6

دگردیسی جاده مخصوص کرج

  • کد خبر : 11186
  • 18 فوریه 2017 - 17:22
دگردیسی جاده مخصوص کرج

روند دگردیسی جاده مخصوص کرج که به نام بزرگراه شهید لشکری نامگذاری شده است، جاده ای که از چند دهه پیش محل استقرار صدها و شاید هزاران واحد تولیدی و صنعتی بوده است و اکنون با توسعه مناطق شهری و گسترش پایگاههای جمعیتی، ناگزیر در حال تغییر بوده و بخصوص در

دگردیسی جاده مخصوص کرج

دگردیسی هرچند واژه و اصطلاحی است که بیشتر در علوم جانورشناسی به کار می رود، اما می توان از آن برای دگرگونی شهر در طول زمان براثر تخریب، بازسازی، نوسازی، تغییر بافت جغرافیایی، جایگزینی و گسترش جمعیتی هم استفاده کرد، اتفاقی که در سالهای اخیر در جاده مخصوص کرج در حال رخ دادن است. در تشریح این دگردیسی اجتناب ناپذیر لازم است توضیحی درباره روزنامه دنیای اقتصاد غرب استان تهران، یعنی همین روزنامه ای که در دست دارید و درحال مرور مطالب آن هستید، داده شود که چندان بی ارتباط با دگردیسی جاده مخصوص هم نیست. این اولین ضمیمه روزنامه دنیای اقتصاد غرب استان تهران است که در کنار پوشش اخبار و رویدادهای مناطقی چون شهریار، رباط کریم، ملارد، شهر قدس و … تلاش و تمرکز خود را بیشتر معطوف به جاده مخصوص کرده است، به عبارت دیگر این روزنامه به دنبال آن است تا با انعکاس و اطلاع رسانی مستمر و اختصاص دادن بخش عمده ای از صفحات خود بطور خاص به تغییر و تحولات جاده مخصوص و ظرفیت های چشمگیر تولیدی، صنعتی و اقتصادی آن، سهم نشریه دنیای اقتصاد به عنوان پرتیراژترین و پرخواننده ترین جریده اقتصادی کشور را در این منطقه ادا کند.

با این حساب بنا داریم، اکنون که جاده مخصوص کرج دیگر فقط یک جاده معمولی نیست، بلکه در حال تغییر و تبدیل شدن به شاهراه و مرکز ثقل عرضه و فروش انواع کالا و خدمات در کشور است، بطور قطع به یک نشریه اختصاصی هم نیاز دارد، لذا عموم فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع، دارندگان فروشگاه و نمایشگاه انواع محصولات، مراکز خرید و فروش و … واقع در جاده مخصوص، برای اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت های خود می توانند با دفتر سرپرستی این روزنامه در جاده مخصوص تماس بگیرند. حال، بازگردیم به روند دگردیسی جاده مخصوص کرج که به نام بزرگراه شهید لشکری نامگذاری شده است، جاده ای که از چند دهه پیش محل استقرار صدها و شاید هزاران واحد تولیدی و صنعتی بوده است و اکنون با توسعه مناطق شهری و گسترش پایگاههای جمعیتی، ناگزیر در حال تغییر بوده و بخصوص در سالهای اخیر نوع جدیدی از فعالیت های اقتصادی در اطراف این جاده درحال شکل گیری است. این تغییر و تحول در واقع شامل انتقال واحدهای تولیدی و صنعتی اطراف این جاده به شهرک های صنعتی است که فروشگاهها، نمایشگاهها و مراکز بزرگ خرید و فروش انواع کالاها جایگزین آنها می شوند، روندی که دارای مزیت های بسیاری است و نه تنها از سوی دولت ترغیب و تشویق می شود، بلکه با موافقت و استقبال صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی نیز مواجه شده است.
با کوچ این کارخانه ها و واحدهای تولیدی که دارای زمین و سالن های وسیع هستند، جاده مخصوص کرج رفته رفته به بزرگترین مراکز عرضه و فروش انواع محصولات و کالاها تبدیل شده، به نحوی که با جایگزین شدن چندین فروشگاه بزرگ از جمله شهر فرش، هایپر مبل،  تالار عروسی، پارک آبی، موزه ماشین های قدیمی، مرکز خرید و فروش خودرو و وجود شهرک سینمایی به عنوان یادگار زنده یاد علی حاتمی در هفته ها و ماههای اخیر حتی بعدازظهرها و پس از ساعات اداری تا پاسی از شب نیز شاهد شلوغی و حضور پررنگ و هرچه بیشتر شهروندان و خریداران در این منطقه هستیم. عرضه مستقیم کالا از تولید به مصرف، حذف واسطه ها و کاهش قیمت تمام شده و دسترسی خریداران به کالا و محصولات با نرخ های مناسب تر و پایین تر و عرضه محصولات متنوع یکی دیگر از مزیتهای این دگرگونی در جاده مخصوص کرج به شمار می رود، ضمن اینکه این فروشگاه ها خارج از محدوده طرح ترافیک واقع شده و دارای پارکینگ هستند، بنابراین توسعه مراکز فروشگاهی در این منطقه در کاستن از ترافیک و آلودگی هوا نیز موثر است.
یک ویژگی ممتاز دیگر جاده مخصوص، قرار گرفتن این جاده بین جاده قدیمی و اتوبان تهران – کرج است که دسترسی جاده مخصوص را بسیار تسهیل کرده است، بخصوص که مدیریت منطقه ۲۱ شهرداری تهران اعلام کرده است پروژههایی در دست اتمام دارد که شامل دسترسیهای سمت غرب بزرگراههای شرقی ـ غربی تهران همانند همت، حکیم، آزادراه کرج، جاده مخصوص و جاده قدیم است که از جهت شمالی و جنوبی به یکدیگر متصل خواهند شد، در واقع هدف این است که دسترسیهای متعددی برای ورود به شهر تهران ایجاد شود تا از این طریق از حجم ترافیک در مبادی ورودی به شهر تهران کاسته شود.
شاید اجرای طرح قانونی انتقال صنایع آلوده کننده و مزاحم که شمار آنها چندان کم هم نیست، به شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران از دیگر ویژگی هایی باشد که همه واحدهای تولیدی مستقر در این منطقه و جاده مخصوص را نیز شامل می شود، یعنی طبق این قانون کلیه واحدهای تولیدی و صنعتی این جاده لاجرم باید از این منطقه به نقاط دورتر و شهرک های صنعتی انتقال یابند، منتها اجرای کامل آن کمی زمان بر خواهد بود.
حال صرف نظر از زمان بندی کوچ این واحدهای تولیدی و صنعتی که حسب اجبار قانون اندکی زودتر یا کمی دیرتر اما در نهایت اجرا خواهد شد، این اتفاق را نیز می توان نشانه و علامت مثبت دیگری ارزیابی کرد که شرایط و زمینه مناسب تری برای تبدیل شدن جاده مخصوص به بزرگترین مرکز فروشگاهی عرضه انواع محصولات در کشور را مهیا ساخته و دورنمای موفق و آینده ای درخشان از این جاده را نوید می دهد. به هرحال روند دگردیسی جاده مخصوص کرج چند سالی است که آغاز شده تا جایی که به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران مذاکره و رایزنی با دو خودروساز بزرگ مستقر در اطراف این جاده برای انتقال به شهرک های صنعتی در حال انجام است و در نظر داریم براساس قانون در یک برنامه بلندمدت، این منطقه را به فضای گردشگری، هتل و منطقه مسکونی و تجاری یا فضای سبز تبدل کنیم. و کلام آخر اینکه انتقال و فعالیت برندهای معتبر و فروشگاههای بزرگ برای عرضه انواع محصولات اعم از لوازم خانگی، مواد غذایی، شوینده ها و پاک کننده ها، خدمات خودرویی و ایجاد بورس کالاهای مختلف در فضای وسیع موجود در اطراف جاده مخصوص، نه تنها طرح دور از دسترس نیست بلکه تسریع در اجرای آن منافع عمومی و رفاه شهروندان را به دنبال دارد.

نویسنده: سیدرضا جمشیدی
منبع: ویژه نامه غرب استان تهران دنیای اقتصاد

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11186

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi