2

راهنمای خرید خودرو دست دوم (2)

  • کد خبر : 7945
  • 05 سپتامبر 2016 - 14:25
راهنمای خرید خودرو دست دوم (2)

در بخش نخست این مطلب باعنوان « راهنمای خرید خودرو دست دوم» نگاهی داشتیم به اصول و راهکارهای خرید خودرو دست دوم؛ ضمناً در خلال بخش‌های مختلف آن نکاتی از قبیل انتخاب خودرو و تحقیق را بیان کردیم تا مطلب برای کسانی هم که تجربه خرید خودرو دست دوم دارند نیز خواندنی و مفید باشد. در این بخش ادامه مطالب را پی می گیریم:

#راهنمای_خرید #خودرو_دست_دوم #دانستنی #بیشتر_بدانیم

در بخش نخست این مطلب باعنوان « راهنمای خرید خودرو دست دوم» نگاهی داشتیم به اصول و راهکارهای خرید خودرو دست دوم؛ ضمناً در خلال بخش‌های مختلف آن نکاتی از قبیل انتخاب خودرو و تحقیق را بیان کردیم که مطلب را برای کسانی هم که تجربه خرید خودرو دست دوم دارند نیز خواندنی و مفید باشد. در این بخش ادامه مطالب را پی می گیریم:

در هنگام بازدید خودرو، خجالت بخرج ندهید

پس از آنکه مدل‌ یا مدل‌های مورد نظر را یافتید، هرچه سریع‌تر با مالک تماس بگیرید و قرار بازدید از خودرو را بگذارید.

اگر به‌ هر دلیلی فروشنده گفت که خودرو را فروخته است، همچنان قیمت و اطلاعات را بگیرید که درک بهتری از وضعیت کنونی بازار داشته باشید.

پیش از آنکه قرار بازدید را مشخص کنید کمی درمورد خرید خودرو با مالک صحبت کنید هم درمورد خودرو، خصوصاً وضعیت فنی، موتوری و تخفیف بیمه و… بپرسید و همچنین ببینید که طرف مقابلتان چطور آدمی است و اصطلاحاً می‌شود با او معامله کرد یا نه!

هرچه این کار را بهتر انجام دهید وقت و هزینه کمتری را هدر خواهید داد.

وقتی که خودرو را دیدید؛ بخش‌های بیرونی آن را دقیقاً نگاه کنید؛ دنبال «خوردگی‌های ذکر نشده باشید!».

بپرسید که آیا خودرو رنگ شده یا خیر؛ اگر رنگ شده بود حتماً دلیل آن را بپرسید، اگر حس کردید که خودرو تصادف سنگین داشته است و یا شاسی‌اش ضربه داشته آماده شوید که بی خیال آن گزینه بشوید.

برای خودروهای کلاسیک، یادتان باشد که وضعیت گیربکس (خصوصاً نمونه‌های اتوماتیک) و کاربراتور بسیار مهم است. ضمن اینکه مجموعه قطعات فنی باید حتی‌المکان فابریک و همچنین اتاق فاقد زنگ‌زدگی باشد.

از سؤال‌پیچ کردن مالک خودرو اصلاً نهراسید و اگر به‌هر دلیلی حس کردید طرف همکاری نمی‌کند خیلی راحت بگذارید و بروید.

در چنین مواردی همیشه یادتان باشد که در کمترین حالت ممکن قرار است چندین میلیون تومان پول خرج کنید و خودرو شما برای مدتی مشخص بخشی از زندگی شما را دربر می‌گیرد پس جایی برای رودربایستی وجود ندارد.

از مالک بخواهید که با ماشین دوری بزند. پیش از حرکت و درحالت خلاص از بیرون به او بگویید که اندکی به‌خودرو گاز و دور بدهد.

ببینید که آیا از اگزوز دود (خصوصاً آبی یا مشکی) بیرون می‌آید یا نه. هر دودی معنی خاصی دارد که البته هیچکدام خوب نیستند اما مهم‌ترین آن‌ها دود آبی است که نشان دهنده روغن سوزی خودرو است.

حین حرکت، به‌صداهایی که از خودرو خصوصاً بخش‌های فنی می‌آید دقت کنید علت هرصدای ناهنجاری که حال می‌خواهد از پیشرانه، چرخ‌ها و پلوس‌ها و… بیاید را سریعاً جویا شوید.

دست اندازها می‌توانند در این زمان‌ها گویای وضعیت اتاق و سیستم تعلیق هم باشند.

داخل ماشین را هم کامل ببینید؛ یادتان باشد که در بسیاری از موارد، مالک هرچه به داخل کابین رسیدگی کرده باشد، وضعیت فنی هم احتمالاً درهمان حول‌وحوش می‌چرخد.

اگر خیلی از موارد فنی سردرنمی‌آورید می‌توانید یک مکانیک و یا کسی را که از شما آشناتر باشد، باخود همراه کنید.

اگر دیدید که وضعیت خوب پیش رفته و یک رضایت کلی از خودرو دارید، اندکی جزئی‌تر شوید؛ وضعیت سیستم صوتی را بپرسید، داخل کاپوت را دقیق ببینید. وضعیت لاستیک‌ها و زاپاس را هم بررسی کنید.

ضمن اینکه از عمکرد سیستم برق ماشین را هم از روی کارکرد درست چراغ‌ها، راهنماها، عمل‌کردن گیج‌ها و آمپر، دور آرام و کند خودرو و… مطمئن شوید.

سعی کنید عجله به‌خرج ندهید از مالک هم انتظار همراهی داشته باشید. اگر از خودرو راضی نبودید و به نظرتان خرید خودرو ارزش گفته شده را نداشت، تشکر کنید و بروید؛ اگر مالک خیلی اصرار کرد، بیشتر از قبل به‌ دنبال خرید خودروهای دیگر باشید چون اصرار و پافشاری در این موارد چندان وجهه‌ جالبی ندارد.

اما اگر همه‌چیز خوب پیش‌رفت بهتر است یک قول‌نامه بنویسید.

حساب و کتاب خرید خودرو دست دوم

شما هنگام نوشتن قول‌نامه باید تمامی مشخصات فردی را داشته باشید پس اگر دیدید هرمشخصه‌ای در قول‌نامه وجود ندارد آن را اضافه کنید. خصوصاً کدملی، نام پدر و چند شماره تلفن.

درهنگام بالا و پایین کردن قیمت خودرو هیچ بهانه‌ای را قبول نکنید.

یک بهانه بسیار شایع این است که دارنده خودرو می‌گوید، قسط یا چک دارد و بنابراین تخفیف نمی‌دهد. یادتان باشد این عذر بدتر از گناه است.

چراکه اولاً هرکسی برای خودش مشکلاتی دارد و این مشکلات صرفاً به خودش مربوط می‌شود.  دلیل نمی‌شود چون طرف چک یا قسط دارد، شما مجبور شوید بجای قیمت و ارزش واقعی خودرو، پول چک او را پرداخت کنید!

البته این بهانه‌ها زیادند و این مورد تنها یک نمونه بود. ضمناً در هنگام مقابله با این روش‌ها و ترفندها، احترام طرف مقابل را هم نگه‌دارید و اعتراض خود را با لحنی مناسب ابراز کنید؛ خصوصاً که در آینده ممکن است به‌جهت تجربه مالک از آن خودرو، مجبور شوید مجدداً با او ارتباط برقرار کنید و از تجربیاتش استفاده کنید.

برای مقدار بیعانه خرید خودرو، یک نسبت معقولی از قیمت خودرو را به طرف مقابل بدهید برای مثال در مقابل ۱۰ میلیون تومان ۲۰۰ هزار تومان بیعانه کافیست.

مبلغ پشیمانی طرفین را هم اندکی بالاتر اما به همین شیوه درنظر بگیرید. درهنگام پرکردن مشخصات قول نامه کارت شناسایی فرد را هم ببینید که از اطلاعات وارده اطمینان کسب کنید.

خودتان هم کارت شناسایی خود را نشان دهید. هر کدام از طرفین باید یک شاهد هم با خود به‌همراه داشته باشند که حضور خود را با امضا و اثر انگشت ثابت کنند که درصورت وقوع هر اشکالی بتوانید از خود دفاع کنند.

درنهایت خودرو را به همراه مالک در یک پارکینگ مشخص پارک ‌کنید. عدد کیلومتر شمار را جایی بنویسید و سپس کارت ماشین و کارت بیمه مالک را از او بگیرید.

پس از این مرحله کار تقریباً تمام شده است، فقط مالک خودرو باید کارهای خلافی و مالیات را انجام دهد و طرفین در اولین فرصت که از پیش مقرر می‌شود به یک دفتر اسناد مراجعه و کارهای انتقال و روند خرید خودرو را نهایی می‌کنند.

منبع :اخبار خودرو

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=7945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi