3

روش های درمان طبیعی بیماری های روده

  • کد خبر : 9680
  • 22 نوامبر 2016 - 15:30
روش های درمان طبیعی بیماری های روده

در بیماری های التهابی روده یا (IBD) مشکل اصلی در روده می باشد و مواد غذایی یا خیلی سریع و یا خیلی کند از روده خارج می شوند؛ در نتیجه بیمار درگیر اسهال و یبوست متناوب و مکرر است. این بیماری به نام های دیگری مانند بیماری های روده بزرگ حساس خوانده می شود که همه عامل اختلال در کار روده بزرگ می شود.

#روشهای_درمان_طبیعی #بیماریهای_روده #دانستنی #بیشتر_بدانیم

در بیماری های روده یا Inflammatory Bowel Disease (IBD) مشکل اصلی در روده می باشد و مواد غذایی یا خیلی سریع و یا خیلی کند از روده خارج می شوند؛ در نتیجه بیمار درگیر اسهال و یبوست متناوب و مکرر است. این بیماری به نام های دیگری مانند بیماری های روده بزرگ حساس Irritable Colonو یا Spastic Colon خوانده می شود که همه مسبب اختلال در نحوه کار روده بزرگ می شود.

در اینجا برخی از رایج ترین مشکلات و بیماری های روده را عنوان کرده و درمان های طبیعی آن ها را بیان می نماییم.

بیماری های روده و روش های درمان طبیعی آن

۱. اسپاسم(انقباض یا گرفتگی) روده:

خواه منشأ غذایی، خواه منشأ عصبی داشته باشد.

صبح و ظهر و شب هر دفعه نصف قاشق چایخوری پودر رازیانه با نصف قاشق عسل تا حصول بهبودی میل شود.

۲. نفخ روده:

یک قاشق چایخوری پودر زنیان با کمی عسل بعد از غذا میل گردد. (انواع کلم و تفاله سیب نفاخ محسوب می شوند).

۳. اسهال:

یک قاشق غذا خوری پودر سماق با کمی آب سرد مصرف شود.

۴. یبوست:

یک قاشق غذا خوری دانه اسفرزه را شب خیس نموده و صبح ناشتا، آب آن میل گردد. برای یبوست کودکان نیز می توان یک قاشق چایخوری ترنجبین را شب در یک لیوان آب خیساند و صبح به خورد کودک داد. در ضمن باید دانست که سیب زرد ضد یبوست و سیب قرمز قدری یبوست آور است.

۵. سستی و تنبلی روده ها:

گلاب و آب و عسل و همچنین پاچه گوسفند سستی روده ها را بر طرف و فعالیت آن ها را بیشتر می کند.

صبح و شب هر بار یک قاشق چایخوری پودر سنبل الطیب در یک لیوان آب جوش دم کرده و میل نمایید.

۶. انگل های دستگاه گوارش:

باید به مدت یک هفته، هر روز یک قاشق مربا خوری از پودر آویشن برگ پهن به غذای مصرفی اضافه کرد و هر شب نصف قاشق مرباخوری از پودر آویشن برگ باریک را در یک استکان آبجوش دم نمود و نوشید.

۷. کرم کدو:

۳۰ گرم برگ تازه یا خشک گردو را در ۴ لیوان آب جوشانیده سپس صاف نموده و صبح، ظهر، عصر و شب هر بار یک استکان میل کند و این کار را تا حصول بهبودی ادامه دهد. طب اسلامی برای مبارزه با انگل ها و کرم های روده ای خوردن ۷ عدد خرما در صبح به صورت ناشتا توصیه می کند که برای اثر بخشی نباید تا ظهر چیز دیگری مصرف نمود. در ضمن یکی دیگر از روش های از بین بردن انگل های روده ای جویدن و خوردن هسته سیب و مرکبات است.

۸. بواسیر:

علت اصلی بواسیر یبوست مزاج است بنابر این باید برای مبارزه با یبوست تا مدتی از خوردن ماست، سیب قرمز، برنج سفید، نان های سفید و میوه های نارس خودداری کرد و در عوض سبزیجاتی نظیر تره و کاهو و میوه هایی همچون سیب زرد، گلابی، گیلاس، انگور، هلو، لیمو شیرین، هندوانه و خربزه بیشتری میل نمود. در ضمن باید توجه داشت که ورزش منظم روزانه بخصوص پیاده روی از اهمیت زیادی برای جلوگیری از یبوست برخوردار است.

۹. شقاق مقعد:

هفت روز پشت سر هم صبح ناشتا، افراد بالغ یک لیوان عناب در دو لیوان آب و کودکان یک استکان عناب را در دو استکان آب جوشانده و پس از نرم شدن عناب ها، آن ها را فشرده و هسته و تفاله ها را جدا نموده و بقیه را میل کند.

۱۰. عفونت آپاندیس:

تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که عادت به خوردن گوشت های نیمه خام و خوب پخته نشده دارند و همچنین مواد فیبردار مثل سبزی ها و میوه های کمتری مصرف می کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آپاندیسیت قرار دارند. در این رابطه، حکمای طب سنتی اسلامی برای تناول مخلوط سیاه دانه در عسل، نقشی پیشگیرانه و حتی درمانی قائل شده اند.

درپایان نکته مهمی برای داشتن دستگاه گوارشی قوی و سالم یادآور می شوم: با توجه به این که هر چه هوا گرم تر شود، قدرت هضم دستگاه گوارش کمتر می شود و همچنین گرما در وسط روز به اوج خود می رسد؛ لذا توصیه می شود که در ایام گرم سال، صبحانه و شام کاملی خورده شود اما وعده ناهار یا به کلی حذف شود یا مقداری میوه و سالاد به عنوان ناهار میل گردد.

منبع: به اضافه سلامتی

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=9680

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi