1

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: روابط عمومی سنتی پاسخگو نیست

  • کد خبر : 30063
  • 28 تیر 1397 - 10:27
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: روابط عمومی سنتی پاسخگو نیست

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: روابط عمومی سنتی پاسخگو نیست

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: نگاه سنتی که بر روابط عمومی ما حاکم است، حاضر نیست در برابر مشتری و مخاطب پاسخگو باشد و این اولین مشکل در روابط عمومی ماست.

محمد سلطانی‌فر در هفتمین دوره آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران که امروز (چهارشنبه، ۲۷ تیرماه) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به مدل روابط عمومی ایران گفت: efqm تعالی و سرآمدی سازمان و مدلی برای تحول سازمانی است. هفت یا هشت موضوع وجود دارد که شامل رهبری، استراتژی و نگاه به کارکنان است. همچنین شراکت یکی از بحث‌های این مدل است.

او ادامه داد: ما چرا نمی‌توانیم این مدل یا شبیه آن را در روابط عمومی خود پیاده کنیم؟ مدل efqm (یکی از مدل‌های تعالی سازمانی) یک‌طرفه نیست و کاملا دوطرفه است. همچنین نگاه سنتی که بر روابط عمومی ما حاکم است، حاضر نیست در برابر مشتری پاسخگو باشد و این اولین مشکل در روابط عمومی ماست. در حالی که مدل efqm زنده و پویا است و دائم در حال رشد قرار دارد. در واقع سیستم سازمانی ما کمتر رشد می‌کند، در حالی که مدل efqm محدود نیست و هیچ مجوزی را در خود نمی‌پذیرد. این مدل به مشتری این امکان را می‌دهد که داده خود را با دنیا مقایسه کند و امکان راستی‌آزمایی در قبال آنچه می‌پذیرد را انجام دهد؛ اما روابط عمومی ما سنتی است و اجازه اینکه مخاطب را راستی‌آزمایی کند، نمی‌دهد. همچنین در روابط عمومی سنتی ما چقدر امکان مشارکت داریم؟

معاون مطبوعاتی با طرح این پرسش که اگر می‌خواهیم از این مدل efqm استفاده کنیم چه کاری باید انجام دهیم، گفت: ابتدا باید امکان یک‌طرفه بودن و نگاه سنتی و از بالا به پایین را از بین ببریم. دوم اینکه حوزه پیام در روابط عمومی باید با نگاه تبلیغاتی نباشد و نگاه آگاهی‌بخشی و آموزش داشته باشیم. فضای تبلیغاتی ما یک‌طرفه شده که هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارد. روابط عمومی باید تابع اطلاعات و پیام باشد و مطلب را با صحت کامل بیان کند و بداند که توسط مخاطب راستی‌آزمایی می‌شود؛ حتی مخاطبان به گفته وزرا و رئیس‌جمهور هم شک می‌کند.

او ادامه داد: روابط عمومی نباید تابع نگاه بالادستی خود باشد و پیام را از دید او نباید منتقل کند. در دنیای امروز باید به مدیر اتکا نکنیم که آنچه به مردم می‌گویند اتکا نکنیم و آنچه که مردم می‌گویند را باید دوباره مطرح کنیم. مدیران ما که انتقاد پذیر نیستند. روابط عمومی با نگاه اقناعی به پیامی که می‌دهیم باید نگاه کند و صداقت و صحت را در صدر کار خود قرار دهد. همچنین روابط عمومی باید سرعت انتقال پیام را بالا ببرد و در فضای مختلف گفته‌های روابط عمومی باید وجود داشته باشد وگرنه دیگران جای شما را پر خواهند کرد.

در ادامه این مراسم، علی دارابی، معاون امور استان‌های صدا و سیما درباره استانداردسازی گفت: استانداردسازی به فرآیند ایجاد و اجرای استانداردها گفته می‌شود. هدف استانداردسازی بهبود سازگاری، امنیت و کیفیت است که دارای نتیجه‌ها و روش‌های مختلف است. استاندارد را مترادف نظم، انضباط و انجام فعالیت‌های علمی، فنی، فرهنگی و فکری دانسته‌اند. استاندارد و کیفیت رابطه معناداری دارند و از یکدیگر جدا نمی‌شوند. حاصل این دو اعتماد و اطمینان مشتریان و مخاطبان پیام، کالا یا خدمات ارائه شده است.

او اضافه کرد: دست‌اندرکاران روابط عمومی و جشنواره که درصدد دستیابی به استانداردسازی، خدمات ارتباطی و روابط عمومی هستند یک گام مهم و ارزنده است و باید مورد توجه قرار بگیرد. دارابی با بیان این پرسش که چرا به استانداردسازی و کیفی‌سازی روابط عمومی نیاز داریم، گفت: روابط عمومی‌ها دوران آزمون و خطا را سپری کرده‌اند و در حال حاضر دوران بلوغ کامل آنها است و باید نقشه راه و سند راهبردی را به صورت مدرن و جامع که قابل اتکای برنامه‌ریزان، سیاستگذاران و مدیران ارشد است، ارائه کنند. روابط عمومی‌ها امروزه در دنیا از جایگاه و منزلت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند، چراکه عصر ارتباطات و بر صدر نشستن افکار عمومی است و روابط عمومی‌ها در این عرصه از جایگاه و منزلت ویژه‌ای برخوردارند.

او ادامه داد: امروزه روابط عمومی‌ها کارهای تخصصی دارند و نقش مهمی در شکل دهی، تعیین و برنامه ریزی اجرای سیاست‌های راهبردی یک سازمان را برعهده دارند. این نقش‌ها در زمره‌ی امور راهبردی و استراتژیک محسوب می‌شود که برای همه سازمان‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار است. امروزه با بالا رفتن سواد رسانه ای ارتباطات دوسویه و تعاملی میان رسانه‌ها و مخاطبان، شکل‌گیری و نقش‌آفرینی ابر رسانه‌های جدید (شبکه‌های مجازی) و نقش فعال کاربران که هم در تولید پیام مولد هستند و هم توزیع‌کننده، شکل دهی افکار عمومی به دلیل تنوع تکثر و تعدد رسانه‌ها به همین میزان پیچیده و دشوارتر شده است.

معاون امور استان‌های صداوسیما اظهار کرد: مخاطب و کاربر هر پیامی را دریافت نمی‌کند یا نمی‌پذیرد. استاندارسازی گامی مهم و مطمئن برای نفوذ در افکار عمومی است. همچنین نیازسنجی و اثربخشی دوگام بزرگ برای ارتباط با افکار عمومی است که هر دو در عرصه استانداردسازی نقش کلیدی را ایفا می‌کنند و از مؤلفه‌های مهم آن به شمار می‌آیند. همچنین شفافیت، صداقت، سرعت، صحت و دقت تعدادی دیگر از عناصر مهم در تولید و انتقال پیام است که همه اینها در گرو استانداردسازی در کیفی‌سازی روابط عمومی تحقق می‌یابد. کیفی‌سازی و استانداردسازی رابطه مستقیم و تنگاتنگی با برنامه‌ریزی، میل، نیاز و مصلحت مخاطب ، “توسعه محوری دارد. به عبارت دیگر برنامه‌های توسعه‌ای در هر سازمان و نهاد منوط به آگاهی از تقاضای مخاطبان دارد و همه اینها در گرو استاندارد سازی تحقق می‌یابد.

او با اشاره به تعاملات در عرصه‌های بین‌المللی گفت: اگر ما بخواهیم در مجامع جهانی، عرصه بین‌المللی تعاملاتی داشته باشیم. ناچاریم استاندارهای حرفه‌ای و تخصصی در حوزه کارمان را شفاف مدرن کنیم و با آموزش‌های مستمر و ارتقای دانش و بینش عمومی جامعه در عرصه جهانی بتوانیم به فهم و درک مشترک برسیم و داشته‌های خود را عرضه کنیم. استانداردسازی در عرصه داخلی مقدمه‌ای واجب برای نیل به دستیابی استاندارهای جهانی است.

معاون امور استان‌های صدا و سیما با بیان اینکه جامعه امروز چه مختصاتی دارد، ادامه داد: جامعه کنونی شادی، درد و نیاز و تقاضا دارد. امروزه نسل جوان می‌خواهند بدانند و پرسش‌هایی دارند که باید با پاسخ قانع‌کننده به آن‌ها جواب دهیم و دست به دست هم بدهیم تا مشکلات را حل کنیم. از پیروزی انقلاب اسلامی ۴۰ سال می‌گذرد که معجزه قرن است. انقلاب در عرصه‌های مختلف کارهایی انجام داده و روابط عمومی‌ها باید این کارها را منعکس کنند. دشمنان قسم خورده ایران که استقلال، آزادی، آبادانی و پیشرفت واقعی ما را بر نمی‌تابند و خواهان وابستگی ما هستند از هر تلاشی برای مقابله با اراده ملت ایران فرو گذار نکرده و نخواهند کرد و حتی اعلام کرده‌اند که ما نخواهیم گذاشت ملت ایران ۴۰ سالگی انقلاب خود را جشن بگیرد که ملت انقلابی و با اراده ایران چون گذشته با حضور در همه صحنه‌ها با اقتدار پاسخ قاطع به آنان خواهند داد.

او ادامه داد: همکاران ما در صدا و سیما با ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی که با بیش از ۳۵ زبان فراملی برنامه تولید و پخش می کند آماده همکاری گسترده با شما برای انعکاس خدمات روابط عمومی‌ها هستند. ما به زودی با مدیران نشستی را برگزار خواهیم کرد برای تعاملات بهتر و اینکه چگونه خدمات را منعکس کنیم.

سپس دبیر همایش و سرآمدان روابط عمومی بیان کرد: همیشه نوع ایده آل روابط عمومی مدنظر بوده تا بتواند کمک کند که با مخاطبان ارتباط بهتری داشته باشیم. ما زمانی که در جهاد سازندگی بودیم روی روابط عمومی کارآمد کار کردیم و دنبال این بودیم که چه کاری انجام دهیم. من تصمیم گرفتم که از مدل efqm، روابط عمومی سرآمد را ایجاد کنیم. در این مدل نتیجه‌گرایی و مخاطب محوری را مدنظر قرار دادیم و به ۸۱ شاخص رسیدیم برای اینکه روابط عمومی را تعدیل کنیم. سازمان‌هایی که روابط عمومی شان امتیاز ۵۰۰ می‌گیرند در راه تعالی قرار دارند البته سقف امتیاز هزار است.

سفیدی ادامه داد: روابط عمومی که سرآمد باشد ممکن است از لحاظ امتیاز در طی مدتی افت کند. روابط عمومی سرآمد همه جانبه نگر است. به این معنا که ساختار روابط عمومی، شرح وظایف، توانمندی انسانی و… در یک سازمان امتیازهایی دارد. یک مدل که همه ویژگی‌های روابط عمومی کارآمد را دارد مد نظر است. روابط عمومی‌هایی که ممیزی دارند نیز در این راستا بررسی می‌شوند و آن‌ها باید برای بهبود خود تلاش کنند و ما با آنها همکاری می‌کنیم. آقای سلطانی‌فر بر روابط عمومی مدرن تاکید دارند به این معنا که روابط عمومی باید از مرحله سنتی عبور کند.

او با اشاره به دلیل جانیفتادن روابط عمومی در جامعه گفت: اگر روابط عمومی در جامعه ما جا نیافتاده به این دلیل است که نتوانستیم نتیجه ای را که به دست می آوریم در اکثر موارد ملموس کنیم و انتقال دهیم. ما باید این مشکل را حل کنیم. همچنین اخلاقی کردن روابط عمومی اهمیت دارد. برای اینکه روابط عمومی سرآمد باشیم باید معیارها را بشناسیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم . مدل efqm یک الگوی مطلوب و بهترین مدل است و باید روابط عمومی خود را طبق آن پیش ببریم.

دبیر همایش سرآمدان روابط عمومی گفت: حتی مدیران ارشد و رئیس جمهور به وظیفه خطیر روابط عمومی اشاره کرده اند. مقام معظم رهبری هم به ارتباط با مردم و قدرت ارتباط مستقیم تاکید کردند و در سال ۹۶ نیز گفتند که با مردم ارتباط داشته باشید. بعد از اعتراضات دی ماه نیز تاکید بر ارتباط با مردم وجود داشت اما با این مسئله چرا روابط عمومی پیشرفت نمی‌کند؟ روابط عمومی در طی سال‌های گذشته تضعیف شده و سخت است که با این پتانسیل به آرزوی خود برسیم معتقدیم که نیروی خوبی داریم اما از آنها استفاده نمی‌کنیم برای مثال آقای ناصر رزاق منش در این حوزه توانا هستند و مدیر سرآمد روابط عمومی هستند.

او در پایان اعلام کرد: ۲۹ مهرماه چهاردهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی با موضوع روابط عمومی جهانی و جهان مجازی است.

در این مراسم که علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما، محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی، هوشمند سفیدی دبیر همایش سرآمدان روابط عمومی و جمعی از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه ارتباطات و روابط عمومی حضور داشتند، از معاون امور استان‌های صدا و سیما و معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیران تعالی‌گر ارتباطی تقدیر شد.

همچنین در پایان مراسم برگزیدگان روابط عمومی معرفی شدند و از آن‌ها تقدیر شد.

منبع: ایسنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=30063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi