2

در باره انواع سنگ های ساختمانی بیشتر بدانیم – بخش اول

  • کد خبر : 17666
  • 05 مهر 1396 - 13:15
در باره انواع سنگ های ساختمانی بیشتر بدانیم – بخش اول

امروزه از انواع مختلف سنگ های ساختمانی در ساخت و ساز ساختمان ها استفاده می شود. به نظر می رسد داشتن شناخت و آگاهی لازم در مورد انواع سنگ های ساختمانی برای افرادی که قصد ساخت و ساز دارند، ضروری است. لذا در این نوشتار مطالبی در این خصوص گردآوری شده است.

امروزه از انواع مختلف سنگ های ساختمانی در ساخت و ساز ساختمان ها با توجه به اقلیم و منطقه از لحاظ آب و هوایی و وضعیت جوی مناطق، استفاده می شود.

به نظر می رسد داشتن شناخت و آگاهی لازم در مورد انواع سنگ های ساختمانی برای افرادی که قصد ساخت و ساز دارند، ضروری است. لذا در این نوشتار مطالبی در این خصوص گردآوری شده است.

سنگ مرمریت ( Marble Stone)

ﻣﺮﻣﺮ ﺣﺎﺻﻞ دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﺳﻨﮓﻫﺎی آﻫﻜﻲ اﺳﺖ. ﺳﻨﮕﻲ ﻛﻪ ﻋﻤﻮﻣﺎً ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻓﺸﺎر و ﺣﺮارت در ﺣﻴﻦ دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ، در اﺛﺮ ﺗﺒﻠﻮر ﻣﺠﺪد، ﺑﺎﻓﺖ ﺑﻠﻮرﻳﻦ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰی ﭘﻴﺪا ﻣﻲﻛﻨﺪ اما مرمریت سنگی دگرگون شده است که با تبلور مجدد سنگ آهک به وجود می آید، بدین گونه که به مرور زمان و تحت فشار و حرارت، بافت و ساخت سنگ آهک دگرگون شده، مجدداً تبلور یافته و یک کلسیت بزرگ، زبر و رگه دار را به وجود می آورد. کانی اصلی تشکیل دهنده اغلب مرمریت ها، کلسیت بوده و نیز دارای کانی های دیگری مانند کوارتز، گرافیت، هماتیت، لیمونیت، پریت و … است. سنگ مرمریت به خاطر زیبایی، استحکام و مقاومت در برابر آتش و فرسایش، سنگی با ارزش به شمار می رود. ایرانیان و یونانیان باستان در بناها و مجسمه های خود از این سنگ استفاده های فراوانی می بردند. هنرمند ایتالیایی میکل آنژ، مرمریت ایتالیا (کارارا) را در مجسمه های فراوانی به کار برد.. در مقایسه با تراورتن، سنگ مرمریت به دلیل برخورداری از سختی بیشتر و تخلخل کمتر برای استفاده در کف و پله کاربرد بیشتری دارد.

لیست محصولات سنگ مرمریت: Marble مرمریت Panda white پاندا وایت سفید مشکی – تراورتن – مرمریت ابزار حجم روشن – سنگ مرمریت سیلک امپرادور طوسی – سنگ مرمریت لته لته ترکیه- Latte سفید – کریستال مرمریت اکواتور equatore سفید توسی راه راه – More Info Marble Stone

سنگ گرانیت ( Granite Stone )

سنگ خارا یا گرانیت گونه‌ای سنگ آذرین درونی است بخاطر همین علت بافت آن دارای دانه‌های متوسط تا درشت بوده و دارای دُرّ کوهی (کوارتز) و فلدسپات، میکا و پاره‌ای کانی‌های دیگر می‌باشد. رنگ آن بسته به کانی و شیمی سنگ، از صورتی تا خاکستری پررنگ و حتی سیاه، متغیر می‌باشد. این سنگ از سنگین‌ترین سنگ‌ها با چگالی ۲٫۷۵ گرم بر سانتی متر مکعب می‌باشد. ویژگی های فیزیکی سنگ گرانیت از جمله استحکام بالا، مقاومت در برابر فرسایش، جذب آب ناچیز در کنار تنوع در ظاهر و رنگبندی، گرانیت را به یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین مصالح پایدار ساختمانی مبدل ساخته و هزاران سال است که از آن برای فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود. سنگ های گرانیت اغلب در فضاهای باز مانند نمای ساختمان ها، پله ها،حیاط منازل، سنگفرش خیابان ها، پیاده روها و محوطه ها و همچنین جهت پیشخوان آشپزخانه، کاشی کف،پلکان، استخر و سونا و بسیاری از مواردی که جنبه تزئینی دارد استفاده می شود. قطعات گرانیت می تواند دارای سطح ناهموار باشد و یا تمام سطوح آن پرداخت شده باشد. سنگفرش های گرانیتی برای یک جاده باریک رنگین و یا حیاط منازل کاربرد دارد. گرانیت بیشتر در پیاده رو خیابان ها استفاده می شود که بسیار بادوام هستند. این سنگ ها ظاهر تزئینی زیبایی به وجود می آورند. ترکیب سنگ های طبیعی رنگارنگ با طراحی هنرمندانه و تخصصی نتیجه منحصر بفرد و بادوامی را ایجاد می کند.

لیست محصولات سنگ گرانیت: سنگ گرانیت کیوب گل پنبه ای طوسی –

سنگ تراورتن ( Travertine Stone )

تراورتن (به فرانسوی: Travertin)، نوعی سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ‌های تزیینی به شمار می‌رود. این سنگ بجا مانده از رسوبات آب‌های معدنی غارها یا چشمه‌های آب گرم یا از رسوب کف دریاها و رودخانه‌ها است که به صورت پهنه‌های نسبتاً وسیع دیده می‌شوند.از بین انواع تراورتن‌ها، تراورتن‌های سفید که رگه‌های رنگی و تخلخل یکنواخت تری دارند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. دلیل وجود تراورتن‌های کم رنگ را می‌توان ناشی از وجود رنگدانه‌های پراکنده اکسید آهن در متن سنگ های تراورتن دانست. تراورتن‌های رنگی بر حسب درصد رنگدانه‌های اکسید آهن به رنگ قرمز، گردویی، لیمویی وغیره دیده می‌شوند. ظاهر زیبای تراورتن‌ها ناشی از اختلاف میزان اکسید آهن در لایه‌های مختلف آن می‌باشد. تراورتن به علت داشتن حفرات، خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد. سنگ تراورتن از مقاومت قابل قبولی برخوردار می‌باشد. این سنگ را می‌توان به ۲ شکل موج دار و بدون موج برش داد. تراورتن دارای سوراخ‌ها و حفره هایی است که بایستی در هنگام فراوری سطح آن پر شود. وجود حفره در تراورتن باعث می‌شود در هنگام نصب سنگ، ملات سیمانی داخل این حفره ها نفوذ کرده و از سقوط سنگ جلوگیری کند. تراورتن در نماهای روکار داخلی و بیرونی و همچنین برای سنگ فرش کردن قابل استفاده‌ است.

لیست محصولات سنگ تراورتن: سنگ تراورتن کیوب سفید

سنگ تراونیکس ( Traonyx Stone )

 سنگ تراونیکس از جمله سنگ های آهکی می باشد و جزو سنگ های رسوبی نسبتاً دگرگون شده است یعنی مخلوطی از سنگ تراورتن و مرمر می باشد. سنگ تراونیکس در رنگ های مختلف : زرد – قرمز – سفید شکلاتی است. سنگ تراونیکس یک سنگ آهکی سیمانی شده متخلخل و حاصل عملکرد چشمه های معدنی و دارای منشأ شیمیایی و گاهی بیوشیمیایی می باشد. دربازار فروش وتجارت وحرفه معدنکاری به دو گروه سنگ تراورتن و سنگ مرمر ( آراگونیت ، اونیکس یا تراونیکس کربناته ) معروف است. سنگ تراونیکس هر دو نوع سنگ استخراجی ازمعادن ازنظررنگ متنوع وبه رنگ های سبز روشن و تیره ،دودی وخاکستری روشن و تیره ،سفید و سفید خاکی ،قرمز روشن و تیره ،لیمویی کم رنگ و پررنگ چوبی قهوه ای ،شکلاتی ،گردویی ،الوان ،الوان نواری ،الوان وبژدرهم دیده می شود. این رنگ ها می تواند مواج یا بدون موج ، ساده و نقش دار و دارای تناوب باشد. سنگ تراونیکس با توجه به مطالعات پتروگرافی بافت سنگ تراونیکس بطور کامل ازکانی های کربناته تشکیل شده وکانی های اصلی سنگ تراونیکس شامل کلسیت ، آراگونیت وکربنات آهن می باشد.

لیست محصولات سنگ تراونیکس: سنگ تراونیکس و رنگین کمان

سنگ اونیکس ( Onyx )

هیچ چیز مانند یک سنگ اونیکس (مرمر) درخشان نمی تواند ظاهر دکوراسیون داخلی شما را منحصر بفرد کند. سنگ های مرمر همیشه برای دکوراسیون های داخلی محبوب بوده و است. اگر به هر دلیلی روی سنگ مرمر شما خط و خش ایجاد شد و یا حفره ای در ظاهر آن ایجاد شده، کافی است سطح سنگ مرمر را خیس کنید با پودر سنگ داخل حفره ها را پر کنید سپس با یک سمباده نرم سطح آن را پولیش دهید و به سادگی سنگ مرمر خود را صیقل دهید. سنگ انیکس(مرمر) نوعی سنگ آهک است که به رنگ های گوناگون یافت می شود. مرمر سفید از زمان های گذشته در ساختمان سازی کاربرد داشته است. مصری ها و یونانی ها از این سنگ برای ساختن معابد خود استفاده می کردند. این سنگ در برابر گرما، سرما و باران مقاوم است و در ضمن نور را از خود عبور می دهد. سنگ مرمر به خاطر زیبایی خاصی که دارد همواره در مجسمه سازی، کارهای ساختمانی و تزیینی مورد استفاده قرار گرفته است. هنرمندان برجسته ای چون «میکل آنژ» و «لئوناردو داوینچی» در بسیاری از آثار خود از سنگ مرمر استفاده کرده اند و همچنین از بخاطر داشتن انرژی های بسیار قوی جهت درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

لیست محصولات سنگ اونیکس ترااونیکس نارینجی – تراونیکس ایساتیس بدون موج کرم قهوه ای – تراونیکس bookmatch sanke skin چند رنگ – سنگ اونیکس اسمرالدا Esmeralda سبز – سنگ تراونیکس تراونیکس رنگین کمان رنگین کمان –

ادامه دارد …

منبع: شادی استون

گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=17666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi