1

راهنمای استفاده از توربین‌های بادی در مناطق مسکونی (بخش دوم)

  • کد خبر : 17112
  • 13 شهریور 1396 - 10:09
راهنمای استفاده از توربین‌های بادی در مناطق مسکونی (بخش دوم)

در بخش اول این مطلب با عنوان راهنمای استفاده از توربین‌های بادی در مناطق مسکونی، شرایط اولیه استفاده از انرژی باد در این‌گونه مناطق شرح داده شد. بخش دوم و نهایی این مطلب به مواردی مانند محل نصب، برج‌ها (پایه‌ها)، اثرات زیست محیطی و … اختصاص دارد.

در بخش اول راهنمای استفاده از توربین‌های بادی در مناطق مسکونی، شرایط اولیه استفاده از انرژی باد در این‌گونه مناطق شرح داده شد. بخش دوم و نهایی این مطلب به مواردی مانند محل نصب، برج‌ها (پایه‌ها)، اثرات زیست محیطی و … اختصاص دارد.

 مناطق متداول و مناسب برای نصب توربین‌های بادی

زمین‌های مسطح‌ و تپه‌ها: ممکن است با انحراف جهت جریان باد و برخورد با صخره‌ها یا پرتگاه‌ها وزش باد متلاطم (گردابی) شود، پس دور بودن کافی ژنراتور از صخره‌ها برای جلوگیری از وزش‌های گردابی لازم است.

بالای تپه‌ها: باد در هنگام وزیدن در بالای تپه‌ها متراکم شده و سرعتش افزایش می‌یابد. در مکان‌های صحیح، حتی قادر خواهید بود از پایه‌های کوتاه‌تری استفاده کنید، البته پایه‌های کم‌تر از ۱۰ متر هرگز پیشنهاد نمی‌شوند. به‌عنوان یک قانون مهم کلی، پایه‌ها باید حداقل ۶ متر بالاتر از هر کدام از اشیاء اطراف باشند.

مناطق ساحلی یا کنار دریاچه‌ها: معمولاً بادهای غالب قوی از سمت اقیانوس‌ها می‌وزند. در این موارد نصب هر چه نزدیک‌تر ژنراتور به خط ساحلی اهمیت زیادی دارد. درخت‌ها و سازه‌های بلند می‌توانند در مسیر وزش باد به سمت ژنراتور باشند.

 برج‌ها

واضح است که توربین‌های بادی برای داشتن بهترین بازدهی باید در معرض باد باشند. اغتشاش در جریان باد که باعث کاهش عملکرد و کارآیی توربین می‌شود رابطه مستقیمی با ارتفاع از سطح زمین و ابعاد برج‌ها دارد. همچنین هرچه ارتفاع از سطح زمین بیش‌تر شود، سرعت باد نیز افزایش می‌یابد.

به‌عنوان یک قانون کلی به‌خاطر داشته باشید، توربین‌های بادی باید روی برج‌هایی با حداقل ارتفاع ۶ متر بالاتر از هر مانعی و تا مسافت ۷۶ متری آن‌ها نصب شوند. معمولاً توربین‌های کوچک‌تر نسبت به توربین‌های بزرگ‌تر روی برج‌های کوتاه‌تری نصب می‌شوند. برای مثال، یک توربین یک کیلوواتی معمولاً روی برجی با ارتفاع ۹ تا ۱۵ متری نصب می‌شود در حالی‌که یک توربین ۱۰ کیلوواتی احتیاج به برجی ۱۸ تا ۳۰ متری خواهد داشت. به‌علت مشکلاتی مثل اغتشاش، آلودگی صوتی و ایجاد لرزش، پیشنهاد نمی‌شود که توربین‌های بادی روی ساختمان‌های مسکونی کوچک نصب شوند.

کم‌هزینه‌ترین نوع برج، برج‌های مشبک مهار شده (guyed-lattice tower) هستند، مانند برج‌های رایج در آنتن‌های رادیویی یا برج‌های تلفن همراه. گاهی مدل‌های کوچک‌تر این برج‌ها را با بخش‌های لوله‌ای می‌سازند.

برج‌های خود ایستا که ساختار مشبک یا لوله‌ای دارند، فضای کم‌تری را اشغال می‌کنند اما قیمت بالاتری نیز دارند. دکل‌های تلفن می‌توانند برای توربین‌های بادی کوچک‌تر استفاده شوند.

برج‌ها، به‌خصوص برج‌های قابل مهار، می‌توانند با استفاده از یک جرثقیل یا وسیله نقلیه نصب شوند. این خصوصیت باعث می‌شود تا تمام کارها از روی زمین قابل انجام شدن باشد.

بعضی از برج‌ها و توربین‌ها می‌توانند به‌راحتی توسط مشتری نصب شوند، در حالی‌که سایر انواع نیاز به متخصصین دارند. دستگاه‌های مقاوم در برابر سقوط، شامل یک سیم با قفل قابل چفت شدن، در دسترس هستند و شدیداً برای هر برجی که قرار است برپا شود توصیه می‌شوند.

برج‌های آلومینیومی مستعد ترک خوردن هستند لذا باید از آن‌ها پرهیز کرد. خریدن یکی از برج‌هایی که معمولاً توسط کارخانه‌های تولیدکننده توربین‌های بادی پیشنهاد می‌شود بهترین راه برای تضمین سازگاری آن‌هاست.

آلودگی صوتی

سر و صدای تولیدی توسط توربین‌های بادی کوچک به اندازه‌ای نیست که توسط اکثریت مردم قابل شنیدن باشد. سروصدای تولیدی ناشی از یک سیستم بادی مسکونی متوسط کم‌تر از صدای یک ماشین ظرفشویی است.

بیش‌تر ژنراتورهای بادی در سایز مسکونی دستگاه‌هایی با گرداننده مستقیم و تعداد کمی بخش متحرک هستند. برخلاف توربین‌های استفاده شده در مزارع بادی، این توربین‌ها سرعت بالایی ندارند؛ بنابراین بیش‌تر سروصدای تولیدی توسط توربین‌های مسکونی، سروصداهای آیرودینامیکی (مربوط به حرکت هوا) است که توسط پره‌ها ایجاد می‌شوند. شرط شنیدن این سر و صدا این است که خارج از ساختمان باشید و خوب دقت کنید اما به‌هرحال صدای تولیدی کم‌تر از صدای یک فریزر است!

 سیستم‌های بادی کوچک و ایمنی عمومی

سؤال‌هایی در رابطه با ایمنی عمومی این توربین‌ها پرسیده می‌شود. نگرانی‌ها اغلب در مورد بی‌عیب بودن سازه برج، نحوه عملکرد در هنگام قطع برق یا در یخبندان است.

 قابلیت اطمینان سازه

ظرفیت برق تولیدی از توربین‌های بادی کوچک در آمریکا تقریبا ۱۵ مگاوات است (با بیش از ۲۰۰۰ نصب)، که همگی خود را به‌خوبی از لحاظ ایمنی اثبات نموده‌اند. کارخانه‌های نصاب، ستون‌ها را به‌عنوان تکیه‌گاه مناسبی برای سازه‌ها تضمین خواهند کرد. همچنین اجازه ساخت نیز مورد نیاز است و البته سازه باید با ساختمان‌های محلی و التزام‌های ایمنی مطابقت داشته باشد.

 هنگام قطع برق چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در هنگام قطع برق، سیستم‌های بادی کوچک به شبکه‌هایی که برای شناسایی قطعی طراحی شده‌اند و به‌طور اتوماتیک خاموش می‌شوند، متصل خواهند شد. بنابراین احتیاجی به شخص تعمیرکار نیست و خطری کسی را تهدید نمی‌کند.

 وضعیت یخ‌بندان

برخلاف شاخه‌های درختان، پره‌های توربین به‌نحوی طراحی شده‌اند که بتوانند حجم زیادی از برف را تحمل کنند. پس از جمع شدن برف روی پره‌ها، آن‌ها دیگر حرکت نمی‌کنند و خاصیت آیرودینامیکی خود را از دست می‌دهند. در حقیقت، رتوری که با برف پوشیده شده باشد بسیار آهسته حرکت می‌کند (تنها چند دور در دقیقه) و این باعث می‌شود خطری در زمان بارش برف ایجاد نشود. در نهایت برف‌ها آب شده و به پایین برج سرازیر می شود.

امکان آسیب رسیدن به افراد هنگام بالارفتن از برج توربین وجود دارد؟

این برج‌ها خطری بیش‌تر از برج‌های آب، تلفن همراه و … برای کسی در پی نخواهند داشت. برخی برج‌های بادی به‌نحوی طراحی می‌شوند که جای دست و یا پا نداشته باشند (در نتیجه کسی نمی‌تواند از آن‌ها بالا برود). برج‌هایی که نیاز به تعمیرات دارند می‌توانند توسط دستگاه‌هایی برای ممانعت از افتادن تجهیز شوند. برخی دیگر با قابلیت کاهش ارتفاع طراحی می‌شوند. در نتیجه خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری آن‌ها بر روی زمین انجام می‌شود.

 آیا توربین‌های کوچک با وسایل الکتریکی در تداخل هستند؟

پره‌های توربین‌های مدرن از چوب، فایبرگلاس و یا سایر مواد کامپوزیتی ساخته می‌شوند که در نتیجه هیچ تداخلی با دستگاه‌های الکترونیکی ایجاد نمی‌شود.

 آیا این توربین‌ها احتیاج به روشنایی دارند؟

سازه‌های کوتاه‌تر از ۶۰ متر احتیاج به روشنایی ندارند. هواپیماهای تبلیغاتی و خصوصی از پرواز در ارتفاعات کم‌تر از ۳۰۰ متر منع شده‌اند. این توربین‌ها تنها در صورتی به روشنایی نیاز دارند که در نزدیکی فرودگاه قرار گرفته باشند. بسیاری از سازه‌های بلندتر از توربین‌های بادی کوچک نیز، مثل خطوط انتقال، نیاز به روشنایی ندارند. به‌هر حال در صورت نیاز بهتر است چراغ هشداری در بالای توربین نصب شود.

 نصب

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد توربین‌های بادی کوچک باید روی برج‌هایی با حداقل ارتفاع ۶ متر از هر مانعی و تا مسافت ۷۶ متری آن نصب شوند. نصب این توربین‌ها به‌علت ایجاد لرزش و سر و صدا روی سقف خانه‌ها پیشنهاد نمی‌شود. این لرزش باعث ایجاد مشکل در بنای ساختمان خواهد شد. همچنین مشکلاتی را برای ژنراتور ایجاد می‌کند که باعث کوتاهی طول عمرش می‌گردد.

منبع: انرژی هاب

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=17112

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi