1

صحبت های آقای جهانگیری در مورد 3 خطر بزرگ اقتصادی

  • کد خبر : 29253
  • 04 جولای 2018 - 10:40
صحبت های آقای جهانگیری در مورد 3 خطر بزرگ اقتصادی

صحبت های آقای جهانگیری در مورد 3 خطر بزرگ اقتصادی

جهانگیری ۳ خطر بزرگ اقتصاد ایران را اعلام کرد.

اسحاق جهانگیری در مراسم روز ملی صنعت و معدن با اشاره به ادعای آمریکایی ها برای به صفر رساندن فروش نفت ایران تا آبان ماه، گفت: آنها تلاش می کنند با کمک سعودی ها تولید نفت در سطح جهان را افزایش دهند تا اگر فروش نفت ایران متوقف شد اتفاقی در بازار جهانی نیفتد. ما اعلام می کنیم هر کشوری که در این شرایط بخواهد جای ایران را در بازار نفت بگیرد خیانت بزرگی به ملت ایران و فضای بین المللی کرده و حتما روزی تقاص خیانت خود را خواهد داد.

جهانگیری با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در دولت یازدهم برای کمک به فعالان اقتصادی گفت: اصلی ترین اولویت کاری دولت تدبیر و امید، فراهم کردن فضای تعامل با دنیا بود تا شرایط بین المللی برای فعالان اقتصادی مناسب باشد.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید کاری کند که سیاست های پولی و بانکی و اقتصادی کشور ثبات زا و آرامش آفرین باشد و صدای واحدی در مدیریت کشور به گوش برسد، تصریح کرد: دولت یازدهم تلاش کرد ثبات را بر فضای اقتصادی و سیاسی کشور بازگرداند. زیرا آرامش و نبود اختلاف میان مسئولین و قوای سه گانه منجر به ایجاد آرامش برای فعالان اقتصادی خواهد شد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه با تلاش های دولت توفیقات و دستاوردهای خوبی در این زمینه ها حاصل شد، افزود: دولت توانست در فضای بین المللی در مقابل شش قدرت بزرگ دنیا در مذاکره ای ۱۸ ماهه نفس گیر به توافق برجام دست یافته و با برقراری ثبات در اقتصاد کشور شاخص هایی نظیر تورم را کاهش و اشتغال را افزایش دهد به گونه ای که فعالان اقتصادی احساس می کردند که فضا برای فعالیت آنها مناسب است.
وی با اشاره به اینکه شاید برخی از اقشار جامعه این دستاوردها را به وضوح در زندگی خود لمس نکرده باشند، تصریح کرد: وقتی شوک اقتصادی در کشور ایجاد می شود درآمد و قدرت خرید مردم کاهش می یابد و دوره ای طولانی نیاز است تا شرایط به قبل از شوک اقتصادی بازگردد.
جهانگیری با اشاره به مسائل اقتصادی و شوک های وارد شده به اقتصاد کشور از سال ۸۶ تا ۹۲، گفت: در این سال ها به شدت قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد و این باعث شد که در سال های پس از شوک و در دولت تدبیر و امید اقشار ضعیف جامعه نتوانند رشد سرمایه گذاری، ‌ رشد اقتصادی و کاهش تورم را در زندگی خود به خوبی لمس کنند.
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: تعامل بخش خصوصی و دولت در حال حاضر نسبت به دوره های گذشته بی سابقه است تا جایی که رییس اتاق بازرگانی کشور به عنوان رییس دفتر رییس جمهور منصوب شد و اکنون نیز معاون اقتصادی رییس جمهور است.
وی بیان داشت: در مرحله نخست دشمنان تلاش کردند تا محدودیت هایی در تامین ارز به صورت اسکناس در ایران ایجاد کنند چرا که ایران از کارت های اعتباری بین المللی برخوردار نیست و ناچار است از ارز به صورت اسکناس استفاده کند و تقریبا هیچ کشوری مانند ایران نیست که به این میزان به اسکناس ارز نیاز داشته باشد.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: وقتی فضا را ملتهب و ناامن می کنند عده ای به بازار ارز مراجعه می کنند که ارز بخرند و نگه دارند و این تقاضایی تعریف نشده است و حجم آن نیز قابل اندازه گیری نیست و اگر فضا ناامن تر شود عده ای می خواهند که با اسکناس ارز در خارج از کشور برای خود ملک و خانه تهیه کنند.
وی با اشاره به اینکه افزایش تقاضا به سمت بازار و اسکناس ارز باعث تغییرات قیمت ارز شد، ‌ تصریح کرد: در ماه های مهر، ‌ آبان و آذر نفت به میزان خوبی فروش می رفت و ارز آن که حدود ۵۰ میلیارد دلار بود در اختیار دولت قرار می گرفت و حدود ۴۵ میلیارد دلار نیز حاصل از صادرات غیرنفتی بود و کل واردات کشور ۵۳ میلیارد دلار بود که در نتیجه عدم تعادل در عرضه و تقاضای ارز وجود نداشت اما تلاطم و جریانی را حس می کردیم که در کشور در حال وقوع است.
جهانگیری اظهارداشت: البته همه مسائل را نباید به توطئه خارجی و تحریم ها مرتبط کرد. اقتصاد ایران از بیماری های مزمن رنج می برد. دولتی بودن اقتصاد و وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی از جمله بیماری های مزمن اقتصادی است ضمن آنکه بخش خصوصی حضور کمرنگی در اقتصاد دارد چرا که هم فرصت برای حضور نداشته و هم به دلایل فرهنگی بخش خصوصی ایران علیرغم اصلی ترین پیام سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی که می گوید هیچ سقفی برای رشد بخش خصوصی وجود ندارد، ‌ سرمایه و دارایی خود را کتمان می کند که این فرهنگ مانع رشد بخش خصوصی است.
معاون اول رییس جمهور افزود: نتیجه این بیماری ها، تورم مزمن دو رقمی است که ده ها سال در اقتصاد ایران جا خوش کرده بود و نظام بانکی مشکل دار و نقدینگی بزرگ که در اقتصاد کشور شکل گرفته نیز ناشی از این بیماری های مزمن است که این مشکلات مانند اتاق باروت هستند که با اندک جرقه ای تبدیل به بحران می شوند.
وی با اشاره به گروه یک کالاهای وارداتی که کالاهای اساسی و ضروری هستند افزود: بانک مرکزی به وارد کنندگان گروه یک ارز پرداخت می کند و پیش بینی کرده ایم تحت هر شرایطی و در بدترین شرایط کالاهای گروه یک با قیمت های رسمی دولتی به کشور وارد خواهد شد و نخواهیم گذاشت به زندگی مردم آسیب برسد.
جهانگیری با اشاره به مشکلات و محدودیت های بخش صنعت گفت: خواسته اصلی صنعتگران و فعالان اقتصادی برطرف کردن فشارهای داخلی است و اینک وقت آن رسیده که دستگاه ها مجوزها، ‌ محدودیت ها و مشکلات پیش روی فعلالان اقتصادی را برطرف کنند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ما بازار داخلی کشور را به راحتی در اختیار خارجی ها قرار نخواهیم داد، تصریح کرد: به میزان ۴.۷ میلیارد دلار کالاهایی که از خارج وارد می شد را ممنوع کردیم که این فرصتی بزرگ برای تولید کنندگان داخلی خواهد بود.

منبع: بانکداران 24

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=29253

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi