1

ملاک تشخیص خودروی لوکس باید قیمت باشد نه حجم موتور

  • کد خبر : 21572
  • 04 ژانویه 2018 - 8:45
ملاک تشخیص خودروی لوکس باید قیمت باشد نه حجم موتور

ملاک تشخیص خودروی لوکس باید قیمت باشد نه حجم موتور

به جای ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰‌سی‌سی، بهتر است خودروهای با ارزش بالاتر از یک میزان خاص محدود شود. خودروی لوکس در بحث قیمتی تعریف می‌شود نه در حجم موتور

سال‌ها از تعریف وزارت صنعت برای خودروهای به‌اصطلاح لوکس می‌گذرد و هنوز مشخص نیست چرا و با چه معیارهایی خودروی لوکس و غیرلوکس در کشور ما تعریف می‌شود. زمانی معیار لوکس بودن خودروهای وارداتی حجم موتور خودروها بود.

تا قبل از تغییر در آیین‌نامه واردات، خودروهایی با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰سی‌‌سی لوکس شناخته می‌شدند و به قیمت خودرو جهت تعیین لوکس یا غیرلوکس بودن خودرو توجهی نمی‌شد. چه آنکه خودرویی هرچند ارزان اما با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰سی‌سی لوکس شناخته می‌شد اما همان خودرو در خارج از کشور، به لحاظ قیمت و ارزان بودن قطعات و آپشن‌هایی به مراتب کمتر از نمونه‌هایی با قیمت بالاتر، به عنوان خودرویی اقتصادی محسوب می‌شد.

پیش از این فرهاد احتشام‌زاد رئیس هیات‌مدیره انجمن خودروسازان از بحث با دولت جهت تعیین ملاک منطقی برای تشخیص خودروی لوکس خبر داده بود.

وی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» اظهار می‌کند: «تمام بحث ما با دولت بر سر ملاک منطقی برای تشخیص کالای لوکس یعنی قیمت‌گذاری بود. قیمت، ملاک واقعی تشخیص کالای لوکس است. اینکه فارغ‌ از تعریف کالای لوکس و اصلاح آن تعریف، کماکان حجم موتور را ملاک تصمیم‌گیری قرار بدهیم، ادامه اشتباه قبلی است.»

به‌نظر می‌رسد مسئولین در نهایت معیار بهتری برای لوکس بودن خودرو انتخاب کرده‌اند. هرچند همچنان واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰سی‌سی ممنوع است. درحال‌حاضر خودروهای لوکس بسیاری با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی در کشورمان وجود دارد که دولت باید در این خصوص اصلاحاتی را انجام دهد.

در تعریف جدید، مساله قیمت هم برای لوکس بودن خودروها لحاظ شده است. هرچند مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت وزارت صمت، ارزبر بودن برخی خودروها را دلیل محدودیت و ممنوعیت واردات آن‌ها می‌داند، اما اذعان می‌کند تعریف از خودروی لوکس تغییر کرده و دیگر نمی‌توان صرف حجم موتور را که ظاهرا بی‌ربط‌ترین معیار برای لوکس بودن خودروهاست، در نظر گرفت.

علی‌ علی‌آبادی فراهانی با بیان اینکه تعریف خودروی لوکس دستخوش تغییراتی شده است، می‌گوید: «علت ممنوعیت واردات خودروهای بالاتر از ۴۰هزار دلار هم همین تغییر در تعریف خودروهای لوکس است.»

وی با اشاره به قانون قبلی واردات و ادامه یافتن واردات خودروهای لوکس می‌گوید: «بر این اساس محدودیت‌هایی مبنی‌بر منع واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰سی‌سی ابلاغ شد اما این قانون همچنان پاسخگو نبود و در جلسات متعدد مطرح می‌شد که چرا هنوز واردات خودروهای لوکس ادامه دارد؟»

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت می‌افزاید: «بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم فقط حجم موتور خودرو را ملاک لوکس بودن آن قرار دهیم. بنابراین بحث ارزش خودرو نیز به این مورد افزوده و تصمیم بر این شد برای واردات خودروها علاوه‌بر اینکه لازم است حجم موتور آن‌ها بیش از ۲۵۰۰سی‌سی نباشد، ارزش خودرو نیز نباید بیش از ۴۰هزار دلار باشد.»

در خصوص اینکه آیا هر خودروی بالاتر از ۴۰هزار دلار، لوکس محسوب می‌شود یا خیر، بین کارشناسان اختلاف وجود دارد؛ اما به‌نظر می‌رسد تعیین سقف قیمتی برای واردات نسبت به حجم موتور صحیح است. با این وجود اصرار مسئولین وزارت صنعت بر بالاتر نرفتن حجم موتور بیش از ۲۵۰۰سی‌سی و همچنان قرار دادن آن در شمار خودروهای لوکس، کمی عجیب است.

در همین زمینه علی شکوهی کارشناس صنعت خودرو به «دنیای خودرو» می‌گوید: «به جای ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰‌سی‌سی، بهتر است خودروهای با ارزش بالاتر از یک میزان خاص محدود شود. خودروی لوکس در بحث قیمتی تعریف می‌شود و نه در حجم موتور.»

مدیر بازاریابی گروه آرین ‌سرمایه با اشاره به نادرست بودن معیار حجم موتور در لوکس بودن خودروها می‌افزاید: «به‌عنوان مثال خودروی پاژرو محصول میتسوبیشی از یک موتور ۳۰۰۰سی‌سی برخوردار است و ما اجازه واردات آن را نداریم. در حالی که این خودرو از نظر قیمتی، یک نمونه لوکس محسوب نمی‌شود و در دنیا خودرویی اقتصادی است. چرا باید فضایی ایجاد شود که محدودیت واردات شامل خودروهای هیوندای و کیا شود، درحالی که نمونه‌های لوکسی نیستند؟»

منبع: اخبار خودرو

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=21572

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi