2

محیط خرد یک سازمان چیست؟

  • کد خبر : 9781
  • 07 آذر 1395 - 13:40
محیط خرد یک سازمان چیست؟

هر سازمانی دارای دو محیط خرد وکلان است، محیط خرد به عوامل یا عناصری در محیط یک سازمان گویند که بر عملکرد و تصمیم‌گیری در یک سازمان تأثیر زیادی دارند. این عوامل عبارتند از رقبا، مشتریان، کانال‌های توزیع، تأمین‌کنندگان و ذی‌نفعان .در واقع محیط خرد نیروهایی هستند که در ارائه‌ی خدمات به مشتریان بسیار تأثیر می‌گذارند

#محیط_خرد #سازمان #بیشتر_بدانیم #دانستنی

هر سازمانی دارای دو محیط خرد وکلان است، محیط خرد به عوامل یا عناصری در محیط یک سازمان گویند که بر عملکرد و تصمیم‌گیری در یک سازمان تأثیر زیادی دارند. این عوامل عبارتند از رقبا، مشتریان، کانال‌های توزیع، تأمین‌کنندگان و ذی‌نفعان .

عناصر محیط خرد یک کسب‌وکار چیست؟

در واقع محیط خرد نیروهایی هستند که در ارائه‌ی خدمات به مشتریان بسیار تأثیر می‌گذارند و محیط کلان نیروهای بزرگ‌تر اجتماعی هستند که بر کل محیط خرد اثر می‌گذارند. در ادامه عناصر تشکیل‌دهنده‌ی محیط‌های خرد را تشریح می‌کنیم.

مشتریان:

مشتریان عنصر اصلی کسب‌وکارها هستند و بدون آن‌ها هیچ کسب‌وکاری معنا ندارد. زمانی که ما بازاریابی را تعریف می‌کنیم اغلب از نیازهای مشتری، شناسایی نیازها، برآورده شدن و پیش‌بینی آن‌ها در آینده صحبت می‌کنیم. امروزه تمایل بیشتر بر روی مشتریان است یعنی تمرکز بر روی مشتری مداری است و کمتر بر روی محصولات و خدمات متمرکز می‌شوند. ما بیشتر از چرخه‌ی عمر محصول در مورد چرخه‌ی عمر مشتری صحبت می‌کنیم، به همین دلیل در درجه‌ی اول برای جذب و حفظ مشتریان و سپس گسترش محصولات و خدمات در تلاش هستیم.

رقبا:

رقبا بر کارهای شما بسیار تأثیر می‌گذارند، رقبا بخشی از محیط خرد شما هستند و برای جذب مشتریان شما رقابت می‌کنند. اگر رقیبتان محصول جدیدی را توزیع کرد طرح بازاریابی خود را بررسی کنید.

در برخی موارد هم ممکن است شما با یک رقیب همکاری کنید. نمونه‌هایی از اتحاد و سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت خودرو از جمله رابطه‌ی بین تویوتا، پژو و سیتروئن در اروپا وجود دارد.

ذی‌نفعان:

ذی‌نفعان آن دسته از اعضای محیط خرد می‌باشند که اثر مستقیم بر روی کسب‌وکار شما دارند. کارمندان شما، جامعه‌ی محلی و همسایگان محلی جزو ذی‌نفعان هستند.

تأمین‌کنندگان:

تأمین‌کنندگان آن دسته از شرکت‌هایی هستند که کسب‌وکار شما را با کالاها و خدماتشان تأمین می‌کنند. از دیدگاه خرده‌ فروشی تأمین‌کنندگان کسانی هستند که کالا را تولید، بسته‌بندی و برای جذب مشتریان و مصرف‌کنندگان به فروشگاه ارائه می‌کنند.

توزیع‌کنندگان:

توزیع‌کنندگان واسطه‌ی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند. برندهای مهم نمی‌توانند محصول را مستقیماً در بین مصرف‌کنندگان نهایی توزیع کنند. به عنوان مثال کوکاکولا یک رابطه‌ی مستقیم با هر مصرف‌کننده‌ای ندارد(در حالی که آن یک برند قوی در رابطه با ارتباط با مصرف‌کنندگان است) این نقش مهم را توزیع‌کنندگان انجام می‌دهند.

سطوح مختلفی از توزیع وجود دارد، توزیع می‌تواند مستقیم، توسط یک عمده‌فروش، خرده‌فروش و یا یک نماینده انجام شود.

کارکنان:

کارکنان آن دسته از مردمی هستند که برای یک سازمان کار می‌کنند، کارکنان مهم هستند چرا که رضایت مشتری را جلب و مفهوم بازاریابی را تجسم می‌کنند، آن‌ها رابط حیاتی بین یک کسب‌وکار و مشتریان هستند.

منبع: ای بازاریابی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=9781

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi