12

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان آغاز به کار کرد

  • کد خبر : 31173
  • 14 آگوست 2018 - 9:05
دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان آغاز به کار کرد

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان آغاز به کار کرد

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بخش موسیقی نواحی در تهران آغاز به کار کرد.

این جشنواره بر اساس جدول اعلام شده از امروز ۲۲ مرداد تا ۱ شهریور در فرهنگسرای نیاوران به موسیقی نواحی می پردازد.
موسیقی آذربایجان نخستین روز جشنواره را به خود اختصاص داده تا در سه نوبت به داوری این موسیقی پرداخته شود. رقابت ها در سه بازه زمانی ۹ تا ۱۳، ۱۴ تا ۱۶، ۱۷ تا ۲۱ انجام می شود. داوران از ساعت ۹ الی ۱۳ به تار، قانون و گارمون گوش می سپرند، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ کمانچه نوازان منتخب با هم رقابت می کنند و از ساعت ۱۷ تا ۲۱ نوازندگان قوپوز، دایره و نقاره مورد قضاوت قرار می گیرند.
دوازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و فرهنگسرای نیاوران از ۲۲ مردادماه تا ۱۸ شهریورماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به جشنواره ملی موسیقی جوان اعلام کرد: این جشنواره راهی به آینده موسیقی ایران است و به شایستگی می تواند هویت و فرهنگ ما را در جهان نشان دهد. موسیقی ما نیز که برگرفته از قرن ها و سال ها همزیستی و همراهی فرهنگ ها، آداب و باورهای متنوع و هویت اجتماعی مردم این سرزمین است، به پشتوانه گذشته درخشان و فروزان در مسیر پرشتاب جهان معاصر، پایدار و پوینده پیش می‌رود.
وی در بخش دیگری از این پیام آورده است: شایستگی و توانمندی نوجوانان و جوانان ایران زمین در هنر موسیقی در پرتو اندیشه و تجربه پیشکسوتان و هنرمندان نشانی از پایندگی و بالندگی موسیقی روستاها و شهرهای ایران‌زمین است.
براساس این گزارش، داوران این جشنواره پیش از این در مراحل مقدماتی و پذیرش آثار، جشنواره موسیقی جوان را هویت آینده فرهنگی کشور ترسیم کرده بودند.
حسین علیزاده از داوران دستگاهی این جشنواره پیش از این در نشستی خبری گفت: وقتی واژه جوان را به کار می بریم با انرژی و امید توام است. همین عنوان جشنواره نیز مخاطب را جذب می کند. انگیزه ما هم که در این جشنواره فعال هستیم همین است. دیدگاه ما به این جشنواره، به صورت یک اتفاق ملی است.
استاد پیشکسوت موسیقی با بیان اینکه ما بارها دراین جشنواره از این همه استعداد تحت تاثیر قرار گرفتیم، اظهار داشت: گاهی آنچنان رقابت ها نزدیک است که انتخاب را برای ما دشوار می کند.
حمیدرضا اردلان از داوران موسیقی مقامی این جشنواره هم با انتقاد از بی اطلاع بودن از سرنوشت پدیده های موسیقی که آقازاده های حقیقی فرهنگی هستند، و این گونه رها کردن سرمایه های فرهنگی بی تردید به کشور صدمه خواهد زد، گفته بود که سرمایه هایی مثل هنرمندان اصیل خراسان، ترکمن، تبری، بلوچ، کرد، لر، آذری، گیلک و غیره همه با هم وجه فرهنگی و هویت ایرانی کشورمان را شکل می دهند و بخش قابل ملاحظه ای از این فرهنگ در موسیقی پا می گیرد. درست مثل موضوع اتصال به شعر، رقص، منظومه ها و ادبیات، به لباس و ملزومات، تکمیل کننده آیین ها به همه این موارد موسیقی ربط دارد.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi