سفر به دریای شمال و غذاهای رنگارنگ

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق در شمال شرق رشت قرار گرفته و زیستگاه گونه‌های جانوری نظیر اردک سرحنایی، قو گنگ و انواع خزندگان، دوزیستان و ماهیان است. این پارک همچنین یکی از نقاط ایده‌آل برای پرنده‌نگری است که در آن ۲۳۹ گونه پرنده مهاجر زندگی می‌کنند.

منطقه ساحلی حاجی بکنده

حاجی بکنده نام دهستانی است که در بخش خشکبیجار قرار گرفته و منطقه ساحلی نیز جزئی از این دهستان محسوب می‌شود. این منطقه جزو مناطق بکر گیلان به شمار می‌رود که به واسطه نزدیکی و همجواری آن با منطقه آزاد انزلی یکی از نقاط جذاب برای گذراندن ایام نوروز محسوب می‌شود. در دهستان حاجی بکنده به واسطه رونق گردشگری، خانه‌هایی برای پذیرایی مهیا شده و خدمات مرتبط نیز از سوی اهالی عرضه می‌شود. در این منطقه می‌توانید انواع ورزش‌های ساحلی نظیر فوتبال ساحلی و شنا را داشته باشید، با صید ماهی آشنا شوید و از صیادان نیز ماهی تازه بخرید.  از آنجا که کُشتی گیله مردی همچنان در این دهستان رواج دارد، می‌توانید آن را نیز از نزدیک ببینید و به نوای ترانه‌های محلی گوش دهید. اگر شانس بیاورید و عروسی هم برپا باشد در جشن عروسی لباس‌های محلی و رقص محلی را مشاهده خواهید کرد و شاهد حنابندان خواهید بود.

مرکز تفریحات دریایی

در منطقه آزاد انزلی یک مرکز تفریحات دریایی نیز وجود دارد که در آن سالن ماساژ، صندلی آفتاب‌گیر، زمین والیبال، دوش صحرایی، چترهای سایبان با پوشش سقف کاهی، کافی شاپ و… تعبیه شده. در این مرکز همچنین تمام امکانات برای امنیت و رفاه گردشگران در نظر گرفته شده و انواع ورزش‌های آبی- ساحلی عرضه می‌شود.

تالاب انزلی

در شمال رشت و جنوب بندر انزلی و دریای خزر، تالاب بین‌المللی انزلی قرار گرفته که زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر است. وسعت بالای تالاب انزلی در کنار امکان قایق‌سواری در آن و مشاهده ۱۰۰ گونه پرنده، این تالاب را به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده و در ایام تعطیل بسیاری از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

کجا بمانیم؟

در این منطقه اقامتگاه‌های بومی و هتل‌های بسیاری وجود دارد. اقامتگاه ساحلی حاج عباس در بندرانزلی، اقامتگاه بوم‌گردی تلارخانه بردبار در کنار انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌های رشت و انزلی می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای گذراندن تعطیلات باشند.

چه بخوریم؟

باقلا خورشت، میرزا قاسمی، ترش تره، فسنجان، نان‌های برنجی و گندمی، انواع کباب ماهی ازون برون و کباب ماهی سفید، باقالا قاتق گیلانی، کویی تره، سیر قلیه گیلانی، خورش آلو مسمای گیلانی، اناربیج، شش انداز بادمجان، کوکو مرغ گیلانی، خوراک واویشکا، کال کباب، بورانی بادمجان و… تنها گوشه‌ای از تنوع غذاهایی هستند که باید در انزلی دنبال آنها بگردید.

چه بخریم؟

در سفر به این منطقه می‌توانید برای سوغات چادر شب بافته شده توسط زنان و دختران گیلانی را که با پارچه‌های پشمی، پنبه‌ای و ابریشمی بافته شده است خریداری کنید. همچنین نمدهای قرمز، سورمه‌ای، سفید، مشکی با رنگ متن‌های کبود، جوزی و سفید از دیگر صنایع دستی منطقه هستند که با نقش‌های گل، ترنج، بته جقه و گونه‌های حیات وحش طراحی می‌شوند. البته گیلان را با سبد و حصیر می‌شناسند و از این رو می‌توانید نمونه‌ای از آنها را به‌عنوان سوغات به همراه خود ببرید. از جمله مراکز مهم تولید آن بندر انزلی، گلشن و جفرود است.  در کوهستان‌های گیلان نیز مشابه سایر مناطق کوهستانی مردم جوراب‌های پشمی می‌بافند تا از پای آنها در برابر سرما حفاظت کنند. این جوراب‌ها به ویژه در ماسوله فراوان هستند و در کنار آن انواع دستکش، بلوز و شال گردن نیز به گردشگران عرضه می‌شود. از دیگر صنایع دستی منطقه آزاد انزلی انواع سبدهای بامبو است که از چین به لاهیجان آمده و به تدریج رنگ و بوی بومی به خود گرفته است. این سبدها از بامبوهای اطراف مرداب و رودخانه‌های رشت و لاهیجان تهیه می‌شود و عمدتا جنبه تزئینی دارد.

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفتهمنبع : دنیای اقتصاد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین