سازماندهی و مدیریت علمی روابط عمومی کارآمد، ایجاب میکند که جذب نیروی انسانی متخصص در علوم روابط عمومی و ارتباطات به عنوان یک اصل مورد توجه قرارگیرد. اصل دیگر، گماردن کارشناسان روابط عمومی در پست های تخصصی آنان است.
ویژگیهای روابط عمومی ناکارآمد
از جمله ویژگیهای روابط عمومی ناکارآمد، طراحی تشکیلات نامناسب و مدیریت غیرعلمی در آن است. اولین ضعف در این گونه روابط عمومیها، قرار نگرفتن در جایگاه مناسب است ضعف دوم به نامگذاری “روابط عمومی” مربوط میشود که اغلب آن را با پسوندهای مختلفی به کارمیبرند که از جمله آنها میتوان به “روابط عمومی و ارشاد”، “روابط عمومی و حوزه وزارتی” و … اشارهکرد. در حالی که در روابط عمومی کارآمد، افزون بر اینکه روابط عمومی زیر نظر بالاترین مقام سازمان عمل میکند، از پسوند یا پیشوند خاصی نیز در نام خود استفاده نمیکند.
اما در خصوص سازماندهی و مدیریت علمی روابط عمومی ، یکی از مسائل عمده روابط عمومی در کشور، سپردن مدیریت روابط عمومی به افرادی است که از شایستگی علمی برخوردار نیستند و معمولا درانتصاب مدیران روابط عمومی، روابط بر ضوابط ارجحیت داشته و به عوامل دیگری چون داشتن قدرتبیان، اجتماعی بودن و … توجه بیشتری میشود.
ویژگی های روابط عمومی کارآمد
بنابراین در روابط عمومی کارآمد، مدیرروابط عمومی بایستی ضمن داشتن تخصص و تبحر در شناخت افکار عمومی، علوم ارتباطات و روابط عمومی و آشنایی اجمالی با اصول علم مدیریت، بایستی از علوم اجتماعی همچون جامعهشناسی، روان شناسی، مردمشناسی و تاریخ معاصر ایران وجهان بهرهای برده باشد. داشتن آگاهی های روز نیز از ضرورت های اساسی برای مدیر روابط عمومی است.
همچنین، مدیریت علمی در یک روابط عمومی کارآمد، ایجاب میکند که جذب نیروی انسانی متخصص در علوم روابط عمومی و ارتباطات به عنوان یک اصل مورد توجه قرارگیرد. اصل دیگر، گماردن کارشناسان روابط عمومی در پست های تخصصی آنان است.
منبع: شارا