2

روش انجام معاملات اینترنتی و غیرحضوری در بورس

  • کد خبر : 15591
  • 20 جولای 2017 - 9:06
روش انجام معاملات اینترنتی و غیرحضوری در بورس

خرید و فروش سهام شرکت‌ها مستلزم حضور سهامداران در تالار بورس نیست و سهامداران می‌توانند پس از دریافت کدمعاملاتی به معاملات آنلاین (برخط) و معاملات اینترنتی دسترسی پیدا کنند و بدون دخالت مستقیم کارگزار و از طریق اینترنت به انجام معاملات اینترنتی و غیرحضوری در بورس اقدام نمایند.

معاملات سهام در بورس تهران از شنبه تا چهارشنبه هر هفته به جز روزهای تعطیل عمومی، از ساعت 9 تا 12:30 از طریق تالارهای معاملات انجام می‌شود. معاملات سهام فقط از طریق سامانه معاملات بورس که یک سیستم کاملاً مکانیزه است، قابل انجام است و دارندگان سهام نمی‌توانند خارج از سامانه معاملاتی اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار کنند و معاملات باید حتما از طریق کارگزاران رسمی انجام شود.

در حال حاضر علاوه بر تالار حافظ که تالار اصلی معاملات (واقع در تهران، خیابان حافظ، شماره 192) می باشد، تالارهای دیگری توسط بورس یا شرکت‌های کارگزاری در شهرهای دیگر دایر شده‌است که سهامداران می‌توانند با مراجعه به آن ها از تسهیلات مستقر در این تالارها از جمله سیستم‌های نمایش‌گر قیمت و سفارش‌ها، بروشورهای اطلاع‌رسانی و دوره‌های آموزشی پیش‌بینی شده، استفاده کنند.

همه افراد برای شروع معامله در بورس، به کد سهامداری نیاز دارند که باید از طریق یکی از کارگزاران دریافت کنند. برخی از کارگزاری‌ها امکان ثبت‌نام و دریافت کدسهامداری را به صورت غیرحضوری در سایت‌شان تدارک دیده‌اند و افرادی که قصد دارند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، از هرنقطه که باشند می‌توانند با تکمیل فرم‌ها به صورت آنلاین، اقدام به دریافت کدسهامداری نمایند.

مزایای خرید و فروش آنلاین سهام

شاید برای برخی افراد سؤال پیش بیاید که پس از گرفتن کدسهامداری، آیا می‌توان بصورت غیرحضوری در بورس سرمایه‌گذاری کرد؟ پاسخ مثبت است.

مدتی است که اینترنت فعالیت در بورس را آسان‌تر کرده است. قبلاً افراد مجبور بودند برای خرید و فروش سهام از طریق تلفن اقدام کنند یا به صورت مستقیم به شرکت کارگزاری مراجعه نمایند. ولی با حضور اینترنت، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند روند معاملات را از طریق کامپیوتر و لپ‌تاپ دنبال کنند.

خرید و فروش سهام شرکت‌ها مستلزم حضور سهامداران در تالار بورس نیست و سهامداران می‌توانند پس از دریافت کدمعاملاتی از کارگزاری‌ها به معاملات آنلاین (برخط) و معاملات اینترنتی دسترسی پیدا کنند و بدون دخالت مستقیم کارگزار و از طریق اینترنت به انجام معاملات اینترنتی و غیرحضوری در بورس اقدام نمایند.(لازم به ذکر است در سایت برخی کارگزاری‌ها امکان انجام معاملات آنلاین وجود ندارد.)

مزیت استفاده از اینترنت برای خرید و فروش سهام این است که معامله‌گران در هرجا که باشند می‌توانند اخبار و مطالب و روند قیمت سهامی را که خریداری کرده‌اند، به صورت لحظه‌ای و آنی پیگیری نمایند. معاملات آنلاین سهام به صورت آنی و فوری انجام می‌شود و سفارش‌های خرید یا فروش سهام، در همان لحظه‌ی ثبت، در سیستم معاملاتی بورس قرار می‌گیرد.

نقل و انتقال آنلاین پول، کاهش اشتباهات کارگزار، سرعت و اطمینان نیز از دیگر مزایای معاملات آنلاین است.

سامانه‌های معاملات آنلاین سهام

سامانه معاملات آنلاین که توسط کارگزاری‌ها در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، یکی از وجوه تمایز بین آنان به شمار می‌رود و انتخاب کارگزاری که یک نرم‌افزار معاملات آنلاین مناسب را برای انجام معاملاتی امن و آسان در اختیارتان قراردهد، یکی از نکات مهم و اساسی خواهد بود.

در حال حاضر اصلی‌ترین نرم‌افزار‌های موجود که کارگزاری‌ها برای خرید و فروش آنلاین سهام در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند به شرح زیر است:

  • رایان هم افزا – عمومی
  • تدبیرپرداز – عمومی
  • آسا – اختصاصی آگاه
  • فارابیکسو – اختصاصی فارابی
  • صحرا – نسبتاً عمومی
  • داتکس – اختصاصی پاسارگاد

هر کدام از این نرم‌افزارها ویژگی‌های خاص خود را دارند که با یک جستجوی ساده می‌توان به برخی از قابلیت‌های این نرم‌افزارها پی برد.

توجه داشته باشید که تعدادی از نرم‌افزارهای آنلاین موجود اختصاصی هستند؛ به این مفهوم که به کارگزاری خاصی تعلق دارند و تنها مشتریان آن کارگزاری امکان استفاده از نرم‌افزار را دارند. علاوه بر این تعدادی از کارگزاری‌ها علاوه بر نسخه تحت ویندوز سامانه آنلاین خود، با ارائه نسخه اندروید و یا  iOS آن، توانسته‌اند در جلب رضایت مشتریان موفق‌تر از سایرین ظاهر شوند.

مشاهده معاملات و قیمت سهام

آدرس سایت رسمی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، tsetmc.com می باشد که در آن می‌توان قیمت سهام شرکت‌های مختلف و سایر اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس را مشاهده نمود.

محیط سایت معاملات آنلاین

در مورد خرید و فروش آنلاین سهام باید بگوییم که ثبت سفارش خرید و فروش سهام در سیستم‌های آنلاین بسیار آسان و ساده می‌باشد.

فیلدهایی که برای خرید یا فروش سهام پر می‌شود:

نماد: نماد شرکتی که قصد دارید سهام آن را بخرید یا بفروشید (نماد شرکت‌ها در سایت tsetmc.com قابل مشاهده است)

سرمایه: مقدار ریالی معامله است که حداقل باید 100 هزارتومان (1 میلیون ریال) باشد، با پرکردن این گزینه ، حجم سفارش به صورت اتوماتیک و براساس قیمتی که وارد کرده اید پر می شود (سرمایه تقسیم بر قیمت می شود و حجم بدست می آید)

قیمت: منظور قیمت ارسالی برای سفارش خرید یا فروش سهام است. قیمت واردشده باید بین دو بازه قیمت که کنار فیلد قیمت است باشد. بطور مثال در تصویر فوق، بازه قیمتی مجاز برای درج سفارش خرید، بین 2080 ریال تا 2298 ریال است.

حجم: در واقع تعداد سهامی است که قصد دارید خریداری کنید (یا بفروشید) در سفارش خرید، در صورتی که سرمایه و قیمت سفارش را وارد کرده باشید، حجم بصورت خودکار محاسبه و درج می شود.

منبع مالی: در صورتی که موجودی حسابتان را افزایش داده اید، می بایست حساب نزد کارگزاری را انتخاب نمایید

اعتبار : مدت زمان باقی ماندن سفارش در سامانه معاملاتی را نشان می دهد.

پس از تکمیل فیلدهای ضروری فوق، اگر قصد خرید داشته باشید و پول کافی در حساب شما موجود باشد، روی دکمه خرید کلیک می‌کنید.

در صورتی که قصد فروش سهام یا اوراق بهادار را داشته باشید، فرمی  را مشاهده خواهید نمود، با این تفاوت که به جای دکمه خرید، دکمه فروش جای آن را می گیرد.

 سفارش های انجام شده، سهام‌هایی که خرید کردید یا موجود دارید در سیستم‌های آنلاین قابل مشاهده است. همچنین تراکنش‌هایی که انجام شده (پول‌هایی که به حساب کارگزاری واریز یا از حساب برداشت کرده اید) همگی لیست شده و در هر زمان که بخواهید دسترسی به آنها وجود دارد.

این مطلب جهت آشنایی کوتاه و مختصر افراد با معاملات آنلاین سهام تهیه شده است. اطلاعات بیشتر درباره سیستم‌های معاملات آنلاین سهام را می‌توانید پس از دریافت کدسهامداری از کارگزار خود بدست آورید.

یادگیری و استفاده از سایت علامت آنلاین بسیار آسان است و به راحتی می توان آن را فراگرفت اما مهم این است که بتوانید با سرمایه گذاری اصولی، در بورس موفق شوید و سرمایه تان را رشد دهید.

خلاصه مراحل شروع خرید و فروش سهام بصورت آنلاین

دریافت کد بورسی (با نام کد معاملاتی یا کد سهامداری نیز شناخته می‌شود و ممکن است تا 1 هفته طول بکشد.

یادگیری مقدمات بورس

نحوه انتخاب سهام سودآور

خرید سهام

 

منبع: بورسینس

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=15591

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi