2

درمورد کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری چه می دانید ؟

  • کد خبر : 17933
  • 21 مهر 1396 - 10:03
درمورد کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری چه می دانید ؟

در اینجا قصد داریم شما را با کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری آشنا نماییم. حتماً چنانچه شما با املاک سروکار داشته باشید نام کمیسیون ماده 12 زمین شهری را شنیده اید یا با عنوان موات اعلام نمودن زمین آشنا هستید. این کمیسیون تنها مرجع صالح برای تشخیص عمران و احیای تأسیسات می باشد .

در اینجا قصد داریم شما را با کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری آشنا نماییم. حتماً چنانچه شما با املاک سروکار داشته باشید نام کمیسیون ماده 12 زمین شهری را شنیده اید یا با عنوان موات اعلام نمودن زمین آشنا هستید.

این کمیسیون تنها مرجع صالح برای تشخیص عمران و احیای تأسیسات متناسب و تعیین نوع زمین و تمییز بایر از موات می باشد . کمیسیون مرکب از سه نفر نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی که به حکم وزیر مسکن و شهرسازی منصوب می شوند می باشد محل تشکیل و دبیرخانه کمیسیون در اداره مسکن و شهرسازی هر محل و زیر نظر مدیر کل سازمان و شهر سازی استان مربوط فعالیت می کند.

کمیسیون با حضور کلیه اعضا تشکیل و تصمیمات آن با اکثریت ارا اتخاذ می شود . کمیسیون صالح به اظهار نظر و صدور نظریه نسبت به پلاک هایی است که اولا” توسط مراجع رسمی و ذی صلاح جهت تشخیص و تعیین ماهیت به کمیسیون ارجاع شده است.

ثانیا” پلاک های معرفی شده داخل حوزه خدماتی و قانونی و استحفاظی شهر باشند . کلیه مراجعی که به نحوی از انحاء در ارتباط با زمین های شهری اقداماتی از قبیل نقل و انتقال . صدور مجوزهای قانونی و پروانه های حفر چاه یا ساختمانی یا غیره انجام می دهند، ملزم و موظف هستند قبل از هرگونه اقدامی بدوا” نظر وزارت مسکن و شهرسازی را درباره نوع زمین استعلام نمایند؛ مگر این که با عنایت به مقررات مربوط نوع زمین مشخص باشد .

مراجع درخواست کننده نظریه وزارت مسکن و شهرسازی باید مشخصات ثبتی زمین و دو نسخه رونوشت یا فتوکپی نقشه ثبتی و در صورت نداشتن نقشه یاد شده دو نسخه کروکی دقیق زمین را که منطبق با سوابق ثبتی و وضع محل زمین باشد با انعکاس موقعیت ملک روی نقشه هوائی با مقیاس مناسب تهیه و به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال نمایند .در صورت عدم دسترسی به مدارک مالکیت در مواردی که رأسا” قصد تملک دارند، آخرین استعلام ثبتی و نام آخرین مالک یا مالکین را که با حضور و امضاء نماینده اداره ثبت تنظیم شده باشد، به کمیسیون تسلیم نمایند. دبیر خانه کمیسیون پس از وصول درخواست در صورتی که مدارک لازم پیوست باشد، تحقیق خواهد نمود که پلاک دولتی نباشد؛ زیرا طرح پلاک دولتی در کمیسیون ممنوع است .

همچنین قبلا” گواهی عمران موضوع قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و یا اظهار نظری از ناحیه کمیسیون ماده 12 صادر نشده باشد . در صورت عدم احراز مالکیت دولت و عدم صدور گواهی عمران یا رأی کمیسیون ماده 12 مبادرت به تعیین وقت جهت تشکیل کمیسیون و عندالاقتضاء بازدید اعضاء از محل خواهد بود.

اعضای کمیسیون پس از تطبیق مدارک با محل و معاینه وضع ظاهری محل و عنداللزوم تحقیق از مطلعین و معتمدین مبادرت به صدور نظریه خواهند کرد . کمیسیون یک نسخه نقشه امضاء شده را به انضمام نظریه خود حداکثر ضرف یک ماه به مرجع درخواست کننده ارسال می کند و نسخه دیگر نقشه با یک نسخه از نظریه یاد شده در کمیسیون بایگانی می شود.

نظریه کمیسیون که جهت یک زمین یا ملک صادر شده برای موارد مراجعات بعدی معتبر بوده و اخذ نظریه مجدد ضروری نمی باشد . تصمیمات در برگ های مخصوص که حاوی مشخصات زمین مورد نظر و مستندات و توجیه رأی و محل امضاء اعضای کمیسیون و تاریخ صدور و ابلاغ رأی می باشد، درج می گردد . آراء صادره باید عاری از هر گونه قلم خوردگی و لاک گرفتگی باشد و مشخصات دقیق پلاک اعم از مالک، شماره پلاک و مساحت و … آن در نظریه قید گردد. رأی صادره باید مستدل و متکی به شواهد و مدارک صادر گردد و مقدمه رأی با نتیجه آن مغایرت و تضادی نداشته باشد و تعیین نوع دایر به صورت باغ مزروعی آبی و یا مزروعی دیم مزروعی مشتمل بر تعدادی درخت، ساختمان و کارگاه ضروری است و پس از صدور نظریه پرونده مستقیما” به دبیرخانه کمیسیون ارجاع می گردد . ابلاغ رأی صرفا” پس از بررسی از طریق دبیرخانه کمیسیون صورت می گیرد . در مواردی که نیاز به طرح قسمت مشخصی از یک پلاک دارای وضعیت ثبتی مشاع در کمیسیون باشد اولا” باید قسمت مذکور مفروض الرعیه بوده و با کروکی امضاء شده خود آن مشخص گردد و مساحت دقیق نیز روی کروکی پیاده گردد . ثانیا” هنگام صدور رأی دو نکته زیر در متن رأی ذکر گردد :

الف : نظریه کمیسیون روی قسمتی که صادر می شود قابل تسری به قسمت های دیگر ملک نخواهد بود .

ب : نظریه مذکور صرفا” از جهت تعیین نوع زمین ارائه شده و مدارکی برای تثبیت مالکیت متقاضی روی ملک مورد نظر نخواهد بود .

تنها مرجع صالح برای تشخیص عمران و احیاء زمین کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری است که این تشخیص قابل اعتراض در دادگاه صالحه می باشد . ذی نفع می تواند ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ رأی کمیسیون به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه نموده و با تقدیم درخواست تقاضای نقض نظریه کمیسیون ماده 12 را بنماید . دادگاه نسبت به اعتراض خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی رسیدگی کرده و حکم لازم را صادر خواهد نمود.

لینک منبع

 گردآوری‌شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=17933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi