2

روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی گل نرگس

  • کد خبر : 8184
  • 01 مهر 1395 - 8:54
روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی گل نرگس

گل نرگس انواع مختلفی دارد. 65 گونه و هزاران نرگس دو رگه دارد. در ایران، شهرستان بهبهان بهترین گل نرگس خودرو را دارد. شیراز نیز به نرگس هایش معروف است. به طور کلی این گل در استان فارس، بوشهر به صورت خودرو می روید. نگهداری و پرورش این گل، برای کسانی که مبتدی در امر پرورش گل و نگهداری از گل هستند، بسیار مناسب است.

#روش_کاشت #گل_نرگس #دانستنی #بیشتر_بدانیم

احتمالاً شما هم جزو دوستداران گل نرگس و بوی مطبوع آن هستید . کاشت این گل زیبا بسیار آسان است .

گل نرگس انواع مختلفی دارد. 65 گونه و هزاران نرگس دو رگه دارد. در ایران، شهرستان بهبهان بهترین گل نرگس خودرو را دارد. شیراز نیز به نرگس هایش معروف است. به طور کلی استان فارس، بوشهر مناطقی هستند که در آن ها این گل به صورت خودرو می روید.

این گل در رنگ های زرد، سفید و نارنجی دیده می شود. طیف رنگ این گل معمولاً زرد و نارنجی است.

 نرگس زرد، در شرق اسپانیا و پرتغال و شمال انگلستان نیز مشاهده می شود. این گل، بومی این نواحی محسوب شده به طوری که در کشور ولز، این گل، گل ملی آنان است.

گل نرگس در روز های پایانی سال و اوایل بهار گل می دهد. اما اگر این گل را در پاییز کشت کنید در بهار گل خواهد داد.

گل نرگس، گیاهی دائمی و پیازدار است. این پیاز ها تا سال های سال می توانند گل بدهند و هر سال از سال قبل درشت تر باشند.

زمانی را که پشت چراغ قرمز می گذرانیم، معمولا با گل فروش هایی رو به رو می شویم که این روزها دستانشان پر از گل های زرد نرگس است. گلی خوشبو که در فصل زمستان طرفداران زیادی دارد. نگهداری و پرورش این گل، برای کسانی که مبتدی در امر پرورش گل و نگهداری از گل هستند، بسیار مناسب است.

برای کاشت گل نرگس زرد، پیاز هایش را در خاک می کارند. خاکی سبک انتخاب کنید، پیاز ها را نزدیک به سطح خاک بکارید. چند روزی پس از کاشتن، گلدانش را در محلی تاریک قرار دهید. هوای آن محیط را در ابتدا سرد کنید و کم کم معتدل و کمی گرم بکنید. در این صورت پیاز گیاه، ریشه و در نهایت گل خواهد داد.

این گل در مقابل سرما مقاوم است. اما برای ادامه حیات به آب نیازمند است. گل نرگسی که در خیابان ها فروخته می شود، معمولاً بدون آب خواهند مرد. پس به آب محتاجند.

از لحاظ سرما و محیط، به علت این همه استقامت و پایداری، می توانید این گلدان را در هوای آزاد نیز نگهداری کنید.

وسایل مورد نیاز برای کاشت گل نرگس :

 تعدادی گلدان – یکی دو بسته خاک برگ – تعدادی پیاز گل نرگس – چند برگ روزنامه باطله

روش کاشت گل نرگس :

 اگر گلدان شما سفالی است کافی است در ته گلدان که برای زهکشی سوراخی قرار دارد سنگ قرار دهید تا از زهکشی بیش از حد و همچنین ریزش خاک ها به بیرون جلوگیری شود . اگر گلدان شما پلاستیکی می باشد فقط چند لایه روزنامه باطله را در کف گلدان قرار دهید ، با این کار یک زهکش مناسب برای گلدان های خود ساخته اید . سپس خاک معمولی باغچه را با خاک برگ به نسبت 2 به 1 با هم مخلوط کرده و تا 3/2 گلدان را پر می کنید سپس یک پیاز را روی خاک گلدان قرار می دهید ( اگر پیاز های شما کوچک است دو پیاز کنار هم قرار دهید ) مراقب باشید پیاز ها را سر و ته قرار ندهید ، سپس بر روی پیاز ها خاک می ریزید . باید سر پیاز 1 سانتی متر زیر خاک قرار گیرد و حدود 2 الی 3 سانتی متر هم از گلدان برای آبیاری ( آبخور ) خالی باشد . خاک اطراف پیاز را با کف دست محکم کنید و با احتیاط آبیاری نمایید . مراقب باشید نباید خاک از روی پیازها کنار برود . کار شما تمام شده است و کافی است گلدان را در یک جای مطمئن قرار دهید ( گربه آن را نشکند ) و هفته ای یک بار آن را آبیاری نمایید و منتظر گل دادن آن باشید .

اگر شما می خواهید گل نرگس را در باغچه بکارید فقط کافی است کمی خاک را زیر و رو کنید ، اگر کود ندارد به آن کود بدهید و مانند قبل پیاز ها را کاشته و روی آن خاک می ریزید ( حداقل 1 سانتی متر روی پیازها خاک باشد ) سپس آبیاری می کنید . مراقب باشید در باغچه به دلیل وجود باران در طول زمستان بایستی زمان آبیاری را کاهش داد و هر زمان که خاک خشک بود آن را آبیاری نمود .

نکته : آبیاری زیاد چه در گلدان و چه در باغچه سبب پوسیده شدن پیاز گل نرگس می گردد .

در بعضی از گونه های این گل، می توانید گل را در آب نیز بکارید و از آن نگهداری کنید. اما ساده ترین نوع نگهداری از این گل، روشی است که گفته شد.

منبع: تبیان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi