0

رعایت استاندارد ، ضرورتی انکارناپذیر در زندگی بشر

  • کد خبر : 12556
  • 26 فروردین 1396 - 11:05
رعایت استاندارد ، ضرورتی انکارناپذیر در زندگی بشر

سود حاصل از رعایت استاندارد ، برای تولیدکنندگان بیش از مصرف کنندگان است. با اجرای قوانین و مقررات استاندارد، هزینه‌های انبارداری و ساخت ابزار و ماشین‌آلات کاهش می‌یابد؛ فرآیند تولید منظم می‌شود؛ آرایش عملکرد کارخانه‌ها بصورت متعادلی تنظیم می‌شود

#استاندارد #بیشتر-بدانیم #دانستنی

سود حاصل از رعایت استاندارد ، برای تولیدکنندگان بیش از مصرف کنندگان است. با اجرای قوانین و مقررات استاندارد، هزینه‌های انبارداری و ساخت ابزار و ماشین‌آلات کاهش می‌یابد؛ فرآیند تولید منظم می‌شود؛ آرایش عملکرد کارخانه‌ها بصورت متعادلی تنظیم می‌شود

استانداردها هم اکنون جزء جدایی ناپذیر زندگی و جوامع بشری بوده بطوری که روش‌های علمی را جایگزین شیوه‌های سنتی کرده است.

امروزه کیفیت، خواسته و میلی زودگذر و تبلیغاتی نیست زیرا موضوع مرگ و زندگی مطرح است و بی‌توجهی به آن سبب از دست رفتن مشتریان و کاهش درآمد می‌شود.

به راستی، ما ایرانیان چگونه باید کیفیت را در حد مطلوب و مناسب آن نگه داریم؟ چگونه باید کیفیت طلبی را به مردم منتقل کنیم؟ چگونه می‌توان این کار سترگ و بزرگ را در سازمان‌های ایرانی انجام داد؟ استاندارد یکی از راه‌هایی است که می‌تواند کیفیت محصولات را بیمه کند و نیازها و انتظارها را برآورده سازد.

** تعریف استاندارد

استاندارد و استاندارد کردن از پایه‌های علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بسزا دارد. استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجربه‌های بشری که بصورت قواعد، مقررات و نظام‌هایی به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه‌جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار می‌رود.

** اهمیت استاندارد

بسیاری چنین می‌پندارند که رعایت استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف کننده است. البته این نظر درستی است و استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف کنندگان توجه دارد، ولی استواری نظام صنعت و فن آوری نیز از اهداف استاندارد به شمار می‌آید.

می‌توان گفت سود حاصل از رعایت استاندارد ، برای تولیدکنندگان بیش از مصرف کنندگان است. با اجرای قوانین و مقررات استاندارد، هزینه‌های انبارداری و ساخت ابزار و ماشین‌آلات کاهش می‌یابد؛ فرآیند تولید منظم می‌شود؛ آرایش عملکرد کارخانه‌ها بصورت متعادلی تنظیم می‌شود؛ اسناد، نقشه‌ها و طرح‌های مربوط به تولید محصولات براساس نظام دقیق بازیابی سریع، طبقه‌بندی و بایگانی می‌شود؛ همکاری میان واحدهای گوناگون هر سازمان یا کارخانه برای پیشبرد فرآیند تولید میسر می‌شود؛ تفاهم کارکنان در مسائل فنی تحقق می‌پذیرد و سرانجام با تولید کالای کیفیت دار و بسته بندی مطلوب، رضایت مصرف کنندگان نیز جلب می شود. به این ترتیب استاندارد، شالوده استواری را برای پیشبرد و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم می‌سازد.

** استاندارد، مطمئن ترین مسیر توسعه کشور

در جهان صنعتی امروز همه چیز در حال تحول است. در این عرصه استانداردهای جدیدی که به مدیریت کیفیت موسوم است، فقط به نتیجه محصول نهایی بسنده نمی‌کند، بلکه خط تولید را از ابتدا تا انتها زیر نظر می‌گیرد. این مدیریت برنامه‌ریز و هدفمند، پویایی را به بخش های سازمانی هدیه می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در راه بهبود کیفیت کالاهای تولیدی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مصرف کنندگان داخلی و راهیابی کالاها به بازارهای جهانی و کاهش واردات، مهم ترین اصل در توسعه اقتصادی است. هر کشور در حال توسعه که افزایش و بهبود ظرافت صنعتی را در رأس برنامه‌های خود قرار داده باشد، درمی‌یابد که استاندارد کردن شاخص‌های تولید و خدمات و همچنین سنجش و کنترل کیفیت محصولات از جمله نکات اصلی در برنامه های توسعه است.

** رعایت استاندارد

تعامل انسان‌ها با هم و زندگی در عصر حاضر بویژه با رشد فن آوری، به اندازه‌ای پیچیده شده است که اگر برای همه موارد استاندارد معیّنی تعریف نشود و افراد ملزم به اجرای آن نگردند، زندگی طاقت فرسا می‌شود. بشر در طول عمر خویش با رعایت قوانین و مقررات، نوعی استاندارد را بوجود آورده و در راه رفاه و آسایش خودش به کار گرفته است. از این رو، هرچه استانداردسازی توسعه یابد و تعهد به رعایت استاندارد ها بیشتر شود، از پیشرفت و تعالی جامعه خبر می‌دهد.

تعریف استاندارد در همه فعالیت‌های فردی و اجتماعی و التزام به رعایت آنها در جامعه نه تنها موجب افزایش هزینه در مقیاس ملی نمی‌شود، بلکه از بسیاری از هزینه‌ها و ضایعات و مرگ و میرها جلوگیری می‌کند.

** استاندارد لازمه توسعه

در چند دهه اخیر مفهوم کیفیت بیش از پیش تکامل یافته و تمام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده به نحوی که امروزه بصورت جزء جدایی ناپذیر این فعالیت‌ها در آمده است.

از یک طرف پیشرفت‌های سریع حاصل در عرصه فناوری امکان ارائه محصولات و خدمات با کیفیتی بسیار مطلوب تر از گذشته را فراهم ساخته و از طرف دیگر رشد آگاهی مصرف کنندگان و وسیع تر شدن امکان انتخاب توسط آنها که نتیجه گسترش رقابت بین تولیدکنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات است، سطح تقاضای مشتریان برای محصولات با کیفیت برتر را در مقیاس جهانی بطور جدی ارتقا داده است.

امروزه نقش استانداردها، بقدری گسترده شده که بدون رعایت آنها زندگی و حرکت اجتماعی بسرعت متوقف خواهد شد. شبکه‌های حمل ونقل، ارتباطات، اطلاعات، سیستم های بانکی و تجارت از کارآیی خواهد افتاد. استانداردها در تار و پود اجتماعی گره خورده و تنیده شده است و مبانی و زیرساخت‌های تولید خوب و باکیفیت، تجارت سالم و شرافتمندانه و مصرف مطمئن را ایجاد می‌کند.

توجه به کیفیت زندگی که با ارتقاء سطح کیفیت کالا و خدمات در کشور می‌تواند اتفاق بیفتد یک ضرورت است. برای برخورداری از یک زندگی مناسب، بکارگیری استانداردها اجتناب ناپذیر است در وضعیت کنونی که گام‌های توسعه با شتاب برداشته می‌شود و سرمایه گذاری‌ های وسیعی در امر تولید و اشتغال در حال انجام است، برای پایداری این توسعه بزرگ، استانداردها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شوند و آخرین موضوع در رابطه با استانداردسازی که بسیار پراهمیت است رفع دغدغه و نگرانی از ایمنی و سلامت مصرف کالا و خدماتی است که همواره مصرف کننده و جامعه با آن مواجه است.

استانداردها می‌کوشند تا این اطمینان را به جامعه و شهروندان بدهند که آنچه به کار می گیرند و یا مصرف می‌کنند سالم است. پیچیده شدن امور زندگی و سرعت تغییر و تحولات ماشینی شدن امور ما را ناگزیر از ایجاد نظم در تمام عرصه‌های صنعتی، اقتصادی، تکنولوژیکی و ارتباطی و استفاده از شیوه‌ها و روش‌های مطمئن مبتنی بر آخرین دستاورد های علوم و متون بشری می‌سازد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=12556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi