2

عواقب زیان آور استفاده افراطی از لوازم آرایشی (بخش سوم)

  • کد خبر : 10877
  • 18 بهمن 1395 - 11:16
عواقب زیان آور استفاده افراطی از لوازم آرایشی (بخش سوم)

در دو بخش نخستین از این نوشتار در خصوص عوارض عمومی استفاده افراطی از لوازم آرایشی و 5 مورد از عوارض اختصاصی هر یک از لوازم آرایشی و بهداشتی و اقدامات پزشکی غیر ضروری و زیان آور مطالبی ارائه شد. در این بخش ادامه مطالب را در این خصوص پی می گیریم.با ما همراه باشید.

#عواقب_زیان_آور #لوازم_آرایشی #بیشتر_بدانیم #دانستنی

در دو بخش نخستین از این نوشتار در خصوص عوارض عمومی استفاده افراطی از لوازم آرایشی و 5 مورد از عوارض اختصاصی هر یک از لوازم آرایشی و بهداشتی و اقدامات پزشکی غیر ضروری و زیان آور مطالبی ارائه شد. در این بخش ادامه مطالب را در این خصوص پی می گیریم.

عواقب زیان آور استفاده افراطی از لوازم آرایشی

 

۶- خمیر دندان ها، ژل ها و شامپوهای حاوی « سدیم لوریل اتر سولفات»:

« سدیم لوریل اتر سولفات» یک پاک کننده قوی است که حساسیت زا و سوزش آور است و سریعاً جذب بدن می گردد و در چشم ها و مغز و کبد باقی می ماند که نتایج و اثرات مضرّ آن ممکن است در طولانی مدت مشاهده شود از جمله این که التیام زخم ها را به تأخیر انداخته، در بزرگسالان سبب ایجاد آب مروارید گردد.

۷- پودر بچه و پودرهای ضد عرق:

 ترکیب عمده این محصولات « تالک » است. تالک یک ماده سرطان زا است که در زنان باعث سرطان تخمدان می گردد. در کودکان نیز از طریق پراکنده شدن پودر بچه در فضا و جذب آن توسط ریه ها، باعث صدمات جدی به ریه کودک خواهد شد.

۸- کرم های نرم کننده و لوسیون های ضد جوش:

« پروپلین گلایکول» از ترکیبات اصلی این محصولات است که برای پوست، یک التهاب آور قوی بوده، همچنین می تواند سبب ناهنجاری های کلیوی شود. این ماده می تواند با جلوگیری از رشد سلول های بدن، به غشاء سلول آسیب رسانده، خشکی پوست را به دنبال داشته باشد.

۹- ناخن مصنوعی و کاشت ناخن:

– استفاده طولانی مدت از ناخن های مصنوعی می تواند باعث واکنش های دردناک و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن ها، شل شدن ناخن ها و درماتیت(التهاب پوستی) شود.

– چسب هایی که برای استحکام ناخن های مصنوعی به کار می روند؛ باعث نرسیدن هوا به ناخن ها شده، به مرور زمان، ناخن ها از حالت طبیعی خود خارج و خشک می شوند. از عوارض دیگر این چسب ها می توان به ناصافی و تغییر شکل ناخن، خالی شدن ناخن های طبیعی، سوراخ شدن، چروکیدگی، شکنندگی و خرد شدن ناخن، شکاف و ترک ناخن، بد رنگی ناخن، کنده شدن لبه آزاد ناخن از بستر آن، خط خط شدن، پوسته ریزی و تغییر بافت ناخن، اشاره کرد که امکان باقی ماندن آنها تا آخر عمر روی ناخن فرد وجود دارد. همچنین به دلیل حل شدن لایه محافظ ناخن به وسیله این چسب ها، ناخن، استحکام خود را از دست می دهد، نرم و آسیب پذیر می شود و میکروب ها خصوصاً عفونت های قارچی به راحتی وارد لایه زیرین ناخن می شوند.

– به دلیل این که گاهی پوست کناره ناخن دچار خونریزی می شود و ابزار کار را آلوده می کند؛ در صورت عدم رعایت بهداشت، احتمال انتقال بیماری های ویروسی همچون ایدز و هپاتیت وجود دارد.

– ناخن کاشته شده در صورت شکستن ناگهانی، آسیب جدی تری را برای فرد به دنبال دارد، چرا که مواد مصنوعی مورد استفاده برای کاشت ناخن بر روی لایه ای متشکل از یک ردیف سلول، چنان محکم چسبیده اند که اگر در اثر ضربه یا کشیدگی ناگهانی شکسته و یا کنده شوند؛ بافت زیر ناخن شامل پوست و گوشت و عروق نیز همراه با آنها جدا می شوند.

– افراد آرایشگری که کار کاشت ناخن را انجام می دهند به علت آزاد شدن «سم سیانید» و بخار ناشی از آن دچار مسمومیت و یا گاهی فوت می شوند.

۱۰- لاک ناخن:

– مواد تشکیل دهنده لاک های ناخن، عموماً « فتالات ها، نیتروسلولز، حلال ها و فرمالدیید » هستند که به این مواد، رنگ ها و سایر نگهدارنده ها نیز افزوده می شوند و استفاده نامناسب یا حتی استفاده معمول از آنها، موجب تأثیر منفی بر سلامت می شود، تا جایی که امروزه بسیاری از سازندگان لاک های ناخن توسط مسؤولان بهداشتی، زیر فشار هستند تا بسیاری از مواد سمی موجود در لاک ها را حذف کنند.

– لاک ناخن باعث درماتیت تماسی آلرژیک می شود. شخصی که به لاک ناخن حساسیت دارد ممکن است در انگشتان، پلک، صورت، گردن و جاهایی که لاک ناخن در زمان خشک شدن با آنها تماس داشته، دچار حساسیت شود.

– لاک های قرمز رنگ ممکن است باعث زرد یا بی رنگ شدن ناخن شوند.

– « دی بوتیل فتالات» موجود در لاک، که باعث انعطاف پذیری لاک ها و جلوگیری از «لب پَر» شدن آنها می شود؛ تأثیر منفی بر کبد، کلیه ها، ریه ها و غدد جنسی مردانه دارد. فتالات و ترکیبات مختلف آن، اثری شبیه به هورمون زنانه استروژن دارند. قرار گرفتن طولانی زنان باردار در معرض مقادیر زیاد یا کم این ماده باعث ناهنجاری مادرزادی در اندام تناسلی نوزادان پسر می گردد.

– در رابطه با حساسیت های ناشی از فرمالدیید موجود در لاک ها، ادم ریه(آب آوردن ریه ها)، سرگیجه، سردرد، تهوع، تنگی نفس و حمله های آسمی مشاهده شده است.

– «تولوین» به عنوان یکی از مواد معروف در لاک ها، باعث یکنواختی لاک می شود. استفاده از لاک های ناخن حاوی تولوین در طولانی مدت یا به مقدار زیاد در کوتاه مدت، به علت اثرات منفی این ماده روی مخچه، موجب لرزش اندام به هنگام قرارگیری در وضعیت های خاص می شود؛ همچنین، تماس با تولوین هنگام تکامل جنین طی دوران بارداری، موجب اختلال رشد دستگاه عصبی جنین می شود. این ماده شیمیایی که از مشتقات نفتی به شمار می رود، ممکن است سرطان زا نیز باشد.

۱۱- مانیکور و پدیکور:

مرتب کردن و آرایش ناخن های دست را «مانیکور» و ناخن های پا را «پدیکور» می گویند. این عمل باعث ریش ریش شدن ناخن و جدا شدن آن از چین های دور ناخن شده نهایتاً به بروز عفونت های میکروبی و قارچی منجر می شود.

۱۲- پنکک و کرم پودر:

پنکک یا کرم های پودری با بستن منافذ پوست از تبادل اکسیژن بین پوست و محیط جلوگیری می کنند و همین امر سبب مرگ تدریجی لایه های سطحی پوست و پیری زودرس آن می شود.

۱۳- ضد آفتاب ها:

ضد آفتاب ها، شامل مواد شیمیایی هستند که نور را جذب یا منعکس یا پراکنده می سازند. مواد شیمیایی جاذب نور شامل: استرهای PABA، avobenzone و cinnamatce هستند که می توانند باعث واکنش های حساسیت زا شوند. کرم های ضد آفتاب، همچنین توازن هورمون های تیروئید را تا حد زیادی بر هم می زنند تا آنجا که بررسی دانشمندان آلمانی نشان می دهد موش هایی که در معرض مواد شیمیایی موجود در لوسیون های ضد آفتاب قرار می گیرند، به پرکاری تیروئید مبتلا می شوند.

۱۴- لنزهای رنگی:

لنزهای تماسی رنگی، از محصولاتی هستند که با هدف اصلاح عیوب انکساری چشم تولید می شوند؛ اما امروزه بیشتر استفاده زیبایی پیدا کرده اند و به رغم عوارض فراوان، به شدت مورد توجه جوانان ایرانی قرار دارند. این لنزها در بازار در دو نوع با تاریخ مصرف محدود و با تاریخ مصرف طولانی، وجود دارند. اما متأسفانه آنچه که توسط جوانان ایرانی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ لنزهای یک روزه، دو هفته ای و حداکثر یک ماهه ای است که به عنوان لنزهای با تاریخ مصرف طولانی(شش ماهه) به کار می روند و بدین طریق، سلامت مصرف کنندگان را به مخاطره می اندازند.

خراش های قرنیه، التهابات حساسیتی ملتحمه، زخم های عفونی قرنیه و رگ آوردن اطراف قرنیه از عوارض ناشی از لنزهای تماسی است؛ این در حالی است که اگر عامل عفونی قرنیه، میکروب «سودومونا» و یا «آمیب» باشد؛ باعث عفونت شدید و حتی از دست رفتن کامل چشم می شود. پزشکان توصیه می کنند به دلیل عوارض فوق، قبل از استفاده از لنز، آنها را ضد عفونی نموده، دستها نیز شسته شوند؛ همچنین دوره استفاده از لنز، باید کوتاه باشد و از شنا کردن با لنز خودداری شود. البته بهترین کار، پرهیز از استفاده از لنز، به ویژه لنزهای نرم، با هدف زیبایی و بدون تجویز پزشک است.

۱۵- لایه بردارها:

لایه برداری، به زبان ساده، نوعی «پوست کندن» مدرن و محترمانه است. این عمل، پوست را به شدت تحریک پذیر و آسیب دیده می کند. لایه برداری که با هدف کم کردن کک و مک، لک و مشکلاتی از این دست انجام می شود؛ در طولانی مدت، با به جا گذاردن پوستی پر از ضایعه، نتیجه ای کاملاً معکوس را عاید فرد می کند.

منبع: طب شیعه

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=10877

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi