2

فضای سالم جامعه باعث رونق رسانه‌ها می‌شود

  • کد خبر : 23416
  • 10 فوریه 2018 - 9:04
فضای سالم جامعه باعث رونق رسانه‌ها می‌شود

فضای سالم جامعه باعث رونق رسانه‌ها می‌شود

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تاثیرپذیری رسانه‌ها از فضای جامعه گفت: هر چه فضای حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و … در جامعه سالم‌تر، فعال‌تر و باکیفیت‌تر باشد، ما شاهد رونق فضا و کارکرد رسانه‌ای خواهیم بود.

محمد مهدی فرقانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت تعامل بیشتر رسانه‌ و جامعه بیان کرد: مطبوعات و رسانه‌ها باید نقد و نظارت دقیق‌تر و کامل‌تری بر اوضاع حوزه‌های مختلف جامعه داشته باشند تا باعث بهبود شرایط در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اخلاقی و اقتصادی شوند. همچنین بهبود فضای این حوزه‌ها در جامعه به رونق کار مطبوعات کمک می‌کند؛ این مساله دوطرفه و تعاملی است.

رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: به بیان دیگر هر چقدر فضای حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و … در جامعه سالم‌تر، فعال‌تر و با کیفیت‌تر باشد، ما شاهد رونق فضا و کارکرد رسانه‌ای خواهیم بود و متقابلا رسانه‌ها با نقد و نظارت بر عملکرد این حوزه‌ها، می‌توانند به بهبود عملکرد آن‌ها کمک کنند؛ البته به این معنی نیست که هر نقدی به اصلاح کامل آن حوزه و عملکرد آن‌ها منجر می‌شود.

او  با بیان اینکه رسانه‌ها بیشترین و تنها کاری که می‌توانند انجام دهند نقد، نظارت و پیگیری است، اظهار کرد: رسانه‌ها باید باعث پاسخگوی همه حوزه‌ها شوند. در هر جامعه‌ای می‌تواند این اتفاق بیفتد. همچنین بحث ناسالم بودن فعالیت‌ها در همه حوزه‌ها وجود دارد. زمانی که فساد در جامعه رشد کند، منحصر به یک حوزه نمی‌شود، بلکه می‌تواند دامن همه حوزه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، رسانه‌ها و … را هم بگیرد و به نوعی رابطه بده بستان و اغماض و عدم اغماض‌های نابه‌جا در فضای رسانه به وجود بیاورد که عملا باعث می‌شود رسانه‌ها در جایگاه مصلح قرار نگیرند و فساد هم تشدید شود.

این روزنامه‌نگار قدیمی با بیان اینکه اتفاقات جامعه فقط تحت تاثیر رسانه‌ها نیستند، گفت: تاثیر رسانه‌ها را نمی‌توان اندازه گرفت، زیرا هر اتفاقی تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد و فقط رسانه‌ها نیستند که بر کیفیت فعالیت یک حوزه می‌توانند تاثیر بگذارند. تاثیرگذاری زمان‌بر و نسبتا کند اتفاق می‌افتد و باید دید در غیاب رسانه‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد. رسانه‌ها باید شفاف‌سازی کنند و واقعیت جامعه را از لایه زیرین بیرون بکشند و در منظر و دید عمومی قرار دهند. رسانه‌ها باید همه حوزه‌ها را پاسخگویی کنند.

محمد مهدی فرقانی در پایان گفت: اگر چنین رسالتی به درستی انجام شود و تابع بده و بستان‌ها و  سیاسی‌کاری‌ها قرار نگیرد، می‌تواند در درازمدت موثر باشد اما اگر این فعالیت‌ رسانه‌ها هم به نوعی درگیر رابطه و زد و بندها شود، مخرب خواهد بود؛ بنابراین رسانه یک عامل در این میدان است و به قول پیر بوردیو، ما یک میدان رسانه‌ای داریم که تحت تاثیر عوامل مختلف عمل می‌کند که رابطه و تعامل آن با میدان سیاست، فرهنگ و اقتصاد تعیین‌کننده است.

منبع: ایسنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=23416

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi