3

دریاچه ارومیه ۴ برابر شد

  • کد خبر : 28284
  • 10 خرداد 1397 - 8:37
دریاچه ارومیه ۴ برابر شد

دریاچه ارومیه ۴ برابر شد

دانستنی آنلاین:رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت : پس از تشکیل ستاد مساحت نگین آبی آذربایجان یکهزار و ۸۵۲ کیلومتر مربع افزایش یافته و به ۲ هزار و ۴۰۲ کیلومتر مربع رسیده است که این آمار نشانگر ۴٫۳ برابر شدن سطح دریاچه است.
تصویر دریاچه ارومیه 4 برابر شد

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از ایسنا، فرهاد سرخوش با اعلام اینکه تراز امروز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن ۷۹ سانتی متر افزایش یافته است، افزود: ارتفاع آب دریاچه ارومیه از آب های آزاد، امروز نهم خرداد به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۸۵ سانتی متر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد، ادامه داد: شهریور سال ۱۳۹۴ تراز دریاچه ارومیه به یکهزار و ۲۷۰ متر و هشت سانتی متر رسیده بود که کمترین تراز ثبت شده تا به امروز بوده است.

سرخوش اضافه کرد: مساحت این دریاچه نیز تا پیش از فعالیت ستاد احیا، حدود ۵۵۰ کیلومتر مربع شده بود که با فعالیت مستمر این ستاد و همراهی دستگاه های اجرایی دخیل، این رقم امروز به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع رسیده است.

وی با بیان اینکه قبل از تشکیل ستاد احیا سالانه به طور متوسط تراز دریاچه ارومیه ۷۰ سانتی متر کاهش می یافت، بیان کرد: عملکرد دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه مانع از ادامه روند خشک شدن آن شده است.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه این ستاد نقش هماهنگی برای اجرای طرح های احیا دارد، گفت: اعتبار اختصاص یافته به این ستاد برای اتمام طرح های احیای دریاچه ارومیه در اختیار دستگاه های مرتبط از جمله شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، اداره کل محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی قرار می گیرد.

وی با اعلام اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بهره مندی از ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می شود، افزود: دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود.

به گفته سرخوش، ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست، مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز کرد و در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۴ گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.

دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: ایسنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=28284

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi