4

سرمایه انسانی؛ رکن نخست موفقیت ساتراپ دینا

  • کد خبر : 16408
  • 14 آگوست 2017 - 15:08
سرمایه انسانی؛ رکن نخست موفقیت ساتراپ دینا

در بحث نیروی کار به دلیل ضعفی که در نظام آموزش عالی وجود دارد عملاً نیروی انسانی متخصصی از دانشگاه ها بیرون نمی آید و این افراد وقتی وارد مجموعه کار می شوند تازه کارآموزی و به نوعی درس آموزی شان آغاز می شود. بنابراین نیروی کار ماهر زیاد نیست .

مدیرعامل شرکت ساتراپ دینا معتقد است شعار امسال اقتصاد مقاومتی اشتغال و کسب و کار است که متأسفانه وقتی به بخش تولید و توزیع که فعالیت عمده واحدهای اقتصادی را شامل می شود نگاه می کنیم به نظر می رسد در حد شعار باقی مانده است.

فرهاد مرتضوی نژاد مدیرعامل شرکت ساتراپ دینا به روزنامه دنیای اقتصاد غرب تهران گفت: در حال حاضر ما در زمینه اشتغال مسایل زیادی با دولت و نیروی کار داریم. در بحث نیروی کار به دلیل ضعفی که در نظام آموزش عالی وجود دارد عملا نیروی انسانی متخصصی از دانشگاه ها بیرون نمی آید و این افراد وقتی وارد مجموعه کار می شوند تازه کارآموزی و به نوعی درس آموزی شان آغاز می شود. بنابراین نیروی کار ماهر زیاد نیست .

دلایل ناکارآمدی نیروی انسانی

وی افزود: یک مجموعه فعال اقتصادی همیشه کارشناس بازرگانی، حسابدار، مهندسان برق، مکانیک و … نیاز دارد ولی اول به دلیل کاهش سطح کیفی دانشگاه ها و دوم عدم ارتباط دانشگاه با صنعت باعث شده همیشه دچار مشکل باشیم. یعنی یک جوان بعد از ۴ سال تلاش و درس خواندن در رشته الکترونیک هنوز از نزدیک فاز و نول را ندیده است. وقتی به کارخانه می آید ابتدا کمی گیج می شود و مدت ها طول می کشد تا به نقطه ای برسد که برای تولید کننده بازدهی داشته باشد. از طرفی متاسفانه اینها چون مدرک دارند توقع شان هم کم نیست و در مجموع که نگاه می کنید مشخص است نیروهای جوان ما اغلب تمایلی به اشتغال ندارند و از مدرک شان بیش از توانایی های شان رضایت دارند به همین دلیل ما متقاضیان کار واقعی زیادی نداریم.

مرتضوی نژاد بیان کرد: درباره مشکل دوم اینکه نهادهای حمایتی مثل دولت، پشتیبان بنگاه های اقتصادی نیستند. مثلاً همان نیرویی که در مراجعه به ما تازه می خواهد کار یاد بگیرد و بازدهی داشته باشد وقتی به کارش مسلط شد از مجموعه می رود و هیچ مکانیزمی که از حقوق ما به عنوان یک کارفرمایی که بخشی از بار آموزشی این فرد را به دوش کشیده حمایت کند، وجود ندارد.

لزوم حمایت دولت از واحدهای تولیدی

وی ادامه داد: به نظر من این نتیجه سیاست غلط دولت است چون همیشه به جای حمایت از صنایع موفق و کار آفرین و پویا به دنبال حمایت از صنایع تعطیل و خاموش و ورشکسته و ناکارآمد است. البته نباید منکر شد دولت آقای روحانی واقعاً در این چهار سال به اقتصاد کمک کرده است و در این مدت اوضاع ما خیلی بهتر از دوران قبل است اما همین بسته های حمایتی را به صنایع کوچک و مشکل داری داده که عملاً بازدهی بالایی نداشتند. من به عنوان فعال اقتصادی معتقدم سازمانی که دوبار حمایت شده، تسهیلات گرفته و باز نتوانسته اقساط پرداخت کند یعنی مشکل دارد. مشکلش هم یا مدیریتی است یا آن صنعتی که از ابتدا توجیه اقتصادی نداشته و یا این که منابع و تسهیلات را گرفته ولی جای دیگری صرف کرده است.

این فعال اقتصادی اشاره کرد: در دوره قبل که تسهیلات زودبازده طرح شده بود افراد زیادی به این بهانه تسهیلات قابل توجه دریافت کردند ولی به جای فعال کردن بخش تولید، دریافتی های شان را صرف ساخت و ساز کردند و آن مبلغ اندکی را هم که به صنعت آوردند به خاطر بی تجربگی شان هدر رفت. من کارخانه های بسیاری را می شناسم که قبلا به ما مواد اولیه می دادند اما امروز تعطیلند در حالیکه بارها از این بسته های حمایتی دولت استفاده کرده اند. جالب اینکه هنگام گرفتن تسهیلات من با آن کارخانه ای که بارها ضرر کرده در یک رده قرار می گیریم.

قوانین سختگیرانه مشکل بزرگ فضای کسب و کار

مرتضوی نژاد گفت: مشکل بزرگ دیگر در فضای کسب و کار قوانین سختگیرانه نهادهای مختلف دولتی است. مثلاً در صنعت غذا با سازمان غذا و دارو مواجهیم و در کنارش با اداره استاندارد هم درگیریم در حالی که هر دو به موازات هم یک وظیفه را دنبال می کنند. علاوه بر این دو نهاد، اداره بهداشت محیط هم نظارتی مشابه دو ارگان قبلی دارد و همه یک کار انجام می دهند. یا در بخش توزیع شهرداری ها می گویند باید از ما مجوز بگیرید در حالیکه همین مجوز را از وزارت بازرگانی هم می گیریم.

نیروی انتظامی برخی استان ها هم گاهی بدون مجوز اجازه تردد ماشین های ما را نمی دهد. این ساز و کار جدا از هزینه های ریالی مدیریت زمان را که برای محصولات غذایی مهمتر است سخت می کند. در این میان سیستم قضایی هم از یکسو موانع ایجاد می کند. هرکس از هرجا نامه دهد فردا مدیر باید پاسخگوی بهانه هایی باشد که فقط زمان می برد تا ثابت کنی حق با تو بوده است. یعنی مدیرعامل یک مجموعه باید یک هفته در ماه را برای پرونده های کیفری متعدد در دادگستری بگذراند.

تولید کننده و صنعتگر عاشق کار هستند

وی افزود: تولید کننده و صنعتگر عاشق کارشان هستند چون پولی که در راه صنعت صرف می کنند را اگر فقط در بانک بگذارند برای یک عمرشان کافیست. آنها اعتبار و سرمایه شان را در خدمت صنعت می گذارند اما فشارهایی که از نهادهای مختلف به یک صنعتگر وارد می شود این عشق را از بین می برد. در نتیجه این فشار ها بازار کوچک، جیب مردم خالی و تقاضا کم می شود. به خصوص برای کالاهایی که در دسته دوم و سوم قرار دارد این ها نمود بیرونی تری دارد و چرخ صنعت را متوقف می کند.

مدیر عامل ساتراپ دینا عنوان کرد: بدتر اینکه وقتی برای بهبود اوضاع اقتصادی به نهادها مراجعه می کنید و از وضع بد صنعت برای شان می گویید اولین جمله شان این است که چرا تعطیل نمی کنید؟ من با این مساله مخالفم چون معتقدم ساخت یک برند موفق کار امروز و دیروز نیست. مجموعه ای که ۳۰ سال زحمت کشیده تا امروز به این جایگاه برسد که نباید به خاطر یکی دو سال زیان دادن تعطیل کند. اتفاقا اینجا نهادها هستند که باید به این سابقه توجه کنند و آن صنعت را مورد حمایت قرار دهند.

مرتضوی نژاد با اشاره به اینکه شعار امسال وقتی تحقق پیدا می کند که مدیران از بخش خصوصی باشند، ادامه داد: تا زمانی که دولتی ها بر سر وزارتخانه باشند این مشکلات هست. البته آقای نعمت زاده در حمایت از صنعت خیلی کمک کرد اما متاسفانه کار دست شخص وزیر نیست بلکه در سیستم اقتصادی نهادهای دیگری مثل بانک مرکزی، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی هستند که زمام اصلی را به دست دارند. امروزه سازمان حمایت از محیط زیست هم از متولیان اصلی شده و نمی توان یک وزارتخانه و یا یک نهاد را عامل همه مشکلات دانست.

وی یادآور شد: رقابت نادرستی در صنعت غذا وجود دارد که ما را با محدودیت، بالارفتن هزینه های توزیع مواجه کرده است. در این مورد دولت خیلی دخیل نیست و این نتیجه تعامل ناصحیح صنایع با همدیگر است. ما در مجموعه خودمان سعی کردیم در ارتباط با همکاران جلوی این مسایل را بگیریم اما چنین رقابتی در صنایع مختلف غذایی بسیار دیده می شود.

مرتضوی نژاد در پایان توضیح داد: درباره شعار امسال، اگر کلمه شعارش را کنار بگذاریم و در عمل محقق کنیم اتفاقات با اهمیت زیادی می افتد که منوط به همکاری دولت و بخش خصوصی است. مدیر دولتی که ۳۰ سال است بر این مسند نشسته از گذشته تا امروز نگرشش تغییری نکرده و نمی توان توقع داشت امروز تفکری همگام با تازه های دنیا را به بازار تزریق کند.

به هر حال وضعیت اقتصادی نسبت به ۲۰ سال گذشته حتما بهتر نیست ولی الان شرایط مان نسبت به ۴ سال قبل خیلی بهتر است. در مجموع با سیاست هایی که تا الان اجرا شده؛ کشور به سمت واردات پیش می رود. یعنی اگر محدودیت های واردات برداشته شود همه ما باید تعطیل کنیم. تنها عاملی که در شرایط فعلی که باعث بقای ما می شود اینکه محصولات متنوع تولید کنیم ولی همه امیدواریم به آینده و به این امید ادامه می دهیم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – ویژه نامه غرب استان تهران

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=16408

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi