2

در خانه کودک باهوش تربیت کنید

  • کد خبر : 31184
  • 23 مرداد 1397 - 9:41
در خانه کودک باهوش تربیت کنید

در خانه کودک باهوش تربیت کنید

برای داشتن کودکان باهوش لزوما نیازی نیست تا در کلاس های مختلف آنها را ثبت نام کنید. هر کودکی یک ظرفیت و توانایی در یادگیری دارد که متناسب با سن آنها نیز تغییر می کند. والدین برای آنکه فرزندان باهوشی تربیت کنند می توانند با انجام بازی ها در خانه، به بالا بردن ضریب هوشی کودک شان کمک کنند.
هوش اساسا چیست؟ آزمون های هوشی چه چیز را می سنجند و چه عواملی در هوش کودکان سهیم اند. اما برای اینکه کودکی با هوش تحصیلی بالا داشته باشیم چه کار باید بکنیم؟

این سوال گاهی آن قدر باعث سردرگمی و سراسیمگی والدین می شود که دست به دامن انواع  روش هایی که ادعا می کنند موثرند می برند در حالی که نه تنها اثر آن را نمی بینند بلکه به مرور متوجه پژمرده شدن روحیه کودک خود نیز خواند شد.

شما مهم ترین معلم کودک خود هستید

روانشناسان معتقدند که محیط خانه می تواند  ضریب هوشی کودکان را بین 15-35 نمره تغییر دهد. بنابراین کارکردن والدین با کودکان به منظور ایجاد و تقویت توانایی هایی که در آزمون های هوش مورد سنجش قرار می گیرند نه تنها به نفع کودک است بلکه یکی از مسئولیت های آنها به شمار می رود. همانگونه که از مسائل مربوط به تغذیه کودکمان مطلعیم تا بتوانیم سلامت جسمانی او را تضمین کنیم باید از مسائل مربوط به هوش و ذهن کودک نیز اطلاع داشته باشیم تا با تغییر در نوع رابطه با کودک خود، هوش او را بارور سازیم.  البته این یک عملکرد یک شبه یا یک ماهه نیست بلکه یک نوع سبک رفتاری طولانی مدت است.

یکی از بهترین روش ها برای کتاب خواندن برای کودک خواندن دیالوگی است. در این روش علاوه بر خواندن کتاب والدین باید با کودک تعامل هم داشته باشند.

اشتباه نکنید ما نمی گوییم خانه را به کلاس درس تبدیل کنید، دائما از فلش کارت استفاده کنید یا از هر لحظه یک فرصت یادگیری بسازید، نه ! همه چیز باید در تعادل باشد.ممکن است الان در ذهنتان بیاید که من هر روز ساعتی برای کودکم کتاب می خوانم اما مهم این است که این فعالیت را چگونه انجام می دهید که مخزن واژگان او را غنی تر سازد و او را در آینده  به فردی کتاب خوان تبدیل کند؟ آیا برای او شعر های کودکانه می خوانید؟ آیا می دانید که اشعار کودکان آگاهی واج شناسی را به کودک می آموزند؟ و آیا می دانید واج شناسی یکی از مهارت های پیش خوانی است؟

خانه کلاس درس نیست

ذهن کودک را بر انگیزید اما مراقب باشید فعالیت برایش مفرح و جالب باشد. نکته ی کار در این است که کمک شما باید به تدریج و با حوصله باشد. مراقب باشید اورا تحت فشار قرار ندهید و در خود انتظارات غیر واقع بینانه ایجاد نکنید. تقریبا همه ی متخصصان امر به والدین هشدار می دهند که در تعاملات روزانه با کودک در خانه بیش از حد بر یادگیری تمرکز نکنند. توصیه آنان این است که راحت باشید و بگذارید فرزندتان از کودکیش لذت ببرد و تحصیل را بگذارید برای بعد. بازی چیزی است که هر چه بیشتر باشد بهتر است. بازی برای کودک حیاتی است و  آنها از راه بازی کردن یاد میگیرند. اما انجام فعالیت های یادگیری محور برای 15 – 25 دقیقه به طور روزانه می تواند نتایج بسیار قابل توجهی به بار آوردو انجام این فعالیت ها در کنار بازی ها و فعالیت های روزانه به شدت توصیه می شود.

هنگام فعالیت با کودک خود باید سه نکته را همیشه به یاد داشته باشید:
_ اختصاص بیشترین زمان برای بازی کردن،
_پیروی از کودک در بازی، و
_تبدیل فعالیت ها به فعالیت های لذت بخش به طوری که کودک بی حوصله نشود.

چه فعالیت هایی برای بارورکردن هوش کودکان لازم است؟

ما در اینجا دو نوع فعالیت را برای شما معرفی خواهیم کرد: دسته ی اول فعالیت هایی که وارد زندگی شما و در آن تنیده می شوند و به هیچ زمان اضافه ای نیاز ندارد و مزاحمتی ایجاد نمی کند. این پیشهاد ها را درس های زندگی روزمره می نامیم. مثلا نوع خاص چیدن سفره.

دسته ی دوم پیشنهاد ها را می توانیم بازی ها بنامیم. این ها را می توانید در برنامه ی بازی روزانه ی کودک وارد کنید یا در زمان هایی مثل  رانندگی، هنگامی که در صف انتظار نشسته اید به کار ببرید.

البته سعی نکنید تمام فعالیت ها را انجام دهید بلکه باتوجه به مواردی که کودک علاقه دارد و متناسب سن اوست برنامه ریزی کنید.

تمام این فعالیت ها موجب ارتقای تمام یا برخی از مهارت های هفتگانه ای که پایه ی آزمون های هوشی  و یادگیری تحصیلی اند میگردند. این مهارت ها شامل : حوزه های زبان،حافظه،دانش و درک مطلب،ریاضیات،دیداری-فضایی ، شناختی و مهارت های حرکتی ظریف می باشند.

مهارت اول
خواندن؛ فعالیتی برای تقویت تمام مهارت های هفت گانه

روزی یک مادر از آلبرت اینشتین پرسید: چه طور می توانیم هوشبهر فرزندانمان را افزایش دهیم ؟ او جواب داد: از همان دوران نوزادی کتاب داستان برایشان بخوانید. همان طور که می بینید اینشتین نگفت آن ها را با فلش کارت ها کلافه کنید یا به انها ریاضیات تدریس کنید. بلکه توصیه می کند  برایشان کتاب  داستان بخوانید. بسیاری از والدین برای کودکشان کتاب های داستان می خوانند. اما روش بهینه ای برای خواندن ندارند. یکی از بهترین روش ها برای کتاب خواندن برای کودک خواندن دیالوگی است. در این روش علاوه بر خواندن کتاب والدین باید با کودک تعامل هم داشته باشند.
اما چگونه می توانید این کار را بکنید؟ راه های زیادی وجود دارند مثلا کودک را ترغیب کنید که چیزی در مورد داستان بگوید مثلا برای کودک 2 تا 3 سال می توانید جمله ای به او بدهید تا آن را کامل کند: ( به این دایناسور نگاه کن. پاهایش کوچک اند ولی گردنش….) یا سوالاتی با استفاده از ادات پرسشی چه کسی ، کجا و چه چیزی بپرسید : ( اسم ملکه چی بود؟) یا برای کودک سنین 5-6 سال میتوانید راه هایی دیگری انتخاب کنید مثلا : از ادات پرسشی چرا و چه زمانی استفاده کنید  یا از او بخواهید چیزی را در مورد داستانی که خواندید توضیح دهد .

بازی هایی که می توانید در این حیطه انجام دهید نیز متنوع اند :
مهارت های داستان گویی فرزندانتان را افزایش دهید: از کتاب های مصور بدون نوشته استفاده کنید.
بازی های ریتمیک و قافیه دار انجام دهبد: سه کلمه به او بدهید اگر هم قافیه بود او دست بزند مثلا آب، خواب، قاب.
انواع مختلفی از بازی های قافیه دار وجود دارند که می توانید آن ها را در مورد کودک خود به کار برید.

ادامه دارد…
منبع: تبیان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi