1

دولت رفتار مسئولانه با محیط زیست را از خود شروع کند

  • کد خبر : 22685
  • 22 ژانویه 2018 - 16:02
دولت رفتار مسئولانه با محیط زیست را از خود شروع کند

دولت رفتار مسئولانه با محیط زیست را از خود شروع کند

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بخشنامه جدید این سازمان در زمینه ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی در «محیط زیست» اظهار کرد: این تصمیم علاوه بر بعد محیط زیستی جنبه عدالت محورانه دارد و دولت باید در انجام رفتارهای محیط زیستی پیشقدم باشد.

به گزارش دانستنی آنلاین کاوه مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، توضیحاتی در مورد پیشنهاد اخیرش به سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی آب ارائه داد و گفت: خوشبختانه این پیشنهاد از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پذیرفته و به کلیه ادارات محیط زیست استان‌ها و شهرستان‌ها، به علاوه دانشکده و پژوهشکده محیط زیست بخشنامه شد.

وی با بیان اینکه ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی دستور رئیس سازمان محیط زیست است و به‌ طور قطع باید اجرایی شود، تاکید کرد: پایبندی به قوانین و دستورالعمل‌های سازمان برای کارکنان و زیرمجموعه آن امری ضروری است و تخطی از آن جرم تلقی می‌شود و طبیعتا هر گونه تخلف از این دستور پیگرد خواهد داشت.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: ممنوعیت استفاده از بطری‌های آب یک پیشنهاد نیست بلکه قانونی است که به کلیه بخش‌های محیط زیست ابلاغ شده است البته در مناطقی که کارکنان ادارات و محیط‌بانان از دسترسی به آب شرب سالم محروم هستند، ممانعتی برای استفاده از بطری‌های آب پلاستیکی وجود ندارد.

مدنی در پاسخ به این پرسش که ایده ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی چطور شکل گرفته است؟ اظهارکرد: در خیلی از نقاط دنیا نسبت به استفاده از آب بطری نگرش خاصی وجود دارد و در کشورهای مختلف، مطالعات اجتماعی متعددی روی این موضوع صورت گرفته است. برای مثال نتایج مطالعه‌ای در کانادا نشان می‌دهد که هر چه سطح دانش افراد جامعه بالاتر باشد، میزان استفاده از بطری آب کمتر و اعتماد به آب شرب لوله‌کشی بیشتر است.

وی تصریح کرد: از آنجا که در خیلی از نقاط دنیا نظارت مناسب بر تولید آب‌های بطری وجود ندارد؛ افراد ترجیح می‌دهند که از آب شرب لوله‌کشی استفاده کنند. مهم‌تر از جنبه سلامت آب بطری، بعد محیط زیستی آن مطرح است و قطعا تلاش افراد این جوامع برای کاهش میزان تولید پسماند پلاستیکی نیز در تصمیم آن‌ها برای استفاده نکردن از بطری‌های آب تاثیرگذار است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه در دنیا به طور متوسط از هر پنج بطری تنها یک بطری بازیافت می‌شود، گفت: قاعدتا این وضعیت در کشور ما بدتر است و پلاستیک‌ها تا مدت‌های طولانی در طبیعت باقی می‌مانند. به علاوه اینکه برای تولید هر بطری آب نیم‌ لیتری یک و نیم لیتر آب مصرف می‌شود، همچنین میزان قابل توجهی انرژی برای تولید این بطری‌ها استفاده می‌شود و به مقدار چشمگیری گاز گلخانه‌ای انتشار می یابد.

دولت از خود شروع کند

وی تاکید کرد: واضح است هر کسی که از بطری‌های پلاستیک آب استفاده می‌کند در حال اثر گذاری روی محیط زیست است اما نکته حائز اهمیت این است که اگر سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال دعوت مردم به استفاده نکردن از بطری‌های پلاستیکی است باید این کار را از خود شروع کند و سازمان حفاظت محیط زیست و دولت باید در این زمینه پیش قدم باشند.

منبع: ایسنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=22685

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi