1

سنجد و خواص غذایی و دارویی آن

  • کد خبر : 7761
  • 09 شهریور 1395 - 8:23
سنجد و خواص غذایی و دارویی آن

سِنجـِد (غبیرا) گیاهی درختی است از خانواده سنجدیان که در آب و هوای معتدل می‌روید. برگ‌های باریک و مخملی شکل و میوه‌هایی قهوه‌ای رنگ و خوراکی دارد که از هستهٔ آن در تهیهٔ برخی داروها استفاده می‌شود. سنجد خواص غذایی و دارویی بسیاری دارد که به برخی ازآن ها اشاره می شود.

#سنجد #خواص_غذایی_دارویی #دانستنی #بیشتر_بدانیم

سِنجـِد (غبیرا) گیاهی درختی است از خانواده سنجدیان (Elaeagnaceae) که در آب و هوای معتدل می‌روید. برگ‌های باریک و مخملی شکل و میوه‌هایی قهوه‌ای رنگ و خوراکی دارد که از هستهٔ آن در تهیهٔ برخی داروها استفاده می‌شود. آن را در مناطق گوناگون ایران به نام‌های دیگری می‌نامند؛ در کردستان آن را «سرین چک»، در آذربایجان «ایده- ایکده» در اطراف تهران «پستانک» و در اصفهان «غبیده بادام» گفته می‌شود. در کتب سنتی با نام‌های «چوب‌دانه، نُقد، بُل» نام برده شده‌است. این درخت را می‌توان به فراوانی در شهرستان‌های جنوب خراسان و قهستان و منطقه اقلید دید.

سنجد به سرمای سخت زمستان مقاوم است، لیکن گرمای شدید تابستان را نمی‌پسندد. شکل برگ آن شبیه برگ درخت بید و زیتون، دراز، کرک‌دار، براق و متناوب می‌باشد. پشت برگ‌ها نقره‌ای‌فام و دارای دمبرگ کوتاه است. میوه سنجد سته خوراکی است با مزه تقریباً ترش، شیرین و کمی گس به شکل بیضوی، گوشت‌دار، شبیه زیتون به رنگ زرد نارنجی مایل به قرمز. سنجد از نظر غذایی کم‌کالری و طبیعت آن سرد و خشک و یبوست‌آور است.

امروزه از درخت و میوه آن در صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی، عطرسازی و صنایع چوب استفاده می‌شود.

خواص دارویی سنجد

میوه سنجد قابض است.

به خاطر وجود ویتامین K ضد خونریزی می‌باشد.

سنجد رفع کننده سموم معده و روده می‌باشد.

سردرد را تسکین می‌دهد.

بوئیدن گل این میوه برای اشخاص فلج و کسانی که لقوه دارند مفید است. البته دختران جوان از بوئیدن آن خودداری کنند چون باعث ازدیاد شهوت در خانم ها می‌گردد.

برای کسانی که نرمی استخوان و پوکی استخوان دارند مفید است. روش استفاده: پودر سنجد 2 قسمت و پودر سویای بوداده 1 قسمت را با عسل مخلوط کرده روزی یک قاشق یا 2 قاشق غذاخوری با یک لیوان شیر میل شود. این صبحانه برای آقایان و خانم ها بسیار مفید می‌باشد.

برگ درخت آن به صورت ضماد باعث می‌شود که دمل زود سر باز کند.

سنجد و خواص غذایی و دارویی آن1

برگ درخت این میوه را در روغن زیتون بجوشانید (ابتدا به مدت 24 ساعت برگ را در روغن زیتون نگاه دارید سپس با حرارت ملایم بجوشانید تا له شود اگر ماده به دست آمده را در یک شیشه سر بسته بگذارید و در آب جوش بیندازید تا بجوشد و له شود خاصیت آن بیشتر است) این روغن برای ورم مفاصل و اعضای بی‌حس مفید است. همچنین اگر این روغن را بر سر بمالند باعث بلندی مو می‌شود.

این میوه  ضدیرقان می‌باشد.

کسانی که تکرر ادرار دارند سنجد بخورند.

کسانی که سکسکه می‌کنند برای درمان آن 50 دانه سنجد و یک لیوان شیر بخورند.

مصرف آن درمان‌گر ورم کیسه صفراست.

باعث قوی شدن ساق‌ها می‌گردد به کودکان خود روزی 20 تا 50 دانه بدهید.

عامل بیماری جذام را از بین می‌برد.

برای اشخاصی که یبوست دارند مضر است.

سنجد تب بر است.

کلیه‌ها را گرم می‌کند و معده را تمیز می‌کند.

سنجد ضد بلغم است.

جوشانده پوست سنجد اگر مزمزه شود ریشه دندان را محکم می‌کند و از خونریزی جلوگیری می‌کند بدین صورت که پوست آن را بجوشانید و صاف کنید سپس آن را مزمزه کنید.

خانم‌هایی که خونریزی غیرطبیعی دارند بعد از پاک شدن به مدت 14 روز، روزی 30 دانه از آن بخورند در صورتی که یبوست نداشته باشند چنانچه یبوست داشتند قبل از خوردن آن، سوپ ملایم بخورند.

برای درمان سردردهایی که علامت مشخصی ندارند از این میوه استفاده شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7761

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi