4

شرکت ترخینه با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در صنایع غذایی -بخش دوم

  • کد خبر : 15650
  • 23 جولای 2017 - 11:10
شرکت ترخینه با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در صنایع غذایی -بخش دوم

احساس مسؤولیت می کنم و راضی به تعطیلی و بیکاری کارگران نبوده ام و نخواهم شد. سختی های تولید را به سود فروش زمین ترجیح دادم عشق به این آب و خاک، تولید ملی و دستگیری از هم نوع برای اشتغال به کار، همه این سختی ها و مشکلات را به جان خریدارم .

نخستین بخش گفتگو با رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل صنایع غذایی شرکت ترخینه دکتر کیکاوس کاوسی را باعنوان « درد مشترک رابارها فریادزدیم،اماپاسخ ما سکوت بود و بس» ارائه کردیم که ایشان در خصوص مسائل و موانع موجود بر سر راه منطقه صنعتی جاده مخصوص، انتقاد از سازمان امور مالیاتی و تسهیلات مالی بسیار گران بانک ها، روابط غیر منطقی کارفرما و کارگر، عقب افتاده، قدیمی و ناکار آمد بودن قوانین نظام کاری و پیشنهاد ارائه  قوانین  به روز شده از طریق  دولت  و یا مجلس  در این رابطه، بحث پرداخت مالیات، مسأله بیمه پرداخت و موقعیت جغرافیایی منطقه صنعتی و همچنین زحماتی که برای سرپا نگه داشتن این مجموعه کشیده شده است، مطالبی بیان کردند.

شرکت ترخینه با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در صنایع غذایی

در این نوشتار ادامه این گفتگو را می خوانید:

** نظام مالیاتی باید روی حساب و کتاب و براساس قانون باشد

دکتر کاوسی یادآور شد: ما اکنون در نظام مالیاتی ۹ درصد ارزش افزوده پرداخت می کنیم، البته پرداخت مالیات کار درستی است، اما به شرط این که به طور کامل با حساب و کتاب و قانونی عمل شود.

وی تصریح کرد: ما در ارتباط با ارزش افزوده چندین بار این مالیات را پرداخت می کنیم، ضمن این که با چندین بار گفتن و تأکید کردن، آقایان مالیاتی حساب و کتاب ما را قبول می کنند، اما متأسفانه در عمل بازهم همان قوانین سابق اجرا می شود، به این معنی که بعد از مالیات حقوق، مالیات تکلیفی، همه این ها که تمام شد، پایان سال مالی هم دوباره مالیات عملکرد را پیش می کشند .

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل صنایع غذایی ترخینه که بارها به عنوان مدیر و واحد تولیدی نمونه استانی و کشوری و مدیر شایسته ملی  انتخاب شده است، ادامه داد: دفاتر کارخانه نشان می دهد که من کارآفرین به خاطر رکود اقتصادی و دیگر مشکلات زیان کرده ام، یعنی هیچ سودی عاید من نشده است، با پوزش اما،  گوش ممیز مالیاتی و سرممیز مالیاتی به هیچ وجه بدهکار این حرف ها نیست، او آنچه لازم می داند به صورت دلخواه  رقمی را به عنوان مالیات تعیین می کند که حتماً باید پرداخت شود.

دکتر کاوسی گفت: جالب این است که از زمان قطعی شدن مالیات و اتمام فرصت یک ماهه، بر مبنای روزانه دو و نیم درصد نیز جریمه تعلق می گیرد و جالب تر این که عین همین روش و برخورد در سازمان تأمین اجتماعی صورت می گیرد.

** در بحث بیمه و سازمان تأمین اجتماعی سلیقه ای عمل می شود

وی با طرح این پرسش که در چنین شرایطی یک مدیر چگونه می تواند اعمال مدیریت کند، افزود: ما اکنون یک رقم سنگین در لیست های بیمه معادل ۳۰ درصد را پرداخت می کنیم که ۲۳ درصد آن را کارفرما و هفت درصد آن نیز برعهده کارگر است، اما مشکل اینجاست که بر اساس  ماده ۴۷ قانون تأمین اجتماعی که طبق آن بازرسان این سازمان می توانند به محیط های کاری سرکشی کرده و در بحث حقوق و دستمزد دفاتر همان سال را بررسی کنند.

دکتر کاوسی ادامه داد: این درحالی است که در گذشته این سرکشی و بررسی دفاتر را تبدیل به بخشنامه کرده اند که براساس آن سازمان تأمین اجتماعی می تواند وارد دفاتر شده و تا ۱۰ سال گذشته را بخواهد، لذا این چنین می شود که دلخواه  و سلیقه ای دست روی سال های قبل می گذارد و من بخاطر گذر مدت زمان طولانی قادر نیستم و نمی توانم دفاع کنم. ضمن  این که  برای دفاع  قانونی  از حق حتماً  می بایست  یک متخصص به امور تأمین  اجتماعی  را در استخدام  داشته باشیم ؟!

 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل صنایع غذایی ترخینه تأکید کرد: این مشکل به تازگی ایجاد شده و باوجود این که کل بیمه ها به موقع پرداخت می شود، پیرو این بخشنامه ورود کرده و ارقام نجومی بیمه به عنوان اصل بیمه را از ما درخواست می کنند، ضمن این که با قطعی شدن رقم و زمان مقرر،  جریمه هم به آن تعلق می گیرد.

** باوجود نظر مشترک وزیر اقتصاد و مسؤولان تأمین اجتماعی، بازهم آن را کامل اجرا نمی کنند

وی گفت: البته خوشبختانه در چند ماه اخیر وزیر اقتصاد با مسؤولان تأمین اجتماعی به نقطه نظر مشترک رسیدند که بازرسان و حسابرسان  بیمه بیش از یک سال حق ورود ندارند و اگر سال کاری گذشته باشد  حق ورود ندارند.

دکتر کاوسی یادآور شد: با این اتفاق نظر خوشحال شدیم و موضوع را در زمینه بیمه پیگیری کردیم  که رقم دریافتی بابت ۱۰ سال گذشته حل شود، اما ادعا کردند، عطف به ماسبق نمی شود و بدهی قطعی است، وقتی می گوییم یعنی چه و توضیح می دهیم که به عنوان مثال اگر بخشنامه ای مبنی بربخشودگی غیبت سربازان صادر شود، با این ادعا و حساب، سربازی که در زندان است به رغم بخشودگی باید همچنان در زندان بماند؟

وی تأکید کرد: واضح است که با چنین اوضاعی درگیر پروسه عجیبی هستیم و مواردی از این دست اجازه نمی دهد که تولید و اشتغال کشور کمر راست کند، بزرگ ترین مشکل ما در کشور این چند موضوع مهم است که بارها دولت های مختلف قول داده اند که حل شود و تاکنون حل نشده است.

** قرار گرفتن شرکت ترخینه در حوزه شهری مشکلات را مضاعف کرده است

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل صنایع غذایی ترخینه در خصوص واقع شدن این کارخانه در جاده مخصوص نیز گفت: اصولاً کارکردن در جاده مخصوص به عنوان این که حوزه شهری محسوب شده و زیر نظارت شهرداری اداره می شود و از جمله این که شرکت ما در منطقه ۲۱ شهرداری واقع است، مشکلات را مضاعف کرده است.

دکتر کاوسی یادآور شد: در سال گذشته ما را وادار به پرداخت مبالغ نسبتاً زیادی کردند، به دلیل این که ما در ساخت بنا در سال های قبل اندکی بنا اضافه ساخته بودیم، ولی جالب این است که دقیقاً نرخی که برای این اضافه بنا محاسبه  کردند، معادل نرخی است که سرمایه داران برج ساز در خیابان فرشته، می سازند.

به گفته وی، نرخ و جریمه سنگین این اضافه بنا درحالی بود که ما در همان مقطع برای پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه بودیم و شهرداری بی هیچ رودربایستی موانع بتونی جلوی درهای ورودی ساختمان گذاشتند و  عملأ اعلام کردند یا پول یا توقف تولید و اشتغال !!؟

وی افزود: با این وضعیت یا باید کلاً تعطیل می کردیم یا با قرض کردن منابع مالی ، این مشکل را حل می کردیم، به هر حال یکی از مشکلات جاده مخصوص و محل هایی که در منطقه های شهری واقع هستند، این است که مشکلات کارآفرین را بیشتر می کند، از طرفی مسائل ترافیکی روی کار اثر می گذارد، عوارضی که کارفرما در حوزه های شهری پرداخت می کند، بیشتر است و این خود یک فشار مضاعف به کارآفرین  است.

** هرچند با فروش زمین کارخانه سود بیشتری عایدم می شود اما قصد ما کمک به تولید است

 ایشان افزودند: اکنون زمینی که کارخانه در آن مستقر است و تولید می کنیم و برای حدود ۲۰۰ نفر بطور مستقیم و در شهرستان های مختلف برای حدود ۷۰۰ نفر فرصت اشتغال ایجاده کرده ایم، اگر این زمین را بفروشیم و پولش را در هر بانکی بگذاریم تمام مسائل و مشکلات مالی ما حل می شود، ضمن این که دیگر هیچ گونه مشکل کارگری و مشکلاتی  از این دست  هم نخواهیم داشت و علاوه براین، مشکلات دارایی، تأمین اجتماعی  و دیگر دستگاه های نظارتی مثل معاونت غذا و دارو، مؤسسه استاندارد، شهرداری و …. همگی برطرف می شود، اما قصد و نیت ما تلاش برای افزایش تولید داخلی و دست یابی به خودکفایی است و هرچند جاده مخصوص این مشکلات را دارد، لیکن من در برابر آن ۲۰۰ نفر و ۷۰۰ نفر و خانواده هایشان که با کار در این کارخانه امرار معاش می کنند ، احساس مسؤولیت می کنم و راضی به تعطیلی و بیکاری این عده نبوده ام و نخواهم شد. سختی های تولید را به سود فروش زمین ترجیح دادم خارج از روال عرف شعاری  این دوره  رو زمانه  و بارضای خاطر  عرض می کنیم  که عشق به این آب و خاک، تولید ملی و دستگیری  از هم نوع  برای اشتغال به کار، همه  این سختی  ها و مشکلات  را به جان  خریداریم .

وی افزود: البته راه هایی هست که با توجه به ارزش بالای زمین  در جاده مخصوص، می توان زمین ارزان قیمتی در فاصله ای دورتر تهیه کرد و بقیه پول را هم برای اجرای طرح توسعه سرمایه گذاری کرد.

** با همدلی و همیاری می توانیم کشورمان را در جامعه جهانی به جایگاه واقعی خود برسانیم

دکتر کاوسی تصریح کرد: من پیشتر در مصاحبه با روزنامه ها و  تلویزیون به صراحت و بدون لکنت زبان اعلام کرده ام که ما سال  را  با حمایت  مقام معظم  رهبری (مد ظله  العالی ) به شعارهای بسیار خوب حمایت از تولید مزین می کنیم، همچون امسال که اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، سالهای قبل هم همینطور، دلایل این امر این است که تولید و اشتغال مهمترین دغدغه مسئولین و مردم کل کشور است.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که صرف مزین کردن سال به شعارهای خوب مشکلی را حل نمی کند، بلکه باید با همدلی و همیاری، وحدت و انسجام  وبا تولید و اشتغال بتوانیم قامتی برافراشته و اعتبار ی ویژه  در جهان داشته باشیم و کشورمان را به جایگاه اصلی خود در جامعه جهانی برسانیم.

*

وی تأکید کرد: این گونه نباشد که شعار های خوب بدهیم و در طول سال در راستای این شعار، بخشنامه هایی به عنوان مسکن صادرکنیم، مثلاً بانک ها به بدهکاران تنفس و وقت بیشتری بدهند و مال و اموال آن ها را توقیف  نکنند و شهرداری و دارایی و …. این کارها دردی را دوا نمی کند، اگر قرار است به توسعه و پیشرفت واقعی و پایدار دست یابیم باید در یک رقابت سالم و درست، سطح کمی و کیفی تولید و صنعت و اشتغال را بالا ببریم و تمامی این  گلوگاه ها را ریشه ای درمان کنیم .

دکتر کاوسی ادامه داد: این اهداف مهم میسر نمی شود مگر با حل آن چهار معضل بزرگ، یعنی سازمان امور مالیاتی، بیمه تأمین اجتماعی، سود تسهیلات  و قوانین  بانک ها و سایر قوانین دست و پا گیر اداری زمان بر؛ این ها اگر حل شود می توان صنعت و تولید را  به سرعت توسعه داد و نرخ بیکاری را به سرعت کاهش داد.

وی گفت: نباید این گونه باشد که چون من امکان اخراج کارگر خاطی را ندارم از استخدام هم واهمه داشته باشم، اگر این قانون اصلاح شود من همین امروز ۱۰ درصد پرسنل بیشتر استخدام می کنم، کافی است ما به  کشورهای همسایه مثل ترکیه نگاه کنیم، صنعت توریسم آن ها و صنعت تولید و اشتغالشان چند برابر درآمد نفتی ماست، کشور کره هم همین طور، دقیقاً حل همان چهار معضل را انجام دادند و ما نیز خیلی ساده  ولی قاطع  می توانیم این کار را بکنیم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل صنایع غذایی ترخینه افزود: اگر بانکی از یک کارآفرین، طلبی دارد  اگراصل پول را دریافت کرده و سود را دریافت کرده، چرا نباید مفاصا حساب بدهد، کارآفرینی یک میلیارد تومان از بانکی دریافت کرده و تاکنون دو میلیارد تومان بازگردانده و بانک بازهم نزدیک به سه میلیارد تومان از او مطالبه می کند!

دکتر کاوسی تأکید کرد: این معضلات اگر حل شود من به شما قول می دهم در یک پروسه ۵ ساله مشکل بیکاری در کشور به حداقل خواهد رسید، به جایی خواهیم رسید که  به جای این که بودجه کشورمان  از محل خام فروشی نفت باشد آن را برای نسل های آتی ذخیره می کنیم یا آن را تبدیل می کنیم به فرآورده های با ارزش افزوده بسیار بالا، به عنوان مدیری با حداقل ۳۵ سال سابقه این اطمینان را می دهم  که در صورت حل ریشه ای و اساسی مشکلات دست و پاگیر ادارات دولتی، شاهد پیشرفت چشمگیری خواهیم بود.

** ازسرپرستی و خبرنگاران دنیای اقتصاد غرب استان تهران به خاطر این گفتگو سپاسگزارم

وی با قدردانی از سرپرستی و خبرنگاران روزنامه دنیای اقتصادی ویژه غرب تهران، در پاسخ به پرسشی گفت: اینها  درددل ها و دل مشغولی های یک کارآفرین فعال در جاده مخصوص بود، ما کشورهای زیادی را می توانیم به عنوان الگو مثال بزنیم، هیچ کشوری خودش به تنهایی با سرمایه خودش نتوانسته قد علم کند، بلکه راهکاری را اندیشیده و شرایطی را فراهم کرده که سرمایه گذارانی از کشورهای مختلف جذب کرده، طوری که استقلال سیاسی اقتصادی و ملی اش خدشه دار نشود و در عین حال بحث تولید و اشتغال را هم افزایش دهد.

وی افزود: شما کشور چین را خیلی راحت می توانید به عنوان یک الگو در سی و پنج سال گذشته با امروز مقایسه کنید، کشوری بسته و نظام کمونیستی بسته ای بر آن حاکم بود، اما توانست با اتخاذ سیاست هایی و بکارگیری افراد تکنوکرات ( عمل گرا) چینی را بسازد که امروز در حال پیشرفت به سوی جایگاه اقتصادی اول دنیا است، از ژاپن هم پیش افتاده است، کشور همسایه ترکیه هم الگوی بدی نیست، شاید مسائلی داشته باشد، ما باید جنبه های خوب آنها را بگیریم و بکار ببنیدیم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل صنایع غذایی ترخینه گفت: مرحوم تورگوت اوزال رئیس جمهور ترکیه چه مشوق های مالیاتی اتخاذ و اجرا کرد که ترکیه به اینجا رسید، قوانین سهل برای کارآفرین، مشوق های بیمه ای و … مجموعه از این ها باعث شد که امروز ترکیه یک قطب اقتصادی شده است، طوری که درآمد توریسم آن کم از درآمد نفت ایران نیست.

وی ادامه داد: ترکیه نفت و گاز ندارد و منابع زیرزمینی غنی ندارد، اما صنعت آن بیش از نفت ما به کشورش پول می رساند، می توانیم الگو برداریم و به طور ریشه ای و نه به صورت مسکن وار. ما در ۵ سال آتی کشوری با تولید ملی خوب خواهیم داشت، یکی  از بزرگ ترین مشکل امروز ما حجم عظیم پرونده ها در محاکم قضایی است و عامل آن بیکاری است.

دکتر کاوسی در پایان تأکید کرد: بیکاری منشأ مهم و بزرگ بزه های اجتماعی و فساد است، آیا این ارزش ندارد که دولت مردان نظام ما این معضل را با یک حرکت انقلابی و قاطع  حل کنند؟

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – ویژه نامه غرب استان تهران

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi