1

رازهای نوشتن یک طرح کسب و کار موفق

  • کد خبر : 10924
  • 20 بهمن 1395 - 12:11
رازهای نوشتن یک طرح کسب و کار موفق

طرح کسب و کار شرح مکتوبی از آینده ی کسب و کار شما و گزارشی جامع و مانع است که تمامی فعالیت هایی که قرار است انجام دهید و همچنین چگونگی انجام آن ها را بیان می کند. در واقع طرح کسب و کار مانند قطب نمایی است که شما را در میان قلمروهای ناشناخته ی کسب و کار هدایت می کند.

#طرح #کسب_و-کار#بیشتر_بدانیم #دانستنی

شما یک ایده ی عالی برای طراحی یک محصول و یا خدمت دارید و می خواهید که هر چه زودتر کسب و کار خودتان را راه بیندازید و به سرعت تبدیل به استیو جابز بعدی شوید و محصولتان را جهانی کنید! این واقعاً عالی است. پس بهتر است همین الآن شروع کنید…

اما نه! صبر کنید، دست نگه دارید…

انجام فعالیت هایی تبدیل ایده ها را به کسب و کارهای موفق و سودآور ممکن می سازد. شما قبلاً مدل کسب و کار خود را خلق کرده اید و حالا می خواهید یک مرحله جلوتر بروید. پس بهتر است دست به قلم شوید و شروع به نوشتن طرح کسب و کار خود کنید.

طرح کسب و کار چیست و چرا شما به آن احتیاج دارید؟

طرح کسب و کار شرح مکتوبی از آینده ی کسب و کار شماست. طرح کسب و کار گزارشی جامع و مانع است که تمامی فعالیت هایی که قرار است انجام دهید و همچنین چگونگی انجام آن ها را بیان می کند. در واقع طرح کسب و کار مانند قطب نمایی است که شما را در میان قلمروهای ناشناخته ی کسب و کار به مسیر درست هدایت می کند.

نوشتن طرح کسب و کار هم به کارآفرینان و هم به سرمایه گذاران کمک می کند.

کارآفرینان با نوشتن طرح به خوبی با تمامی ابعاد کسب و کار خود آشنا می شوند و با برنامه ریزی، منابع و امکانات خود را به فعالیت های مختلف تخصیص می دهند و با این کار ریسک کسب و کار خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

سرمایه گذاران با بررسی طرح کسب و کار میزان موفقیت آمیز بودن طرح را می سنجند و تصمیم به سرمایه گذاری می گیرند.

 چه فعالیت هایی نیاز به طرح کسب و کار دارند ؟

*شروع یک کسب و کار جدید.

*توسعه کسب و کار موجود به وسیله ارائه محصول جدید، ایجاد کانال های ارتباطی جدید و یا ورود به بازار های جدید.

*خریدن یک کسب و کار و یا واگذاری امتیاز کسب و کار.

*خارج شدن از کسب و کار فعلی که نیازمند قرار دادن اطلاعات شرکت در اختیار خریداران بالقوه است.

طرح کسب و کار برای استارت آپ ها

برای یک کسب و کار استارت آپی ساده که نیازی به سرمایه گذار بیرونی ندارد، ابتدا یک طرح غیر رسمی ده صفحه ای بنویسید تا مطمئن شوید که ایده تان قابل اجرا و سودآورد است. سپس طرح خود را به خانواده و دوستانتان که یکی از مهم ترین حامیان شما در این راه خواهند بود، نشان دهید. طرح ساده ی شما باید در برگیرنده ی موارد زیر باشد: برنامه های بازاریابی، شرح مختصری از فعالیت های قبلی خود، برنامه مالی دقیقی که بر طبق آن بتوانید عملکرد کسب و کارتان را در هر دوره بسنجید و مهم تر از همه وجه تمایز محصولتان با دیگر محصولات موجود(چیزی که باعث می شود مشتریان خواهان محصول شما باشند!)

اما اگر استارت آپ شما نیاز به وام و سرمایه گذار دارد باید آستین بالا بزنید و یک طرح کامل و مفصل برای کسب و کار خود بنویسید. بانک ها و یا سرمایه گذاران مستقل به راحتی به شما پول نمی دهند. آنها باید از ریزترین جزئیات فعالیت های کسب و کاریتان آگاه شوند. در قسمت بعد جزئیات یک طرح کسب و کار کامل را برایتان تشریح می کنیم.

طرح کسب و کار ضامن موفقیت شما نیست.

گرچه نوشتن یک طرح خوب می تواند به فعالیت های شما جهت دهد و گزارشی برای ارائه به سرمایه گذاران احتمالی باشد اما باید توجه داشت که نوشتن طرح کسب و کار معمولاً بر پایه فرضیاتی است که شما درباره ی رویداد های آینده ساخته اید، بنابراین باید آماده ی ملاقات آینده ی نامعلوم باشید! ممکن است پیش بینی هایتان درست از آب در نیاید.

طرح کسب و کارتان را هوشمندانه بنویسید.

باور کنید که به نظرات دیگران احتیاج دارید. از مشاوران برای بهبود مدل و طرح کسب و کارتان کمک بخواهید. از بازخورد های افراد با تجربه استفاده کنید و فقط به دنبال شنیدن تعریف و تمجید نباشید.

بنویسید، فکر کنید، مشورت کنید، مطالعه کنید، دوباره بنویسید. گرچه زمان ارزشمند و محدود است اما شما نمی توانید در یک نشست یک طرح کسب و کار کامل بنویسید. نوشتن طرح کسب و کار یک فرآیند تدریجی است.

مهارت های گرافیکیتان را به کار ببرید. از پاورپوینت، اکسل، ورد و تمامی نرم افزارهایی که در دسترستان هست استفاده کنید و طرح خود را در نهایت سادگی زیبا کنید.

مشتری، مشتری و باز هم مشتری. آنها باید بخش بزرگی از فکر و ذهن ما را اشغال کنند. در همه ی مراحل به نیاز و مشکلات مشتریان خود توجه داشته باشید.

به شما هیچ سهمی از دنیای کسب و کار داده نمی شود مگر اینکه خودتان تلاش کنید. حتی اگر یک قرار داد رسمی هم بسته باشید باز هم نیاز دارید که محصولات متمایزی را تولید کنید و با یک برنامه بازاریابی مدوّن آن ها را به فروش برسانید.

نوشتن طرح کسب و کار هرگز تمام نمی شود!

یک طرح کسب و کار خوب و کاربردی همیشه در حال تغییر و تحول است. همان طور که کسب و کار شما پیوسته با چالش هایی مواجه می شود و تغییرات بزرگ و کوچکی در آن رخ می دهد طرح کسب و کارتان نیز همراه با فعالیت هایتان دگرگون می شود. اهداف و حتی چشم انداز شما با گذر زمان دستخوش تحولاتی می شوند. با این حال این بهانه خوبی برای ننوشتن طرح کسب و کار نیست. اگر کسب و کار شما در زمینه ای است که در آن سر رشته ای ندارید، بهتر است با یک طرح راحت و دم دستی شروع کنید که در واقع نمونه ی ساده شده ی یک بیزینس پلن است. با این طرح ساده، ایده ی خود را تست می کنید و در زمینه کسب و کاری جدید هم تجربه کسب می کنید.

از طرف دیگر ممکن است شما وسواس پیدا کنید که یک طرح کسب و کار کامل و بدون نقص بنویسید. یک طرح کسب و کار عالی به هیچ دردی نمی خورد اگر شما شروع به فعالیت نکنید. اگر شما یک استارت آپ هستید و پس از گذشت 6 ماه هنوز درگیر نوشتن طرح کسب و کارتان هستید بهتر است درخواست کمک کنید!

 منبع: مدیر اینفو

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=10924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi