0

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

  • کد خبر : 8218
  • 25 سپتامبر 2016 - 10:11
سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

یکی از مهم ترین عواملی که باعث از دست دادن کنترل خودرو می گردد ترمز کردن ناگهانی در جاده های لغزنده است که این عمل به علت قفل شدن چرخ ها بر روی سطح جاده می باشد برای جلوگیری از این امر سیستم ترمز ضد قفل (abs) استفاده می شود. در این سیستم از طریق سنسورهای سرعت نیروی ترمز، چهار چرخ کنترل و تنظیم می شوند .

#سیستم_ترمز #ضد_قفل #ABS #دانستنی #بیشتر_بدانیم

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برای اولین بار در سال 1930 در هواپیما به شکل مکانیکی مورد استفاده قرار گرفت. در همان زمان تحولات زیادی در توسعه سیستم ترمز ضد قفل در صنعت هوانوردی بوجود آمد. اما جالب بود که بررسی این سیستم برای چندین سال متوقف شد تا اینکه در سال 1975 تا 1976 برای اولین بار این سیستم در کامیون های سنگین در آمریکا برای کاهش تصادفات به خاطر از دست دادن پایداری کامیون در جاده ها مخصوصاً جاده های لغزنده مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1980 در تکنولوژی ایمنی خودرو تحول عظیمی رخ داد و سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به شکل امروزی (الکترونیکی ) در خودروهای سواری مورد استفاده قرار گرفت. یکی از مهم ترین عواملی که باعث از دست دادن کنترل خودرو می گردد ترمز کردن ناگهانی در جاده های لغزنده مانند جاده های مرطوب ،برفی، یخی و … است که این عمل به علت قفل شدن چرخ ها بر روی سطح جاده می باشد برای جلوگیری از این امر سیستم ترمز ضد قفل (abs) استفاده می شود. در این سیستم از طریق یک سیستم هدایت الکترونیکی کنترل شده و با دریافت اطلاعات لازم از وضعیت سرعت هر چرخ از طریق سنسورهای سرعت نیروی ترمز، چهار چرخ را کنترل و تنظیم می کند . دراین سیستم مقدار نیروی ترمز بر روی هر یک از چرخ ها می تواندمتغیر باشد بدین ترتیب چرخی که دارای سرعت کمتری نسبت به چرخ دیگر باشد به همان نسبت فشار روغن ترمز در آن کاهش می یابد، این کاهش فشار به صورت مقطعی بوده و تا زمانی ادامه می یابد که دور چرخ ها یکسان شود. سیستم Abs از سرعت 6 کیلومتر در ساعت به بالا شروع به کنترل سیستم ترمز می نماید و در صورتی که به هر نحوی دچار اختلال و اشکال گردد سیستم Abs از مدار خارج شده و ترمز خودرو به صورت عادی عمل می نماید.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

قطعات اصلی تشکیل دهنده سیستم ترمز ضد قفل

 *-واحد هیدرولیکی : این واحد شامل شیرهای کنترل جریان،سولونوییدها ، محفظه ذخیره روغن، پمپ، موتور  Abs  و محفظه ارتعاش گیر می باشد که مجموعه این قطعات با دریافت سیگنال از واحد کنترل الکترونیکی، کار تنظیم و تقسیم نیروی ترمز را بر روی هر کدام از چرخ ها به صورت مجزا انجام می دهد.

 *-واحد کنترل الکترونیکی : اطلاعات بدست آمده از سنسور به این واحد آمده و این واحد مجموعه واحد کنترل هیدرولیکی را کنترل و هدایت می نماید .

*-سنسور سرعت چرخ : با چرخش یک چرخ دنده به نام روتور در مقابل سنسور ، پالس های الکتریکی در آن ایجاد می گردد که تعداد این پالس ها در واحد زمان میزان سرعت چرخ را مشخص می نماید .

*-رله Abs : چنانچه ولتاژ برق ورودی را قطع نمود، سیستم ترمز به صورت معمولی عمل خواهد نمود.

نگه داشتن  ناگهانی یک اتومبیل در جاده ی لغزنده می تواند بسیار خطرناک باشد. سیستم ترمز ضد قفل خطر های این واقعه ی ترسناک را کاهش می دهد.در واقع روی سطوح لغزنده  حتی راننده های حرفه ای بدون  ترمزهای ضد قفل نمی توانند به خوبی یک راننده ی معمولی با ترمزهای ضد قفل ترمز کنند.

  منبع: بخش مکانیک خودروی دانشگاه شریف

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi