2

توسعه مسجدالنبی (ص) با رویکرد اقتصاد محور

  • کد خبر : 13512
  • 02 خرداد 1396 - 12:07
توسعه مسجدالنبی (ص) با رویکرد اقتصاد محور

به باور برخی از کارشناسان امر در ادوار گذشته کشورمان، ما با بی ­توجهی به مقوله سرمایه گذاری و توسعه پایدار بی­ ملاحظگی کرده یا بهتر بگوییم فرصت سوزی کرده‌ایم. چراکه نادیده گرفتن این مسائل می ­تواند بازده بلند مدت را در آینده به خطر بیندازد

بلوغ اقتصادی بر پایه سرمایه گذاری و توسعه پایدار

در گفتگوی اختصاصی “ویژه­ نامه دنیای اقتصاد” بارضا فرمنش مدیر عمرانی پروژه مسجدالنبی شهرک آزادی مطرح شد:

برخی از اقتصادانان و فعالین این حوزه بر این باورند که دنیا در حال تغییر است. چراکه سرمایه‌گذاران آنقدری که لازم است به برخی از بزرگ ترین پیشران­ های تغییر توجه ندارند، بویژه وقتی صحبت از پایداری به میان می­ آید. بله پایداری!

دانستنی آنلاین: پایداری، مفهوم بسیار با ارزشی است. مفهومی که به‌طورقطع کلیدواژه دنیای پیش روی ما در حوزه‌های مختلفی چون مسائل زیست محیطی، اجتماعی، خصوصی‌سازی و ….می باشد. به باور برخی از کارشناسان امر در ادوار گذشته کشورمان، ما با بی ­توجهی به مقوله سرمایه گذاری و توسعه پایدار بی­ ملاحظگی کرده یا بهتر بگوییم فرصت سوزی کرده‌ایم.

چراکه نادیده گرفتن این مسائل می ­تواند بازده بلند مدت را در آینده به خطر بیندازد نکته حائز اهمیت این است که  توازن قدرت بطوری که بتواند واقعاً پایداری را تحت تأثیر قرار دهد بر عهده سرمایه‌گذاران نهادی قرار دارد، سرمایه‌گذاران بزرگی هم چون صندوق­ های بازنشستگی، بنیادها، اوقاف و … . اما کار را باید به دست باکفایت کاردان سپرد. به گفته معصومه ابتکار – معاون محترم ریاست جمهوری- توسعه پایدار دستوری نیست بلکه مشارکتی است و در این مهم لازم است تمام اقشار جامعه مشارکت داشته باشند. درواقع سرمایه‌گذاری پایدار مقوله آنچنان پیچیده‌ای نیست، فقط کافی است عزم آن باشد و آنگاه خواهیم دید که بسیار بهتر عمل می­ کند و بسیار مهم‌تر از چیزی است که ما بتوانیم تصور کنیم.

 درست چیزی شبیه پروژه عمرانی مسجدالنبی در منطقه ۲۱ که بی‌هیچ مشارکت مالی از سوی نهادهای دولتی اجرا و ضمن اشتغال­ زایی برای جوانان آن منطقه، اقتصاد منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده و برای بیش از دو نهاد دولتی ارزش‌افزوده داشته و حتی بدون یک ریال کمک مادی از سوی نهادهای ذی­نفع عملیاتی شده است.

توسعه مسجدالنبی (ص) با رویکرد اقتصاد محور

آنچه می ­خوانید حاصل گفتگوی اختصاصی خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد بارضا فرمنش مدیر عمرانی پروژه مسجدالنبی است:

سنگ بنای این پروژه فرهنگی-مذهبی-تجاری چه زمانی و با چه هدفی بنیان نهاده شد؟

سنگ بنای اولیه این پروژه به سال ­ها قبل بازمی­ گردد. روزگار جوانی بنده که ساکن این منطقه بودم. درست مصادف می ­شود به سال­­ های پراضطراب جنگ. در آن سال­ ها بنده به واسطه سمتی که در بسیج داشتم مأمور شدم تا بخشی از زمین­ های مصادره­ ای واقع در منطقه را به شکل عام ­المنفعه و با سازوکار معین و مشخصی واگذار و آماده بهره­ برداری کنم که این مهم را می ­توان خشت اول مجتمع مسکونی شهرک آزادی برشمرد.

در طراحی و آماده ­سازی این شهرک از آخرین متد شهرسازی استفاده شده است تا جایی که هم ­اکنون با گذشت سالیان متمادی، همچنان در منطقه از اتمسفر و مشاعات بهتر و مناسب­ تری برخوردار است. شهرک آزادی آن سال­ ها تنها یک خلأ بزرگ را در خود احساس می­ کرد و آن محل مناسبی جهت اقامه و برگزاری فرایض مذهبی بود و این خود به یکی از دغدغه­ های بنده تبدیل شده بود تا جایی که روحانی و امام جماعت محل تأکید داشتند این خلأ ارزشی را در اسرع وقت برطرف کنیم. به همین منظور تمام اهتمام خود را برآن داشتم تا از زمینی بایر و بی‌استفاده با مساحتی بالغ‌بر۴ هزار متر، مسجدی درخور و نام اسلام بنا کنم.

پس از بررسی­ و مطالعه و نیز تدارک منابع مالی و انسانی لازم، نقشه معماری مسجدی بین ­المللی در شهر سیاسی کوالالامپور را مهندسی معکوس کرده و بر اساس فرهنگ شیعی خود نقشه آن را طراحی کردیم و این گام نخست در اجرای پروژه عمرانی مسجدالنبی شهرک آزادی بود. شایان‌ذکر است به جهت تسریع در ایجاد محلی برای اقامه نماز، تنها این بخش از پروژه تاکنون اجرایی و بهره­ برداری شده است. بلافاصله پس از افتتاح بخش مذهبی این پروژه عمرانی مشغول تدارک و تهیه منابع مالی جهت اجرا و تکمیل فازهای دیگر این سازه بزرگ شدیم.

بخش ­های دیگر این پروژه به چه حوزه ­هایی اختصاص دارد؟

همان‌طور که پیش ­تر عنوان شد، قسمت مذهبی این پروژه تنها بخشی از آن است به بیان دیگر می­ توان گفت که این پروژه عمرانی به مسجدی مزین شده و از برکات وجود آن بهره می ­برد. پس از افتتاح مسجد به سراغ ۳۲۰۰ متر دیگر از این زمین رفتیم. در ضلع غربی این پروژه که هم ­اکنون تره­ بار واقع شده متأسفانه به علت عدم همکاری مسئولین تره ­بار هیچ گشایشی شکل نگرفته است. فاز دوم این پروژه در ضلع شرقی به سند طراحی­ ها و نقشه­ های موجود از قرار بخش فرهنگی آن واقع خواهد شد.

مساحت و جانمایی پروژه در فاز دوم به چه شکل است؟

در شرق و غرب، دو قطعه۹۰۰ و هزار متری نیز در شرق آن واقع شده بود که مهندسین شهرداری آن را طراحی کرده بودند. در این طراحی اولیه کل بنا را بر سه قسمت تقسیم کرده بودند. قسمتی به پارکینگ اختصاص داده شده بود، بخشی از آن نیز تجاری بود که عوارض شهرداری را منتفع کند. همچنین محلی باشد برای تأمین منابع مالی پروژه. پس از بررسی ­ها و تغییراتی که ما بر اساس نظر هیئت‌امنا اعمال کردیم پروژه به چیزی حدود ۱۷ هزار مترمربع رسید و در قالب دو بلوک ۷ طبقه که ۵ طبقه آن زیرزمین و دوطبقه نیز روی زمین واقع شده است.

این پروژه تاکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. طبقه دوم این پروژه نیز هم‌اکنون هایپرمارکت قرار دارد. همچنین بسته پیشنهادی تنظیم و ارائه کرده­ ایم که کلیه بناهای فرهنگی از بخش تجاری آن جدا و تفکیک شود. درواقع به­ گونه ­ای این پروژه را طراحی کرده ­ایم که تا ۵۰ سال بعد نیازهای مردم این منطقه را پوشش دهد. در پایان لازم است عنوان کنم تا دو سال آینده این پروژه به بهره­ برداری کامل خواهد رسید.

آیا مشارکت­ های دولتی در تأمین منابع مالی پروژه تأثیرگذار بوده ­­اند؟

کلیه منابع مالی این پروژه به‌طور تمام و کمال از محل پیش­ فروش تأمین شده و هیچ‌یک از سازمان­ های دولتی چون اوقاف، بسیج و شهرداری، هیچ­ کدام در این راه دخیل نبوده­ اند. درواقع مسئولیت تأمین منابع مالی نیز بر عهده ماست اما بحث قیمت گذاری را سازمان اوقاف انجام می ­دهد.

با توجه به این مهم که ارگان ­های دولتی در اجرای این پروژه دخیل هستند، آیا نظارت بر عملکرد و گردش مالی این مجموعه از جانب ذی­ نفعان انجام می ­شود؟

این پروژه از سه طریق تحت نظارت مستقیم ذی ­نفعان و ارگان­ های دولتی است. از طرفی شهرداری که به‌وسیله ناظری بسیار حساس و نکته‌سنج بر عملکرد شهری ما نظارت مستقیم دارد و این بر اساس توافق ۵ صفحه ­ای اعمال می ­شود. از طرفی سازمان اوقاف نیز بر تراز مالی-اداری و گردش اقتصادی مجموعه نظارت دارد. همچنین هیئت‌امنای مسجدالنبی کلیه عملکرد این تشکیلات را بررسی می­ کند.

فرآیند فروش و واگذاری را چگونه انجام می­ دهید؟

فرآیند فروش پروژه و مغازه ­ها به این شکل است که توسط کارشناسان سازمان اوقاف بررسی و قیمت پایه اعلام می شود. قیمت اعلام شده کف و پایه کار ماست و لازم است ما واحدهای تجاری را بالای قیمت مذکور به فروش برسانیم. برآوردهای شهرداری نیز بر این اساس است که چیزی بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان عوارض به کل مجموعه ۱۷هزار متر اختصاص داده شده است که این مهم در مقابل واگذاری واحدهای تجاری به ارز عوارض در نظر گرفته شده تهاتر شده است.

به عنوان مسئول  پروژه چه نفعی از آن می ­­برید؟

بنده به عنوان مسئول طراحی، جانمایی و تدوین و اجرای کلیه امور اداری و قانونی، پیگیری و دریافت مجوزها و پروانه­ ساخت و بهره­ برداری از مراکز مربوط و همچنین مدیریت پیمان و مدیریت منابع مالی را به عهده داشتم و با درآمد حداقلی، درصدی از هزینه­ های این پروژه را مدیریت کرده ­ام. درحالی که برخی از دوستان به دلیل عدم آگاهی از اجرایی این گونه پروژه ­ها تصوری می کنند که درصد مدیریت پیمان از کل مبلغ پروژه می ­باشد که این تصور اشتباه است.

در این مسیر با چه مشکلات و موانعی روبرو بودید؟

متأسفانه برخی افراد مغرض و سودجو در این مسیر با تنگ‌نظری سعی داشتند تا چوب لای چرخ پروژه بگذارند. کسانی که زمین بی‌استفاده آن روزها را اکنون یک فرصت اقتصادی می­بینند درگذشته سعی کردند با القای افکار منفی مقابل رشد و عملیاتی شدن پروژه ایستادگی کنند و اکنون نیز با اشاعه اخبار و شایعات کذب به‌نوعی سعی دارند تا مشکلاتی برای ما ایجاد کنند.

در تمام این سال­ ها هرگز روحیه جهادی خود را تحت تأثیر این افکار قرارندادم و با استعانت از خداوند، همت و ایمان را چاشنی کارکردم تا خدمتی هرچند کوچک به مردم شریف منطقه  ۲۱ داشته باشم.

شایان ذکر است این دست مشکلات معمولاً از جانب دوستانی پیش می ­آمد که در ابتدای کار از آنها دعوت به همکاری کردیم و آنها این کار را غیرعملی توصیف می­ کردند حتی برخی از موانع شهری چون قرار گرفتن تره‌بار و عدم همکاری مسئولین مربوط روند اجرایی شدن فاز دوم را دستخوش تأخیر کرده است که این مهم را شخصاً به شهردار و مسئولین شهری اطلاع داده­ ام. البته تا حدودی عذر دوستان موجه بود. چراکه تاکنون هیچ مجوزی برای این امر صادر نشده و ما از حالا پروژه را پی فروش می­ کنیم.

صحبت پایانی

در پایان لازم است از سرپرست محترم ویژه ­نامه دنیای اقتصاد غرب استان تهران به جهت تلاش­ ها و پیگیری­ های مشکلات و معضلات منطقه و همچنین اطلاع‌رسانی شفاف از رویدادها و تلاش ­های دلسوزانه­ ای که در این مسیر ناهموار شکل‌گرفته است تشکر و قدردانی کنم و از همه عزیزانی که ما را در این مسیر یاری کرده ­اند، سپاس­گزاریم.

نکته بسیار مهم که آن را خدمتی ارزشمند از سوی خود به مردم منطقه می­ دانم، این است که این مرکز محلی است برای اشتغال بیش از ۸۰ دختر و پسر جوان که با سرویس ایاب و ذهاب به این محل رفت و آمد دارند. در واقع می توان گفت که در امر اشتغال­ جوانان گام بسیار مهمی برداشته­ ایم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – ویژه نامه غرب استان تهران

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=13512

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi