2

عوامل تحکیم بنیان خانواده در اسلام

  • کد خبر : 3451
  • 28 فروردین 1395 - 11:22
عوامل تحکیم بنیان خانواده در اسلام

برتری خانواده به انطباق آن با استانداردهای اسلامی و برخورداری از ویژگی های ارزشی و فضیلت هاست پاره ای از این فضیلت ها که موجب سلامت و استحکام خانواده می شود، عبارتند از:1 – پایبندی به موازین شرعی…

  در اسلام برای تشکیل خانواده ، استانداردهایی معرفی شده است . هرقدر ارکان تشکیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگی ، برتری و استحکام  برخوردار خواهند بود. از این رو، به طور اجمال می توان گفت خانواده مستحکم  از نظر اسلام ، آن است که ارکان آن شایسته و منطبق با استانداردهای اسلامی باشد، مناسبات و روابطی منطبق با آموزه های دینی بر آن ها حاکم باشد، خروجی آن انسان هایی شایسته و مؤثر در ساخته شدن جامعه ایده آل اسلامی باشد. و اما ملاک برتری، از نظر اسلام ، مال و ثروت و مانند آن نیست که کسی به آن ها ببالد. برتری خانواده به انطباق آن با استانداردهای اسلامی و برخورداری از ویژگی های ارزشی و فضیلت هاست پاره ای از این فضیلت ها که موجب سلامت و استحکام خانواده می شود، عبارتند از:

1-   پایبندی به موازین شرعی

زندگی ایده‌ال در عبودیت و بندگی خداوند  است و عبودیت، اطاعت کامل از امر و نهی و دستورات الهی و عمل کردن به آن‌هاست که  موفقیت در کسب زندگی ایده‌آل را در پی خواهد داشت. انجام واجبات وترک محرمات، رعایت حلال و حرام و پیروی از الگوهای دینی همچنین توکل به خدای بزرگ و توسل به انبیا و اولیاء الهی سبب تحکیم بنیاد خانواده می شود .

اسلام، اهل بیت پیغمبر اکرم (ص ) را به عنوان نمونه ای کامل از خانواده برتر معرفی و صلاحیت الگویی آن را برای جهانیان امضا کرده است . خداوند سبحان این خانواده را از هرگونه رجس و پلیدی مبرا دانسته زیرا لحظه لحظه زندگی این بزرگواران منطبق با احکام الهی بوده است. به همین جهت زندگی آن ها الگوی جهانیان است .

2- قناعت

 قناعت در اصطلاح به معنای بسنده کردن به قسمت خویش و خوشنود بودن آمده است. یکی از خصایص بارزی که می تواند احساس رضایتمندی را در کانون خانواده حاکم کند، قناعت است. قناعت ابعاد وسیعی دارد که یکی از نمودهای آن قناعت مالی و اقتصادی است. قناعت مالی علاوه بر این که آرامش روانی در پی دارد می تواند در تنظیم دخل و خرج زندگی و برقراری تعادل اقتصادی تأثیر مستقیم داشته باشد. قناعت در زندگی باعث می‌شود تا انسان نسبت به داشته‌های خود راضی باشد و در راستای شکر برای داشتن آن ها اقدام کند.

قناعت در زندگی انسان را نسبت به مسائلی که در زندگی از آن ها بهره‌مند نیست، آرام می کند  و حس رضایتمندی در انسان تقویت  می شود که این امر ابتدای موفقیت است.

 قناعت باعث سکون روحی و عدم ایجاد خصلت ها و حالات مخرب دنیوی و اخروی همچون حرص و ولع و دنیا طلبی و یا حتی به قولی استرس و فشار خون و سکته و هزاران بیماری امروزی که ناشی از فشارهای روحی و روانی اند، می باشد. در سیره اقتصادی معصومین (ع) اصل قناعت از مکمل های اصلی بحث کار و تلاش برای روزی است. کار و تلاش در برابر واگذاری امور به خدا قرار می گیرد و بسیار مورد سفارش معصومین (ع) بوده است. قناعت مربوط به حوزه مصرف می باشد و منافاتی برای تلاش و ممانعتی برای کسب روزی ندارد

3- ساده زیستی

ساده زیستی و زهد یکی از فضائل اخلاقی است که موردتشویق و ترغیب آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) است. چنانچه در معنای زهد و ساده زیستی گفته اند: ضد‍ّ محبت دنیا و مال را زهد گویند و آن عبارت است از دل برداشتن از دنیا و آستین فشاندن بر آن و اکتفا کردن به قدر ضرورت از برای حفظ بدن که تجلی عملیِ آن در زندگی ساده زیستی و قناعت خواهد بود.

انسان ها‎ی ساده زیست اگرچه خود می توانند با استفاده‎ی از نعمت های پروردگار زندگی بهتری را برای خویش فراهم سازند، اما از آنجاکه دلبستگی به زخارف دنیوی ندارند، دیگران را بر خود مقدم نموده و خود به اندکی از مال دنیا اکتفا می کنند.«وَ یُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَهٌ»

در قرآن کریم بردوری از دنیا و فریفته نشدن از آن تأکید شده است.«وَ مَا الْحَیاهُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ- زندگی دنیا جز کالایی فریب دهنده چیزی نیست».

«و لا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاهُ الدُّنْیا – زندگی دنیا شما را فریب ندهد».

لکن این بدان معنی نیست که مؤمنین از نعمت های دنیا بهره مند نشوند و رهبانیت در پیش گیرند؛ زیرا درجای دیگر به سختی با این باور غلط مبارزه کرده، می فرماید: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ – بگو ای پیامبر، چه کسی زینت های خدا را که برای بندگان آفریده حرام کرده و از صرف روزی حلال منع کرده است.» پس آنچه از نظر قرآن مذموم است دل بستن به دنیا و بهرمند نساختن دیگران از نعمت های الهی است.

4- عفو و گذشت

هر زن و شوهرى طبعاً در زندگى خود دچار خطاها و لغزش هایى مى شود؛ چرا که انسان جایزالخطا است و به غیر از چهارده معصوم(ع) کسى را نمى توان مصون از اشتباه و لغزش دانست. به همین جهت قرآن کریم مى فرماید: «ولیعفوا ولیصفحوا الا تحبون ان یغفرالله لکم و الله غفور رحیم؛ آنان شایسته است عفو کنند و از لغزش هاى دیگران چشم بپوشند آیا دوست نمى دارید که خداوند نیز شما را عفو کند؛ البته که خدا آمرزنده و مهربان است.»

 یکى از علل مهم اختلافات خانوادگى عدم تحمل و کم صبرى زن و شوهر نسبت به یکدیگر است. این بگو مگوها معمولاً در اول زندگى بیشتر است و هر قدر که زن و مرد بیشتر همدیگر را مى شناسند و درک مى کنند و عفو و اغماض به خرج مى دهند، تدریجاً نزاع ها فروکش کرده و جاى خود را به مهر و صفا و گذشت مى دهد. امام صادق(ع) فرمود: هر انسان مسلمانى که خشمگین شود و با وجود فوران شعله غضب و توانایى بر اعمال آن، خشم خود را فرو برد خداوند در روز قیامت دل او را سرشار از رضایت و خشنودى خود خواهد نمود.

آرى بهترین و زیباترین روش در تقویت بنیان خانواده توسل به عفو و گذشت و بردبارى در مقابل خطاهاى اعضاى خانواده بویژه زن و شوهر نسبت به همدیگر است. رسول خدا(ص) فرمود: عفو و گذشت را از عادات روزمره خود قرار دهید زیرا که عفو موجب عزت و سربلندى هر بنده اى است. پس عفو کنید تا خداوند شما را عزیز و بلندمرتبه گرداند. زنان و مردان مسلمان نه تنها از خطاهاى خود نسبت به همدیگر عفو مى کنند؛ بلکه از ترشرویى و نگاه هاى تند نسبت به همدیگر اجتناب مى ورزند. پیامبر(ص) فرمود: حق زن بر شوهرش این است که او را گرسنه نگذارد، بدنش را بپوشاند و هرگز با او با بدخلقى و ترشرویى و چهره اى گرفته برخورد ننماید

5 – نادیده گرفتن مسایل کوچک

مسائل کوچک می توانند در نهایت به اختلافاتی چاره ناپذیر تبدیل شوند. همیشه دو نفر با تمام نیرو برای غلبه بر مشکلات اصلی تلاش می کنند ، ولی سرانجام مشکلات کوچک آنان را مغلوب می سازد ؛ چیزهای بی اهمیتی که فرصت وخیم تر شدن یافته است.

پس، برای محکم ساختن بنیان مقدس خانواده، لازم است اعضای آن مسائل کوچکی که باعث اختلاف در بین آن ها می شود، فراموش کنند و از مطرح کردن آن ها بپرهیزند.

منبع:

https://doctormortezaee.blogfa.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. با سلام. مطلب فوق بسیارمفید بود.لطفا مطالب بیشتری در مورد خانواده خصوصا ارتباط با نوجوانان گذاشته شود.سپاس

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi