2

راهنمای خرید اجناس و لوازم خانگی از بانه

  • کد خبر : 22662
  • 02 بهمن 1396 - 13:52
راهنمای خرید اجناس و لوازم خانگی از بانه

راهنمای خرید اجناس و لوازم خانگی از بانه

شهری مرزی در کردستان که سال هاست به رقیبی سرسخت و نابرابر برای نمایندگی های لوازم خانگی مبدل شده است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصمیم به خرید تلویزیون و یخچال یا سایر لوازم خانگی گرفته باشید و با این پیشنهاد مواجه شده باشید که «از بانه بخر با نصف قیمت، منتها از خیر گارانتی بگذر. تو ایران کی از گارانتی استفاده کرده؟»

وسوسه ای که مردم را از چهار سوی ایران به این شهر مرزی می کشاند و اگر گذرتان به این شهر افتاده باشد از هر گویشی می توانید یک نمونه را در حال چک و چانه زدن با فروشندگان ببینید اما به راستی بانه چه جور شهری است و آیا تصوری که بسیاری از مردم در مورد آن دارند درست است؟

اینکه بسیاری از اجناس مانند دوربین و فلش با گونی به فروش می رسد و لوزام خانگی کنار خیابان پهن شده تصوری است که غالب مردم ایران از این شهر مرزی دارند.

اگر قصد سفر به این شهر و خرید دارید بعد از خواندن این مطلب کاملا این تصور را از ذهن خود پاک خواهید کرد. نگاهی خواهیم داشت به هری که می گویند چون لب مرز قرار گرفته به مردمانش سخت نمی گیرند و قاچاق اجناس، نقل و نبات است و حال و روز کاسبی به شدت سکه.

به شهری که به محض ورود به آن از تردد این همه ماشین باری که به سرعت بلوار اصلی آن را طی می کنند، شگفت زده می شوید که چطور این همه کالای به شکل قاچاق و به این سرعت وارداین شهر مرزی می شود.

اجناس چین و ماچین
قبل از اینکه بخواهید بار و بندیل خود را برای سفر به این شهر ببندید همین ابتدا باید بگوییم که این شهر، شهر اجناس چینی است و اگر دنبال جنس دیگری باشید قطعا جنس با کیفیتی خرید نکرده اید. در این شهر اکثر فروشندگان خودشان با صراحت هر چه تمام تر به شما می گویند که اجناس شان برای کشور دوست و نه چندان همسایه، چین است. منتها چینی درجه یک. سایر اجناس برای کشورهایی مانند مالزی، سنگاپور و …
پس اگر اطمینان حاصل کردید که جنس مورد نظر چینی اصل است دست به جیب شوید. مانند اکثر اجناسی که این روزها در همین تهران خودمان یا سایر شهرهای کشور به فروش می رسد.

از لوازم آرایش تا ال سی دی در یک پاساژ
گفتیم که تصورات اشتباهی که از بانه داشتید مبنی بر اینکه در این شهر با یک بازارچه مرزی روبرو می شوید را فراموش کنید چون به محض وارد شدن به این شهر با انبوهی از پاساژهای مختلف روبرو می شوید که اکثریت آنها طی همین چند سال اخیر ساخته شده اند.

البته ممکن است با ورودبه هر کدام از این مراکز تجاری سرگیجه هم بگیرید. پیشنهاد ما این است که هرگز با همسر خود به این مجتمع های تجاری نروید چون ممکن است به جای خرید ال سی دی یا یخچال، یک پکیج لوازم آرایشی برای همسرتان بخرید چون محل قرار گرفتن مغازه های تجاری در کنار هم هیچ قاعده و قانونی ندارد. البته به استثنای گوشی تلفن همراه چون تمام فروشندگان این اجناس در یک پاساژ متمرکزند و شما به راحتی می توانید گوشی مورد نظر خود را بخرید. معرفی چند پاساژ معروف بانه می تواند به خرید شما کمک کند.

چی از کجا بخریم؟
بله حتی شهر مرزی مثل بانه هم می تواند سیتی سنتر داشته باشد. شما به محض ورود به بانه ابتدا با این پاساژ مواجه می شوید که البته این روزها نام تجاری گلستان را روی سردر خود دارد اما با اینحال بین مردم این شهر به همان سیتی سنتر معروف است با همان لهجه خاص کردی.

هنگام ورود به شهر به خیال اینکه فعلا اول شهر است و جلوتر برویم شاید که آنجا اجناس بهتر و با قیمت کمتر پیدا کنیم، از آن نگذرید چون یکی از مهمترین مراکز تجاری این شهر است. در این پاساژ 4 طبقه شما در زیرزمین می توانید لوازم آرایشی، در همکف لوازم خانگی، در طبقه اول و دوم هم پوشاک خود را تهیه کنید؛ یک پاساژ تقریبا همه فن حریف.

تمام آنچه شما در سیتی سنتر می بینید، می توانید در پاساژ خدری هم ببینید با این تفاوت که در این مرکز تجاری شما با انبوهی از کفش های وارداتی هم روبرو خواهید شد. اگر قصد خرید گوشی تلفن همراه هم دارید می توانید بعد از خروج از خدری، ظرف چند ثانیه خودر ا به پاساژ ابراهیمی برسانید که برای خودش علاءالدینی به شمار می رود و تقریبا تنها مرکز خرید تخصصی این شهر محسوب می شود. دوربین های دیجیتالی هم در همین مرکز به فروش می رسد.

راهنمایی برای خرید از بانه
پاساژ ماد و بهشت بانه و زاگرس و نور دیگر پاساژهایی هستند که به جز لوازم آرایشی مختص خرید پوشاک هستند، ضمن اینکه فراموش نکنیم یکی از اجناسی که بخصوص مشتریانی از جنوب کشور دارد، کولر گازی است که فروش آن در این شهر رونق فراوانی دارد. این محصول خنک کننده در پاساژ شهرداری به فروش می رسد.

اگر در همه این مراکزی که معرفی کردیم جنس مورد نظر خود را پیدا نکردیددست از جستجو برندارید چرا که اینها چند نمونه از مراکز تجاری این شهر بودند و در این شهر تقریبا بیش از 70 مرکز تجاری وجود دارد که با پای پیاده هم به راحتی می توانید به همه آنها سر بزنید.
البته در این شهر کنار خیابان هم می توانید برخی اجناس که برای فروش آن نیازی به یک مغازه در مرکز تجاری نیست خرید کنید.

برای نمونه می توان به رسیورهایی اشاره کرد که کنار خیابان به قیمت تقریبی نصف قیمت تهران به فروش می رسد و از قضا برای فروشندگان یا بهتر بگوییم دستفروشان آن سود بسیار بالایی هم به دنبال دارد. دستفروشی ریسیور در بانه یکی از آن مواردی است که شما فقط در بانه می توانید آن را تجربه کنید و ببینید. البته ریسیور در برابر سایر اجناسی که بعضا در این شهر و کنار خیابان خرید و فروش می شود چندان خط قرمز محسوب نمی شود.

قاچاق بدون درگیری
بسیاری از اجناسی که وارد این شهر می شوند به مقصد عراق خریداری می شوند. به این شکل که جنس مورد نظر ابتدا از دبی به بندرعباس می رسد. در بندرعباس بار تخلیه شده و از طریق تریلر به مریوان منتقل و از طریق مرز وارد عراق می شود، سپس از طریق بانه همان اجناس وارد کشور می شود.

به این شکل تنها عوارض ترانزیت بار از کشور پرداخت می شود و به راحتی حق گمرک پرداخت نمی شود؛ موضوعی که به سادگی موجب اختلاف قیمت اجناس بانه با نمایندگی های آن در تهران و سایر شهرستان های کشور می شود؛ یک قاچاق بی دردسر و روتین.

ضمانتنامه ای که مبادا به کار آید
همانطور که گفتیم یکی از مواردی که باعث می شود نسبت به خرید از بانه تردید داشته باشیم همان برگه ضمانتنامه یا گارانتی است که در این ایران کی داده و کی گرفته اما با اینحال گویا به تازگی اجناس فروخته شده در این شهر با 50 تا 100 هزار تومان گارانتی می شوند یا برخی از نمایندتگی های سایر شهرها جنس مورد نظر شما را گارانتی می کنند.
این هم می تواندیک راهی باشد برای نمایندگی هایی که فروش بازار بانه را ندارند اما لااقل می توانند یک مو از این خرس دیجیتالی بکنند. با این حساب به نظر همه چیز شسته و رفته انجام می گیرد. از قاچاق کالا تا فروش و ضمانت آن که ممکن است خدایی ناکرده یک روز لازم شود.

مرز تخفیف تا کجاست؟
بعد از این همه صغری، کبری چیدن در مورد بانه لابد ذهن جستجوگر شما می خواهد بداند که تفاوت قیمت ها در این شهر با نمایندگی های آن در سایر شهرها چقدر است و تا چه اندازه ارزش کیلومترها طی کردن برای خرید لوازم مورد نیاز را دارد. اگر برای خرید یک ال سی دی کوچک می خواهید راهی این شهر شوید همین خیابان جمهوری تهران را انتخاب کنید چون تفاوت 100 یا 200 هزار تومانی این انتخاب شما قطعا به رنج سفر تجاری نمی ارزد اما اگر می خواهید یک ال سی دی یا ال ای دی 40 اینچ به بالا بخرید می توانید روی اختلاف 700 هزار تومان به بالای آن حساب کنید.

برای تلویزیون های بالای 50 اینچ هم البته این تفاوت قیمت به 3 میلیون و حتی بیشتر هم در مورد مارک های ال جی و سامسونگ و سونی می رسد. یکی از خریداران تلویزیون از این شهر مدعی شده بود تلویزیون 55 اینچ سونی را با قیمت 4 میلیون و دویست هزار تومان خریداری کرده، در صورتی که قیمت آن در نمایندگی های آن در تهران نزدیک به 8  میلیون تومان بوده است و البته تلویزیون مورد نظر را با 50 هزار تومان هم گارانتی کرده.

در تهران اما همانطور که گفتیم بعد از انواع تلویزیون، این کولرهای گازی هستند که با اختلاف قیمت خود می توانند شما را راغب کنندتا به بانه سفر کنید. در مورد کولرهای گازی هم تقریبا همان اختلافی که در مورد تلویزیون ها گفته شد مصداق دارد و با اختلاف یک میلیون به بالا می توانید آن را از مراکز تجاری بانه تهیه کنید.

در مورد سایر لوازم خانگی و برقی مانند یخچال و ماشین لباسشویی و باقی لوازم برقی هم این اختلاف بین 20 تا 30 درصد قیمت آنها در نمایندگی های سایر شهرهاست که این رقم می تواند برای یک یخچال ساید بای ساید بالای 5 میلیون تومان رقم قابل ملاحظه ای باشد هر چند بیشترین اختلاف همانطور که گفته شد مختص تلویزیون هاست.

500-400 میلیون فروش روزانه؟
اما با این همه فروش مراکز تجاری و فروشندگان این شهر لابد باز هم این ذهن جستجوگر شما می پرسد که میزان فروش روزانه هر یک از فروشندگان و مغازه داران این شهر چقدر است. هر چند اگر نپرسد هم ما خواهیم گفت. فروش روزانه هر یک از مغازه های لوازم خانگی این شهر می تواند در روز حتی به بیش از 400 تا 500 میلیون تومان هم برسد. رقمی نجومی که در نگاه اول یک شوخی به نظر می رسد اما فراموش نکنیم تمامی خودروهای باربری که عبور آنها به ثانیه هم نمی رسد اجناس خود را راهی همین مغازه ها می کنند و طبیعتا در همانجا هم به فروش می رسد.

 حتی اگر برای این اجناس شما سود 10درصدی هم در نظر بگیرید می بینید که چه سود هنگفتی می تواند روانه جیب فروشندگان این شهر مرزی کند، ضمن اینکه تمامی افرادی که به این شهر مرزی برای خرید سفر کرده اند به خوبی می دانند که گرفتن تخفیف از فروشندگان این شهر کاری است تقریبا نشدنی.

اینجا پول حرف اول و آخر را می زند. البته بسیاری از این اجناس به محض تحویل گرفته شدن به مقصد شهرهای دیگر روانه می شوند چرا که فروش اینترنتی از سایت های مختلف مراکز تجاری بانه یکی از راه هایی است که در صورت اطمینان به فروشنده باعث می شود تا شما همان هزینه ای که برای سفر در نظر گرفته اید را به کرایه اختصاص دهید و جنس را دم درب منزل دریافت کنید.

با این حال اگر قصد خرید اینترنتی از بانه را دارید پیشنهاد می شود حتما از فروشگاه هایی خرید کنید که دوستان و آشنایان شما اعتبار آنها را تایید می کنند چون ممکن است به محض کوچکترین مشکلی که برای لوازم خانگی خریداری شده شما اتفاق می افتد، فروشنده یا رابط مورد نظر گوشی خود را جواب ندهد.

اجاره زیرزمین و … به سبک ویلا در شمال
اما هر شهری اگر شاهد حضور انواع و اقسام گردشگر باشد، برای مردمان آن شهر به خودی خود ایجاد درآمد و اشتغال هم خواهد کرد، هر چند این اشتغال ممکن است کاذب باشد. به جز این، اجاره منازل مسکونی به سبک آنچه در شمال ایران رواج دارد هم به محض ورود به این شهر قابل مشاهده است؛ موضوعی که درآمد میلیونی در ماه برای مردم این شهر از هر قشری دربر دارد.

از اجاره زیرزمین و سوییت تا آپارتمان و کلا جایی که بشود یک شب را به صبح رسانید که البته این موضوع به دلیل کمبود اتاق در هتل های این شهر است که ظرفیت هزاران گردشگر تجاری را ندارد.

این همان موضوعی است که وضعیت این شهر مرزی ایران را با تمامی شهرهای مرزی متفاوت کرده و بسیاری از کردستانی ها و مردم سایر شهرها را برای کسب درآمد روانه خود می کند؛ موضوعی که باعث شده نوجوانان اهل این شهر از همین حالا درآمد چند صد هزار تومانی طی یک روز را درآمد ناچیزی برای خود بدانند.

منبع: ایران ناز

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=22662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi