2

راهنمای انتخاب فرش استاندارد

  • کد خبر : 8245
  • 27 سپتامبر 2016 - 9:27
راهنمای انتخاب فرش استاندارد

اکثر اتاق ها نیاز به فرش دارند و بدون فرش، اتاق ناتمام و ناقص به نظر می رسد. طرح، رنگ و بافت یک فرش استاندارد به اتاق های نشیمن، خواب و ناهارخوری حس و روح و شخصیت داده و فضای زیبا و راحتی را ایجاد می نماید به ویژه اگر ساختار فرش با کیفیت خوب و استاندارد همراه باشد.

#راهنمای_انتخاب #فرش_استاندارد #بیشتر_بدانیم #دانستنی

 اکثر اتاق ها نیاز به فرش دارند و بدون فرش، اتاق ناتمام و ناقص به نظر می رسد. طرح، رنگ و بافت یک فرش استاندارد به اتاق حس و روح و شخصیت داده و فضای زیبا و راحتی را ایجاد می نماید به ویژه اگر ساختار فرش با کیفیت خوب و استاندارد همراه باشد.

هدف از انتخاب فرش استاندارد

قبل از انتخاب یک فرش استاندارد، باید ابتدا هدف خود را درک کنید. آیا شما فرشی با طرح واقع گریانه و مشخص می خواهید یا با یک طراحی طبیعی و خنثی که به شکلی یکپارچه با فضای اتاق ترکیب و ظاهری آرام را ایجاد نماید. طرح های سنتی فرش مورد نظر شما و هماهنگ با محیط اتاق هستند یا طرح های محلی و یا طرح های کاملاً فانتزی و انتزاعی؟

برای خرید فرش انتخاب های گوناگونی از انواع دستباف تا ماشینی وجود دارد. امروزه با توجه به قیمت های بالای فرش های دستباف در مقابل قیمت مناسب فرش های ماشینی و درعین حال کاهش فاصله این دو فرش چه به لحاظ کیفیت و کارایی و چه به لحاظ ظرافت و زیبایی، در انتخاب بسیاری از مصرف کنندگان فرش های ماشینی در اولویت های نخست قرار گرفته و فرش های دست باف آرام آرام کارکرد های جایگزین دیگری کسب کرده است. اما فارغ از انتخاب گونه ی تولید فرش، شما باید فرش خود را دوست بدارید. ماهیت و روح فرش با مبل و میز و پرده متفاوت است. پس سعی کنید انتخابی کنیدکه از داشتن آن به اندازه کافی احساس خوشحالی کنید و فضای اتاق شما هم این احساس را القا کرده و تأثیرگذار باشد. یکی از پارامترهایی که در همخوانی فرش با محیط اتاق و القاء حس زیبایی اثرگذار است، اندازه و ابعاد فرش است.

اندازه فرش استاندارد

پس از مشخص کردن هدف و انتخاب نوع طرح بر اساس فضای اتاق، سلیقه و سایر عوامل ؛  باید به انتخاب اندازه و ابعاد فرش استاندارد پرداخت.

آیا شما فرش را بیشتر برای متحد کردن فضای کلی اتاق می خواهید یا برای ایجاد یک فضای خاص و ویژه و تقسیم بندی فضا؟ اگر می خواهید که اتاق را به فضاهای کوچک تر تقسیم کنید،  با تعدادی فرش کوچک تر این کار به زیبایی انجام می شود. هر چند قوانین صریح و مشخصی برای انتخاب اندازه یک فرش وجود ندارد ولی در اینجا برخی راهنمایی های کلی براساس تجربه و اصول عام در اختیار شما قرار می گیرد.

 * انتخاب فرش استاندارد برای اتاق نشیمن

طرح A

اگر هدف شما یکپارچه کردن فضای اتاق بدون ایجاد فضا ها و اجزاء کوچک تر است ، یک فرش بزرگ و کامل این کار را به طور مؤثری انجام خواهد داد. در این حالت باید به اندازه کافی فضای خالی در اطراف مبلمان ایجاد نمایید تا محل قرار گرفتن وسایل در لبه فرش نبوده و حس شلوغی و ازدحام در اتاق ایجاد نگردد.  معمولاً در این حالت دکوراسیون و مبلمان کناری مانند بوفه و گنجه می تواند داخل یا خارج از محیط فرش قرار گیرند.

نکته ی قابل ذکر آن که در ابعاد بزرگ فرش معمولاً  ظرافت و جزئیات بیشتر و زیباتری از طرح فرش مشخص خواهد بود.

 طرح B

فرش های سایز بزرگ حس آرام بخش و سخاوتمندانه ای در اتاق ایجاد می کند. قرار دادن مبل و وسایل اتاق بر روی فرش به شکلی که نیمی از مبلمان بر روی آن قرار گیرد حالت لوکسی را به فضای اتاق بخشیده و احساس دلپذیر و زیبایی را در آن جاری خواهدکرد.

 طرح C

فرش های کوچک تر اگر شرایط لازم را نداشته باشد می تواند از زیبایی معمول  و مورد انتظار بکاهد. برای این حالت باید سایز فرش را  به گونه ای انتخاب نمود که طول و عرض آن تا نزدیکی لبه ی مبلمان رسیده یا  طول آن مقدار بسیار کمی بلند تر باشد ولی از محدوده ی فضای  نشیمن و استقرار خیلی دور نباشد. با این کار فرش به شکل غیر مستقیم محدوده ی استقرار را مشخص نموده بدون آنکه لطمه ای به دیگر اجزا اتاق بزند.

 * انتخاب فرش استاندارد برای اتاق ناهارخوری

 برای اتاق ناهار خوری، فرش بزرگ زیر میز می تواند شلوغی و  سرو صداهای ناخواسته را  از اتاق گرفته و زیبایی رنگ و بافت و طرح را در آن وارد کند. فرش باید متناسب با میز ناهار و بزرگ تر از آن  باشد، به طوری که فضای کافی در پشت صندلی ها را پر کرده و در زمان به عقب برگشتن صندلی ها، پایه ی آن بیرون از فرش قرار نگیرد. حداقل اندازه ای که این شرایط را محیا می کند 75 سانتی متر است.

به طور کلی در حالت ایده آل  ابعاد فرش باید حداقل یک متر و نیم از ابعاد طول و عرض میز بزرگ تر باشد. به یاد داشته باشید که مرکز فرش عمدتاً توسط میز و صندلی ها پنهان خواهد شد، بنابراین مهمترین بخش از طراحی فرش برای اتاق ناهار خوری، مرز و حاشیه ی فرش می باشد.

* انتخاب فرش استاندارد برای اتاق خواب

طرح M

برای اتاق خواب، بهتر است فرش در زیر تختخواب و بیرون از میز های کناری تخت قرار گیرد. حاشیه ی  فرش باید از  اطراف تخت بیرون باشد. این حالت اجازه خواهد داد تا زمانی که فرد از تخت بیرون می آید پاهای او بر روی فرش قرار بگیرند.

 طرح N

دیگر گزینه ی جایگزین  پهن کردن فرش های کوچک تر در دو طرف تختخواب است. فرش های سایز دایره و بیضی نیز می تواند گزینه های انتخابی برای اتاق خواب باشند.

 بنا به شرایط و سلیقه می توان از فرش های سایز بزرگ با پوشش بیشتر در اتاق (مشابه فرمت اتاق نشیمن طرح A) نیز استفاده کرد.

 * انتخاب فرش استاندارد برای راهرو

 معمولاً بهترین حالت  تهیه ی یک قطعه فرش یا قالیچه با ابعاد دقیق متناسب راهرو یا گزینه ی دوم استفاده از کناره فرش های آماده با سایز های مختلف است که بنا به شرایط راهرو از بین عرض های معمول و استاندارد، عرض همخوان را انتخاب و طول مورد نظر را سفارش می دهید.

همچنین می توان از رول فرش های کناره برای پوشش راه پله ها استفاده کرد. طول فرش مورد نظر را باید بر اساس مجموع عرض و ارتفاع پله ها و مقداری اضافه تر برای محدوده ی اتصالات آن انتخاب نمود. عرض فرش نیز می تواند به صورت ویژه و دقیق سفارش داده شده یا از بین عرض های استاندارد و آماده انتخاب شود.

منبع: فرش شیخ صفی

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=8245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi