4

کد پستی و دانستنی هایی در مورد آن

  • کد خبر : 8722
  • 10 اکتبر 2016 - 16:22
کد پستی و دانستنی هایی در مورد آن

تقسیمات کد پستی منطبق بر طرح تجزیه و مبادله مرسولات پستی که برای سطح کشور تنظیم گردیده، نظام داده شده است. بر اساس طرح مذکور استان های کشور از نظر امکانات و وسائل ارتباطی و نیز تقسیمات کشوری به 9 مرکز تجزیه تقسیم شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر باما باشید.

#دانستنی #کد_پستی#بیشتر_بدانیم

تقسیمات کد پستی منطبق بر طرح تجزیه و مبادله مرسولات پستی که برای سطح کشور تنظیم گردیده نظام داده شده است. بر اساس طرح مذکور استان های کشور از نظر امکانات و وسائل ارتباطی و نیز تقسیمات کشوری به 9 مرکز تجزیه تقسیم شده اند. به طوری که هر یک از مراکز تجزیه با توجه به عوامل وسعت ، جمعیت ، ترافیک پستی ، راه ها و امکانات ارتباطی یک و یا چند استان را در بر می گیرد .

هر کد پستی 5 رقمی شامل دو جزء کد رهسپاری (کد شناخت مقصد) و کد توزیع (محل گیرنده) کد قطعه یا جزئی از محدوده جغرافیائی مقصد که نشانی گیرنده در آن قرار دارد بوده و از عدد یک به عنوان حد فاصل این دو جزء استفاده می شود . بدین معنی که اعداد سمت چپ عدد یک (1) نشان دهنده کد رهسپاری و اعداد سمت راست آن نشان دهنده کد توزیع می باشد.

شهر تهران و روستاهایی که در محدوده شهرها واقع شده و توزیع مرسولات در آن ها از طریق واحدهای پستی شهری به عمل می آید و به آن ها حوزه روستائی شهرها اطلاق می شود از این روش مستثنی هستند ، به طوری که کد پستی محدوده شهر تهران، شمیران و شهر ری با عدد یک به عنوان کد رهسپاری شروع گردیده و چهار رقم بعدی که از عدد یک نیز در همه آحاد آن استفاده می شود، نشانگر کد توزیع است.

به طور کلی تعداد آحاد کد توزیع هر نقطه تجمع بستگی مستقیم با تراکم و میزان جمعیت، وسعت و ترافیک پستی آن دارد. به طوری که هر چه اندازه سه عامل مذکور کوچک تر باشد تعداد آحاد کد رهسپاری بیشتر و تعداد آحاد کد توزیع کمتر می شود . بر این اساس برای شهر تهران پر جمعیت وسیع ترین و پر ترافیک ترین شهر کشور عدد یک به عنوان کدرهسپاری انتخاب و چهار رقم بعدی برای کد توزیع در نظر گرفته شده است.

تعداد آحاد کد رهسپاری و کد توزیع سایر نقاط کشور به شرح زیر است :

کد رهسپاری 7 شهر درجه یک کشور دو رقم و کد توزیع آن ها سه رقم می باشد.

کد رهسپاری 49 شهر با جمعیت وسعت و ترافیک پستی کمتر (شهرهای درجه 2) سه رقم و کد توزیع آن ها 2 رقم می باشد.

کد رهسپاری 343 نقطه تجمع جمعیت بعدی (شهرهای درجه 3) چهار رقم و کد توزیع آن ها یک رقم می باشد

کد رهسپاری 2401 شهر کم جمعت (شهر های درجه 4) و یا مجموعه نقاط روستائی 5 رقم بوده و برای این دسته کد توزیع منظور نشده است.

توضیح این که در کلیه تقسیمات فوق الذکر اولین عدد یک از سمت چپ حد فاصل کد رهسپاری و کد توزیع در تعداد ارقام کد رهسپاری منظور شده است.

منبع: سامانه کدپستی کشور

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi