دستیابی به صلح در سایه صنعت گردشگری که خود موجب تلاقی فرهنگ ها و آداب و رسوم اقوام و ملل مختلف و به عنوان یک صنعت کارآفرین، امکان پذیر است.
صنعت گردشگری به معنای ملاقات انسانها با یکدیگر، فرهنگ و طبیعت است و مهمترین چیزی که در این صنعت شکل می گیرد آگاهی و درک است که به همزیستی و درک متقابل و صلح می انجامد.
به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی، مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این مطلب در پیش همایش تخصصی نخستین همایش ملی توسعه کارآفرینی و کسب و کار هنرهای سنتی و صنایع دستی در بومگردی گفت: بوم با خاک و سرزمین متفاوت بوده و رابطه مثلث گونه انسان و محیط زندگی او با فضایی است که به آن اکولوژی و با مفهومی بالاتر بوم گفته می شود.
او در ادامه بوم را فرهنگی انسانی تعریف کرد که در یک سرزمین شکل گرفته است و با اشاره به وجود بوم های مختلف گفت: معرفه هر کدام از این بوم ها ، رابطه بین زیستن و مکان است.
دستیابی به صلح در سایه صنعت گردشگری
او گفت: مهمترین رکن برای ایجاد یک وضعیت اقتصادی خوب، صلح است و یکی از زیربناهای صلح؛ شناخت حاصل از گردشگری است.
او هدف از توسعه گردشگری را ایجاد وفاق بین بوم های گوناگون در ایران و در رویکرد جهانی همزیستی با سایر ملل است.
او بومگردی را اصل و درک واقعیت فرهنگی یک منطقه دانست و گفت:با در ک بوم می توان ویژگ هیا یک منطقه را شناخت و براساس آن رفتار صحیحی داشت.
او با بیان این نکته که نشناختن بوم و تاریخ یک منطقه و رفتار غلط با آن، مشکلات عدیده به وجود خواهد آورد، به مشکلات محیط زیستی در استان خوزستان اشاره کرد.
او در ادامه گفت: امروزه در نطنز زعفران کاشته می شود و این یک فاجعه است چون در واقع برای یک سود موقت خاک این منطقه را از بین می بریم.
منبع: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری