی به خود جلب می‌کند. وجود مانیتور، جلوه دیگری به داشبورد داده ولی تفاوت کیفیت و پایین بودن آن نسبت به مدل سایپایی کاملاً مشهود است، حتی کیفیت رنگ ادوات هم از نمونه وارداتی پایین‌تر بود. با لمس دکمه‌های روی فرمان بیشتر به این تفاوت کیفیت پی می‌بریم و به اصطلاح زیر دست “قرچ قروچ” می‌کند. اما در عین حالی که کیفیت ادوات داخلی نمونه سایپا پایین‌تر از نمونه وارداتی است باز هم در کل با کیفیتی قابل قبول و رضایت‌بخش روبه رو هستیم.


با نگاهی دقیق‌تر متوجه نبود برخی امکانات در نمونه سایپا می‌شویم، این درصورتی است که امکانات سراتو سایپا آپشنال با نمونه لوآپشن 1600 سی‌سی وارداتی تقریباً برابری می‌کند و تنها در وجود مانیتور سایپا برتر است. وجود 2 عدد کیسه هوا در نمونه سایپا در مقابل 10 عدد در نمونه وارداتی، نداشتن هیچ گونه گرم‌کن، غیاب آینه فتوکرومیک و نبود کنترل پایداری از جمله امکاناتی است که سایپا، سراتوی خود را از آن بی‌بهره گذاشته است (با نگاهی به عکس‌ها متوجه جایگاه قرارگیری دکمه جمع‌کننده آینه‌ها می‌شویم، در هر دو نمونه فول و لوآپشن وارداتی این دکمه روی دستگیره درب راننده در کنار کنترلر آینه‌ها قرار دارد اما در نمونه سایپا هیچ دکمه‌ای برای جمع کردن آینه‌ها وجود ندارد و مالک این آپشن را در ازای پرداخت حدود یک میلیون تومان خواهد داشت!).

کار کردن با مانیتوری که سایپا روی سراتو خود گذاشته است، آسان و از کیفیت خوبی برخوردار است که همراه با بلندگوهای فابریک این خودرو صدای با کیفیت و شفاف را به گوش مسافرین خود می‌رساند. در کل کابین کیا سراتو سایپا کیفیت مطلوبی دارد و با امکانات جدیدی که سایپا به آن افزوده به تکمیل آن کمک بسزایی کرده و تنها بخاطر نو بودن در این قسمت، برنده سایپا است، با این حال که از امکانات خودرو کم شده ولی حسی متفاوت و بسیار بهتر فضای داخلی نمونه سایپا منتقل می‌گردد، تنها دلیل آن هم صفر بودن خودرو است.

مقایسه مشخصات فنی

ابتدا باید بگوییم که هر دو مدل به یک پیشرانه مشابه 2 لیتری مجهز شده اند که دقیقاً 1998 سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر 154 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه و 195 نیوتن متر در 4300 دور را تولید می کند. هر دو مدل که البته اتوماتیک هستند گیربکس 6 سرعته خودکار دارند. البته لازم است یادآوری کنیم که در کیا سراتو سایپا مدل 1.6 لیتری نیز وجود دارد که می تواند حداکثر 124 اسب بخار در 6300 دور و 156 نیوتن متر در 4200 دور را تولید کند.
حال به تفاوت‌های فنی و مقایسه سواری این دو نمونه خواهیم پرداخت. با سراتو سایپا شروع می‌کنیم، خودرو را با فشار تنها یک دکمه روشن می‌کنیم، موتور به آرامی شروع به کار می‌کند و از ابتدای حرکت شتاب‌گیری خوب انجام می‌شود و کاملاً نشان می‌دهد که قدرت مناسبی زیر کاپوت قرار گرفته است. صدای موتور به سختی در دورهای پایین به داخل کابین نفوذ می‌کند اما به محض فشار پدال گاز و بالا رفتن دور موتور صدای بیشتری به کابین وارد می‌شود.

پس از شتاب‌گیری خوب و جذاب با کیا سراتو سایپا نیاز به ترمزگیری داریم اما پس از فشردن پدال ترمز اصلاً با واکنش خوبی مواجه نمی‌شویم و آنچنان عملکرد خوبی را تجربه نمی‌کنیم، مهم‌ترین عامل بروز این اتفاق حذف ترمز دیسکی از محور عقب سراتو ساپیا و جایگزینی آن با ترمزهای متداول کاسه‌ای است که با این کار نه‌تنها طول خط ترمز بیشتر شده بلکه تعادل و پایداری عقب خودرو هم در سرعت‌های بالا و به هنگام ترمزگیری کمتر شده و تمام این‌ها در کنار حذف سیستم کنترل پایداری و تنها وجود دو کیسه هوا از ایمنی سراتو سایپا کاسته است. با عبور از روی دست‌اندازهای شهر به بی‌صدایی و کیفیت سیستم تعلیق پی‌می‌بریم اما نمی‌توان از خشکی سواری آن راضی بود و شاید در طولانی مدت خسته‌کننده باشد، عموماً از خودروی متوسط خانوادگی انتظار می‌رود بیش از آن که نیاز به هندلینگ فوق‌العاده داشته باشد، سواری نرم و راحتی داشته باشند.

حال پشت سراتو وارداتی 2000 می‌نشینیم، همان حس و حال دوباره تکرار می‌شود ولی کهنگی، با توجه به این که ماشین تست شده کمتر از 100 هزار کیلومتر کارکرد دارد، باز هم مشهود است چون شاید این خودرو نسبتاً کم‌کارکرد باشد ولی گذر چندین سال از زمان تولید آن، اثر خود را روی تمام قطعات خودرو گذاشته است و چه در کیفیت سواری و چه در شتاب تاثیر خود را بر جای گذاشته و تنها در ترمزگیری به علت داشتن ترمزهای دیسکی در محور عقب و تعادل به خاطر داشتن کنترل پایداری از سراتو سایپا بهتر است. پس باید گفت با وجود تشابه دو خودرو در زیر کاپوت، اما از نظر ایمنی و ترمزها کیا سراتو وارداتی به مراتب در رده بالاتری قرار دارد و مشاهده ترمزهای کاسه‌ای برای یک خودرویی با قیمت بالای 100 میلیون تومان فروخته می‌شود جالب به نظر نمی‌رسد.

جمع بندی

کیا سراتو سایپا در عین حالی که از کیفیت و امکانات آن کاسته شده، باز هم گزینه مناسبی برای خانواده‌های کوچک و کم‌جمعیت ایرانی است که به دنبال فضای بار و پای مناسب، شتاب خوب و هندلینگ فوق‌العاده هستند. در کنار آن کیا سراتو وارداتی با همین ویژگی‌ها و نحوه عملکرد بهتر در ایمنی، پاسخ‌گوی نیاز خانواده‌های کوچک است اما شاید خیلی‌ها خودروی صفر را ترجیح دهند و نتوانند به خودروهای دست دوم اعتماد کنند.

لذا شاید باید گفت که اگر نمونه‌ای کم‌کارکرد از کیا سراتو وارداتی را در نظر دارید که از نظر نگهداری در شرایط مناسبی بوده و آنچنان هم برای شما خرید خودروی صفر اصرار ندارید، شاید خرید کیا سراتو وارداتی به دلیل وجود آپشن‌های بیشتر و ایمنی بهتر عاقلانه‌تر باشد. اما اگر با خرید خودروی دست دوم مشکل دارید و روی خرید خودروی صفر کیلومتر اصرار دارید، کیا سراتو سایپا گزینه‌ای نسبتاً معقول در بازه قیمتی خود و البته با توجه به شرایط بازار و رقبایی است که فعلاً به توجه به شرایط وخیم بازار عرضه آن‌ها متوقف شده است.
در آخر از آقایان سجاد سابقی، مهران غفاریان و رسول احمدی برای در اختیار گذاشتن خودروی‌های خود و آقایان میلاد قربانی و مصطفی خطیبی برای همراهی در این تست تشکر می‌کنیم.

منبع: خودرو بانک

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=30764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi